În primăvara anului curent, Parlamentul a modificat Legea cu privire la locuințe, prin care a prelungit termenul de privatizare până pe 31 mai 2024. Anterior, aceeași lege stabilea termenul limită pe 31 mai 2021.
Deputații au motivat această prelungire prin faptul că în perioada de pandemie cetățenii se confruntă cu o serie de probleme, printre care criza financiară și posibilitatea redusă de a circula și accesa instituțiile publice pentru servicii. În plus, mai multe persoane care au sesizat parlamentarii au invocat faptul că în instanțele de judecată există mai multe cauze legate de acest subiect, litigii care pot dura și după 31 mai anul curent.
Proces care durează de aproape 30 de ani
Înainte de proclamarea independenței în anul 1989, fondul locativ al Republicii Moldova era în proprietatea statului. După independență, statul, pentru a recunoaște și legifera proprietatea privată și a trece la dezvoltarea unei economii de piață, a legiferat procesul de privatizare.
În același timp, pe de o parte, statul scăpa de povara întreținerii fondului de locuințe, iar pe de altă parte, spera să obțină venituri din impozitele pentru imobile. Astfel, în 1996, de pe urma acestor impozitelor, în trezoreria de stat au intrat circa 2,6 mln lei.
Potrivit unor cercetări din acea perioadă, către anul 1997 au fost privatizate peste 205 mii locuințe, ceea ce a constituit 83% din fondul locuințelor de stat. Dintre acestea, mai mult de jumătate au fost obținute în mod gratuit, circa 40 la sută – contra bonurilor patrimoniale, iar restul au fost cumpărate.
În 2015 Parlamentul adoptă Legea cu privire la locuințe, care presupunea că în 2016 procesul de privatizare urma să fie finalizat. Termenul limită însă a fost extins de mai multe ori. Astfel, la o distanță de aproape 30 de ani, au mai rămas familii care au primit case în perioada sovietică și nu și-au legalizat nici până astăzi drepturile asupra imobilului.
În Chișinău au rămas neprivatizate peste o mie de locuințe
Ghenadie Dubița, șef-adjunct al Direcției locativ-comunale și amenajare a Primăriei Chișinău, a precizat că în capitală au rămas peste o mie de locuințe pasibile privatizării. Potrivit lui, termenul de privatizare s-a extins din mai multe motive, care pot fi încadrate în 2 categorii generale:
- locatarii nu au toate documentele în regulă sau documente care să ateste dreptul de folosință a apartamentelor neprivatizate;
- în locuință sunt înregistrate persoane care sunt plecate din țară, iar dreptul de privatizare îl au toți care sunt înregistrați în apartament.
„Și dacă nu este acordul tuturor locatarilor, persoanele nu pot privatiza acest apartament. De obicei sunt probleme familiale”, explică funcționarul.
Mai mult, Ghenadie Dubița bănuiește că până la urmă au să rămână locuințe neprivatizate și după expirarea termenului limită. El spune că cei care locuiesc în apartamentele neprivatizate vor putea trăi în aceste apartamente în continuare. „Doar că vor încheia un contract cu municipalitate pentru o perioadă de cinci ani”, menționează funcționarul.
Dar și aici, potrivit lui, sunt câteva momente care vor trebui clarificate. De exemplu, pentru ca Primăria să încheie contract cu persoanele respective, locuința trebuie să treacă în proprietatea municipalității, și aici intervin mai multe neclarități ce țin de mecanismul prin care acest proces va fi implementat.
Cum să-ți privatizezi locuința
Primăria Chișinău precizează că privatizarea locuințelor presupune trei etape:
- Acumularea actelor necesare și întocmirea dosarului pentru privatizarea apartamentului;
- Ridicarea certificatului de neparticipare anterioară la privatizarea locuinței;
- Depunerea dosarului spre examinare la comisia de privatizare.
Următorul și ultimul pas va fi ridicarea contractului de privatizare cu înregistrarea la Oficiul Cadastral Teritorial a dreptului de proprietate.
Documentele necesare pentru privatizarea locuinței:
- Certificat despre participarea sau neparticiparea la privatizare. Pentru obținerea acestuia, trebuie de prezentat copia buletinelor, adeverințelor de naștere a copiilor minori, copia adeverințelor de divorț, de deces. Se va achita un bon de de plată de 200 lei.
- Declarația de la toți membrii adulți, acordul sau refuzul de a participa la privatizare, autentificat notarial sau cu prezența lor la prezentarea actelor.
- Buletinele de identitate, adeverințele de naștere ale copiilor minori, certificat de deces, certificat de căsătorie/divorț pentru toți membrii maturi ai familiei, certificat ce atestă starea civilă a persoanei, după caz (originalele și copiile).
- Două extrase: unul din tabelul nominal, altul din contul personal eliberat de către gestionarul imobilului, Întreprinderea Municipală de Gestiune a Fondului Locativ sau Asociația Proprietarilor de Locuințe Privatizate, cu descrierea tuturor persoanelor din locuința solicitată pentru privatizare (istoricul) și indicarea documentului ce confirmă legalitatea instalării, valabil cel mult 6 luni de la data eliberării (în original). Tot de acolo se va obține și un extras din contul personal.
- Planul geometric și certificatul-caracteristică privind privatizarea locuinței, eliberat de către ASP Departamentul Cadastru, valabil cel mult 6 luni de la data eliberării (original și copie). În cazul construcțiilor/replanificărilor – prezentarea documentului (act, proces-verbal de recepție finală) recepționat de către ASP Departamentul Cadastru.
- Ordinul de repartiție sau alt document ce confirmă legalitatea instalării în locuință (original și copie).
- Pentru cămine, suplimentar: certificat cu numărul de persoane care se folosesc de suprafețele comune (baie, bucătărie, veceu etc.) eliberat de gestionarul imobilului.
- Pentru casele cu un nivel – certificat de urbanism de la Direcția Generală Arhitectură, Urbanism și Relații Funciare a Primăriei municipiului Chișinău referitor la lipsa sau existența deciziei de demolare și privind starea tehnică a locuinței.
- Pentru imobilele departamentale – acordul instituției administratoare.
Pentru achitarea serviciului prestate se va achita un bon de plată 300 lei. La necesitate, pot fi solicitate și alte documente.
După depunerea dosarului, comisia de privatizare a fondului locativ va lua o decizie în această privință și va stabili costul pentru locuință (acesta este stabilit în funcție de anul construcției și suprafața locuinței). După ce primesc avizul pozitiv, cetățenii sunt informați despre conturile pentru achitarea costului și impozitului. La prezentarea bonului de plată, în termen de 15 zile, se perfectează contractul de vânzare-cumpărare, transmitere-primire a locuinței în proprietate privată.