Este vorba despre un bărbat care, însă, real a avut nevoie de ajutorul medicilor doar în 51 de cazuri. “Foarte rar cînd are într-adevăr o urgenţă. De obicei sună, fie tace la apel, fie ne pune muzică sau chiar vorbeşte chestii fără urgenţă, însă sînt cazuri cînd ne solicită ambulanţa, se plînge pe dureri în abdomen. Uneori poate să vorbească destul de vulgar, mai ales cînd îi spunem că dacă nu aveţi o urgenţă, noi închidem apelul”, a menționat Alvina Sinițari, operator 112. Sau, alt exemplu. Un bătrîn, săptămînal, apelează 112 şi întreabă cît este ora. În prima jumătate a anului 2020, de pe numărul acestuia au fost efectuate 588 de apeluri, însă doar în 27 de cazuri, bărbatul s-a plîns de probleme de sănătate, scrie publika.md.
Cert este că astfel de persoane scapă basma curată, fără a purta răspundere pentru faptele lor. “Acestea sînt apeluri abuzive care nu sînt prevăzute în legislaţie, astfel pentru aceste persoane, legea nu prevede pedepse sub nicio formă. Poliția documentează doar apelurile false”, a explicat Mariana Bețivu, ofiţer de presă al IGP. În acest context, reprezentanţii Serviciul unic de urgenţă vin cu un îndemn către această categorie de oameni. “Grupul de operatori ai serviciului 112 vine cu o rugăminte către persoanele care abuzează de acest serviciu. Vă rugăm să fiţi responsabili şi nu abuzaţi de linia 112, sunaţi la urgenţă atunci cînd viaţa şi sănătatea dumneavoastră este pusă în pericol, gîndiţi-vă şi la viaţa altor persoane”, a declarat Petru Gurulea, operator 112. Potrivit datelor oficiale, de la începutul anului, din numărul total de apeluri la serviciul 112, cel mai des a fost solicitată asistenţa medicală. Pe al doilea loc este poliţia, numărul de solicitări este de peste 23 de procente. Pompierii au fost chemaţi cel mai rar, numărul apelurilor către ei nu depăşeşte 3 procente.
Apropo, municipiul și raionul Soroca nu se numără printre localitățile cu cele mai multe apeluri la 112, aici lideri fiind municipiile Chişinău, Bălţi şi raionul Orhei.