La rubrica „Sfatul Psihologului” am ales să discutăm cu doamna Galina Melniciuc, care activează în calitate de psiholog școlar la liceul teoretic „Ștefan cel Mare” din orașul Drochia. De această dată, vom afla ce înseamă și ce este totuși – starea de bine?
Starea de bine se referă la o stare generală de sănătate mentală și fizică pozitivă. Aceasta poate fi definită diferit de la o persoană la alta, dar de obicei include trăsături precum fericirea, satisfacția, liniștea interioară, împlinirea personală și o stare generală de confort și bunăstare.
„Nu este o definiție bine punctată. Diferiți psihologi au opinii diferite. Starea de bine fizică este una foarte importantă pentru fiecare dintre noi, pentru că ea înseamnă sănătate. La nivel social, starea de bine este direct influențată de relațiile cu cei din jur, fiind relații pozitive, comunicarea cu diferite persoane, participarea la viața comunitară, chiar și comportamentul empatic cu cei cu care intracționăm. Din punct de vedere emoțional, starea de bine presupune o bună gestionare a emoțiilor și autocontrol, capacitatea de a fi rezilient, de a putea trece sau depăși situațiile neplăcute” ne spune psihologul Galina Melniciuc.
La fel am discutat și despre cât de importantă este starea de bine în școli. Elevii petrec mult timp în școală și starea lor de bine poate avea un impact semnificativ asupra performanței academice și a relațiilor lor cu colegii și cu profesorii. „Starea de bine poate infleunța desigur și comunitatea școlară. Ne referim nu doar la starea de bine a elevilor, dar și a cadrelor didactice. Starea de bine la școală este legată de crearea unui mediu pozitiv, prietenos, de încredere, care să promoveze o stare de mulțumire ce va permite tuturor elevilor și cadrelor didactice să își dezvolte competențele sale și să atingă succese”, a mai adăugat doamna psiholog.
Este important de reținut că starea de bine se învață, se dezvoltă prin acțiuni și schimbări pe care o persoană le poate face. Este demonstarat că școlile care pun accent pe starea de bine a elevilor, au rezultate școlare foarte bune. Mai jos puteți găsi o listă de criterii pe care le recomandă psihologul Galina Melniciuc.
- Atitutinea pozitivă a cadrelor didactice
- Practici positive de colaborare și schimb de experiență
- Relațiile pozitive în cadrul clasei, grupului de elevi
- Condițiile bune de lucru ale cadrelor didactice
- Respect pentru diferențe și diversitate
- Toleranța
- Un mediu școlar prietenos
Aceste criterii stau la baza unei școli ce pune accent pe starea de bine a elevilor și a cadrelor didactice.
De asemenea, activitățile de educație fizică și sport pot ajuta la promovarea stării de bine prin eliberarea de stres și prin creșterea nivelului de endorfine din corp. În plus, educarea elevilor în domeniul sănătății mintale și promovarea abilităților de gestionare a stresului poate fi benefică pentru a-i ajuta să facă față situațiilor dificile și să dezvolte o atitudine pozitivă față de viață.