Biserica Ortodoxă de stil vechi sărbătorește astăzi, 19 august, Schimbarea la Față a Domnului Isus Hristos. În această zi, creştinii care ţin postul Adormirii Maicii Domnului au dezlegare la pește.
Această zi, cunoscută și sub numele de „Probajniile”, „Preobrajenia” sau „Probojenia”, marchează momentul în care Mântuitorul și-a dezvăluit divinitatea în fața ucenicilor săi, Ioan, Petru și Iacob, pe Muntele Tabor. Conform Bibliei, „chipul lui strălucea ca soarele, iar hainele îi erau albe ca zăpada”. În acel moment, au apărut și proorocii Moise și Ilie, iar din cer s-a auzit glasul lui Dumnezeu: „Acesta este Fiul Meu Cel iubit, întru care am binevoit, pe Acesta să-L ascultaţi”.
Sărbătoarea Schimbării la Față este asociată și cu schimbările din natură. Tradiția spune că, de „Probajii”, păsările migratoare se pregătesc să plece, iar insectele și târâtoarele își caută adăpost în pământ, semn că toamna se apropie. În această zi, oamenii duc la biserică struguri pentru a fi sfințiți și, începând de acum, este permis consumul acestora. La prima boabă de strugure mâncată, se spune: „Boabă nouă în gură veche”.
Tot în această zi, oamenii culeg și plante medicinale, cum ar fi busuiocul “Palma Maicii Domnului”, „Părul Maicii Domnului” etc. Se crede că nu este bine să te cerți cu nimeni în această zi, deoarece așa vei fi tot anul. De asemenea, fetele sunt sfătuite să nu se pieptene, deoarece părul nu va mai crește, așa cum nici iarba nu mai crește.
Preotul Sorin Huluță, de la parohia Sfinții Martiri Brâncoveni din Soroca, explică semnificația sărbătorii „Schimbarea la Față a Domului este praznic mare, împărătesc, pentru toți creștinii. În limba greacă denumirea sărbătorii Schimbării la Față a Domnului este Metamorphosis, cu înțelesul de transfigurare, transformare.
În tradiția populară, această sărbătoare poartă numele de Probejenia și marchează despărțirea de vară și schimbarea veșmintelor, naturii și ale oamenilor, cu cele ale toamnei.
Primul care situează acest moment important din viața Domnului ca petrecându-se pe Tabor este Origen, în jurul anului 250, fiind confirmat, apoi, în secolul al IV-lea, de Sfinții Chiril al Ierusalimului și Epifanie al Ciprului și de Fericitul Ieronim. În cinstea sărbătorii Schimbării la Față a Domnului, la începutul secolului al IV-lea, Sfânta Împărăteasă Elena zidește o biserică pe Muntele Tabor. Toma de Aquino, călugăr dominican, teolog, filosof și doctor al Bisericii, a considerat Schimbarea la Față drept cel mai mare miracol, în completarea botezului și arată perfecțiunea vieții în Rai. La rândul său, Sfântul Antim Ivireanul numește sărbătoarea drept “Dumnezeiasca Înfrumusețare a lui Hristos”.
În viziunea Sfântului Grigorie Palama, Schimbarea la Față a Domnului este începutul îndumnezeirii firii umane prin experiența luminii dumnezeiești sau a harului sfințitor și îndumnezeitor. Sfinții Părinți au rânduit ca această sărbătoare să aibă loc în august, ultima lună din anul bisericesc, cu patruzeci de zile înainte de Înălțarea Sfintei Cruci. Așa cum Petru, Iacov și Ioan au văzut transfigurarea înainte de răstignire astfel încât ei să afle cine este cel care va suferi pentru ei, Biserica leagă aceste două praznice pentru a-i ajuta pe credincioși să înțeleagă misiunea Mântuitorului și faptul că suferința Lui a fost voluntară și pe deplin acceptată.
Deși ne aflăm în postul Adormirii Maicii Domnului, Biserica a rânduit ca pe 19 august (stil vechi) de sărbătoarea Schimbării la Față a Domnului, să se facă dezlegare la pește pentru bucuria praznicului.
Sărbătoarea Schimbării la Față a Domnului ne cheamă să schimbăm modul nostru de a viețui, de a făptui și prin aceasta noi ne arătăm încă din această viață ca purtători ai luminii cerești; este o sărbătoare a îndemnului la sfințenie. Nădăjduim ca această sărbătoare să fie pentru noi un îndemn la rugăciune mai multă, la viețuire sfântă și la ajutorarea semenilor noștri pentru a aduce bucurie în sufletele oamenilor.”.
Așadar, Schimbarea la Față a Domnului Isus Hristos este un prilej de liniște și speranță pentru credincioși, marcând începutul toamnei și o schimbare în natură și în viețile noastre.