Sursele media pro-Kremlin din Republica Moldova continuă să speculeze pe modernizarea infrastructurii feroviare între România, Republica Moldova și Ucraina. Într-un articol publicat recent de site-ul Vedomosti.md, care este pagina web a publicației „Молдавские Ведомости”, se afirmă că Moldova „deschide calea pentru eșaloanele militare către Ucraina”, cu trimitere la intenția autorităților române, moldovenești și ucrainene de a-și moderniza tronsoanele feroviare. Aceste afirmații sunt false și speculative, or, modernizarea punctelor de trecere feroviare era planificată încă înainte de invazia militară a Rusiei în Ucraina. Modernizarea înseamnă în primul rând trecerea liniilor feroviare de la ecartamentul de tip rusesc, pe care îl au acum Moldova și Ucraina, la ecartamente europene, de care dispune România.
Chiar din titlul articolului de pe Vedomosti.md se induce ideea că R. Moldova se pregătește să se implice în războiul din țara vecină: «Война будет длиться долго? Молдова прокладывает путь военным эшелонам на Украину» (în traducere: „Războiul va dura mult? Moldova deschide calea pentru eșaloanele militare către Ucraina”).
Ulterior, în text se afirmă că „Țările NATO dezvoltă modalități de a livra provizii militare pe flancul estic. În septembrie, România a anunțat intenția de a construi un ecartament feroviar standard european (1435 mm) pe tronsoanele Pașcani-Iași-Ungheni și Galați-Giurgiulești. În viitor, rutele vor fi extinse la Chișinău și regiunea Odesa, ceea ce va permite trimiterea fără piedici a eșaloanelor militare în Ucraina” (în original: «Страны НАТО развивают пути доставки военных грузов на восточный фланг. В сентябре в Румынии объявили о планах строительства железнодорожной колеи европейского стандарта (1435 мм) на участках Пашканы-Яссы-Унгены и Галац-Джурджулешты. В дальнейшем пути будут продлены до Кишинева и Одесской области, что позволит беспрепятственно направлять военные эшелоны на Украину… » Articolul a fost distribuit și în rețeaua Facebook de către Elena Zamura, redactora-șefă a portalului Vedomosti.md, postare care a acumulat 7 distribuiri și comentarii că Moldova urmează drumul Ucrainei.
Modernizarea tronsoanelor era planificată înainte de începutul războiului
În realitate, autoritățile române au planificat modernizarea căilor feroviare dintre Moldova și România încă înainte de război. Astfel, în Programul Transport 2021-2027 – versiunea aprobată de Comisia Europeană este specificată prioritatea „Creșterea eficienței căilor ferate române”, iar unul dintre tronsoanele planificate pentru modernizare este cel care leagă localitățile Pașcani-Iași-Ungheni (pag. 74). Tronsonul Pașcani – Iași (România) – Ungheni (Rep. Moldova) face parte din conexiunea către Chișinău și are nevoie de modernizare și electrificare, precum și trecerea la ecartament european (de la cel de tip rusesc de 1520 mm). El se află în diferite stadii de uzură și de depășire a duratei normale de funcționare.
Totodată, în cadrul în cadrul Programului Transport 2021 – 2027, România are listate proiecte de modernizare şi reabilitare a infrastructurii feroviare, unde sunt incluse și rutele care leagă România de Ucraina, cum ar fi tronsonul Ploieşti Triaj – Focşani – Roman – Paşcani – Dărmăneşti – Dorneşti – Vicșani Frontieră (cu Ucraina), ambele fiind selectate și ca proiecte prioritare pentru perioada 2023 – 2026.
Pentru a contribui la dezvoltarea conectivităţii, Comisia Europeană și Banca Europeană de Investiții (BEI) au publicat în iulie 2023 un studiu (Strategy for the EU integration of the Ukrainian and Moldovan rail Systems) în care sunt notate tronsoanele transfrontaliere care asigură conexiuni între Ucraina și Moldova și Ucraina și România, care au nevoie de adaptare la rețeaua feroviară a UE. Studiul arată că în acest sens conexiunile feroviare România – Ucraina sunt reprezentate prin șase treceri transfrontaliere care necesită schimbarea pe ecartament european (1435 mm) pentru ca trenurile să treacă punctele de graniță. Unele dintre aceste treceri, cum ar fi cea de la Sighetu Marmației –Valea Vişeului (România) – Dilove – Rakhiv (Ucraina), au fost utilizate și anterior pentru legătura dintre cele două țări, însă au fost scoase din folosință deoarece au fost puternic afectate de inundațiile din 2006.
În același studiu se precizează că R. Moldova are zece treceri feroviare cu Ucraina care au nevoie de adaptare la ecartamentul european.
Ce înseamnă modernizarea căilor ferate după ecartament european?
Ecartament este distanța dintre fețele interioare ale celor două șine de cale ferată. După ecartament, căile ferate se împart în: căi ferate cu ecartament normal, de 1435 mm, caracteristic celor mai multe țări europene, asiatice și africane, și căi ferate cu ecartament larg, specific pentru Rusia și țările fostei URSS, Mongolia. Țări precum Spania, India, Chile au ecartament mai mare, de peste 1600 mm.
În România, potrivit Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR, ecartamentul adoptat este de 1435 mm, iar în Republica Moldova, potrivit Strategiei de transport și logistică pe anii 2013-2022, predomină ecartamentul de 1520 mm, după modelul Federației Ruse. Schimbarea ecartamentului, pentru intrarea sau ieșirea în/din România se face la depourile speciale amenajate de la frontieră.
Narațiuni vechi, circumstanțe noi
Narațiunea că Moldova facilitează trecerea echipamentului militar către Ucraina pe cale feroviară este transmisă deseori de surse pro-Kremlin. Astfel, după semnarea Memorandumului de cooperare între S.A. „Ukrzaliznytsia” și Î.S „Calea Ferată din Moldova”, potrivit căruia partea ucraineană va ajuta la reconstrucția unui tronson de cale ferată în R. Moldova, activistul prorus și antiucrainean Mihail Ahremțev, care este și președinte al Partidului Politic Moldovenesc „Ai Noștri”, afirma pe rețelele sociale că „Ucraina va transforma Moldova într-un hub pentru transportarea echipamentelor militare, a armelor, muniției”. Portalul Stopfals.md a dezmințit acest fals.
Același mesaj a fost transmis și de câteva site-uri pro-Kremlin, care au tirajat dezinformări că România și Republica Moldova construiesc o autostradă care ar urma să ajungă până la Odesa, în Ucraina, facilitând „trecerea forțelor NATO”. Autorii speculau pe intenția autorităților din R. Moldova și România de a construi o autostradă, numită simbolic Autostrada Unirii (A8), care va asigura conexiunea dintre orașul Târgu Mureș din România și orașul Ungheni din R. Moldova. În realitate, construcția Autostrăzii Unirii a fost planificată încă în anul 2009, fiind văzută ca o alternativă atractivă pentru traficul auto internațional de tranzit. Construcția propriu-zisă a autostrăzii încă nu a început. Se planifică finalizarea ei în 2026-2027, a explicat portalul Stopfals.md.
Vedomosti.md este versiunea online a publicației tipărite «Молдавские Ведомости», fondată în 1995, cu politică editorială pro-Kremlin și antieuropeană, care publică periodic articole ce conțin falsuri și dezinformări, amplificând narațiunile propagandistice ale Federașiei Ruse. Stopfals.md a dezmințit mai multe falsuri apărute pe acest site.
Liliana Mălachi,
Stopfals.md