Ieri, la IP Gimnaziul „Viorel Ciobanu” din satul Șuri, a avut loc prima lecție publică din cadrul unui proiect cultural, menit să apropie comunitățile de moștenirea lor istorică. Într-o atmosferă plină de entuziasm, dr. Veaceslav Bicbaev a prezentat publicului un artefact rar – Amfora facială, o piesă unică din Cultura Cucuteni-Tripolie, datând din mijlocul mileniului V î.Hr.
Acest eveniment a adunat elevi, cadre didactice și iubitori ai culturii, dornici să afle povestea unui artefact care, peste mii de ani, păstrează încă amprenta creativității și spiritualității strămoșilor noștri. Amfora facială, cu formele sale unice și detalii simbolice, este mărturia unei culturi care a influențat întreaga regiune a Europei de Sud-Est, iar Cultura Cucuteni-Tripolie este una dintre cele mai rafinate civilizații preistorice din Europa.
Dr. Veaceslav Bicbaev a reușit să transforme această lecție publică într-o veritabilă călătorie prin istorie, explicând legătura profundă dintre acest artefact și viața comunităților din vechime. Sub influența acestei culturi, ne putem imagina cum trăiau oamenii acum mii de ani: cum își decorau casele, cum sărbătoreau ritualurile lor și cum încercau să capteze esența lumii în obiectele pe care le creau. Fiecare detaliu al Amforei Faciale ne arată talentul și sensibilitatea strămoșilor noștri, oferind o perspectivă unică asupra unei civilizații care continua să ne inspire.
Pentru participanți, această lecție publică a fost mai mult decât o simplă expunere de artefacte – a fost un dialog între generații, o ocazie de a înțelege și aprecia istoria dincolo de paginile cărților. Elevii au fost captivați, descoperind că istoria lor este vie, că ea poate fi văzută, atinsă și înțeleasă prin astfel de obiecte prețioase.
Evenimentul s-a desfășurat, grație sprijinului autorităților locale, al Primăriei Șuri, primar Petru Turculeț și al echipei Gimnaziului „Viorel Ciobanu”, sub îndrumarea doamnei directoare Steluta Spoiala. Alături de Ministerul Culturii al Republicii Moldova, care a finanțat acest proiect în cadrul „Concursului proiectelor culturale 2024”, s-a conturat o echipă unită în dorința de a aduce în atenția tinerilor și a comunității comoara de istorie și tradiție pe care o avem.
Această colaborare arată ce înseamnă cu adevărat implicarea comunitară: atunci când educația, cultura și autoritățile se unesc pentru a aduce valoare comunității, rezultatul este o experiență transformatoare, ce va rămâne în sufletul fiecărui participant.
Doinița STAMATI, directoarea Bibliotecii Publice Șuri