Săptămâna Mobilităţii Europene este o campanie anuală privind mobilitatea urbană durabilă, organizată de Secretariatul european de coordonare cu sprijin politic şi financiar al direcţiilor generale pentru Mediu şi Transport al Comisiei Europene.
În săptămâna a 3-a a lunii septembrie, anual, evenimentul de mediu „Săptămâna Mobilităţii Europene” reprezintă oportunitatea autorităţilor locale de a introduce şi de a promova măsuri durabile de transport şi de a invita cetăţenii lor să încerce alternative la utilizarea propriilor autovehicule. Săptămâna culminează cu acţiunea „În oraş fără maşina mea”, eveniment ce poate duce la realizarea unei sau mai multor zone exclusiv pentru pietoni, biciclişti şi transport public pentru o zi întreagă. Campania Săptămâna mobilităţii europene este o campanie de sensibilizare, care vizează conştientizarea cetăţenilor şi îndrumarea acestora spre utilizarea transportului public, mersul cu bicicleta, mersul pe jos şi care încurajează oraşele europene să promoveze aceste moduri de transport şi să investească în noile infrastructuri necesare. De la introducerea sa în 2002, impactul Săptămânii Mobilităţii Europene a crescut constant, atât în Europa, cât şi în întreaga lume.
Obiectivul general al campaniei Săptămâna mobilităţii europene este de a încuraja conştientizarea publicului cu privire la necesitatea de a acţiona împotriva poluării cauzate de creşterea traficului motorizat în mediul urban. De fapt, ea nu este doar o chestiune de combatere a poluării atmosferice sau de zgomot, ci de asemenea, de îmbunătăţire a calităţii vieţii în mediul urban. Prin urmare, operaţiunea este centrată pe trei tipuri de măsuri, menite să: încurajeze utilizarea unor forme alternative de transport şi de călătorie, altele decât autoturismele private; sensibilizeze şi să informeze cetăţenii oraşelor despre ceea ce este în joc, atât în ceea ce priveşte poluarea pe termen lung, mobilitatea în oraşe şi riscurile legate de poluare; arate oraşele într-o altă lumină, datorită mai ales traficului motorizat redus în zonele restricţionate. Este o oportunitate pentru toate oraşele participante şi pentru celelalte oraşe pentru a arăta cât de mult îi privesc problemele de mediu. Evenimentul este un moment unic în fiecare an, când consilierii aleşi pot testa politicile lor de transport şi le pot prezenta cetăţenilor. În activitatea sa privind mobilitatea urbană, Comisia Europeană prezintă Săptămâna Mobilităţii Europene ca fiind una dintre acele campanii ale mobilităţii durabile care joacă un rol important în crearea unei noi culturi a mobilităţii urbane. În scopul de a se transforma într-o economie eficientă energetic, cu emisii scăzute, UE a adoptat o serie de obiective ambiţioase din punct de vederea schimbărilor climatice şi energie pentru a fi îndeplinite până în 2020. Acestea includ o reducere cu 20% a emisiilor de gaze cu efect de seră, o creştere cu 20% a eficienţei energetice şi o pondere de 20% a energiilor regenerabile în consumul total de energie. Una dintre provocările majore în îndeplinirea acestor obiective este volumul tot mai mare a călătoriilor autovehiculelor private, care se bazează predominant pe utilizarea combustibililor. Săptămâna Mobilităţii Europene oferă oportunitatea de a iniţia o serie largă de activităţi şi pune la dispoziţie o platformă destinată autorităţilor, organizaţiilor şi asociaţiilor pe plan local pentru: Promovarea iniţiativelor proprii în materie de mobilitate urbană durabilă; Creşterea gradului de conştientizare cu privire la efectele negative asupra mediului si calităţii vieţii ale tendinţelor actuale în materie de mobilitate; Instituirea de parteneriate cu părţile interesate la nivel local; Participarea într-o campanie desfăşurată la nivel european, partajând un obiectiv si o identitate cu alte centre urbane; Evidenţierea angajamentului local faţă de politicile privind transportul urban durabil; Lansarea de noi politici şi măsuri cu caracter permanent.
Săptămâna Mobilităţii Europene anul acesta se desfășoară în perioada 17 — 23 septembrie.