Republica Moldova consideră esențial proiectul podului Cosăuți-Iampol

0
188

Podurile existente peste Nistru din nordul Republicii Moldova nu asigură o capacitate suficientă de traversare a frontierei, iar lipsa altor proiecte similare pe termen scurt sau mediu accentuează și mai mult necesitatea construcției podului rutier la Cosăuți-Iampol. Într-un răspuns pentru IPN, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale precizează că acest proiect rămâne esențial pentru conectivitatea dintre Republica Moldova și Ucraina. Comentariul a fost făcut în contextul în care partea ucraineană a suspendat temporar lucrările din cauza lipsei fondurilor, transmite ipn.md

Conform înțelegerii dintre cele două state, Ucraina urmează să construiască podul propriu-zis, împreună cu drumul de acces și punctul de trecere a frontierei de pe teritoriul său. Republica Moldova este responsabilă de edificarea drumului de legătură și a punctului vamal pe partea moldovenească. Lucrările ce depind de partea moldovenească ar urma să fie finanțate începând cu anul 2026, așa cum prevede acordul existent.

În același răspuns oferit pentru IPN, MIDR subliniază că actualele poduri transfrontaliere din nordul Republicii Moldova nu permit o dezvoltare adecvată a capacităților de trecere a frontierei. Această limitare accentuează importanța construcției podului Cosăuți-Iampol cât mai curând posibil.

Proiectul a fost discutat pentru prima dată la nivel înalt în ianuarie 2021, când președinții Maia Sandu și Volodimir Zelenski au convenit asupra construirii unui nou punct de legătură rutieră între cele două țări. Lucrările au fost inițiate la începutul anului 2022, însă au fost sistate din cauza invaziei ruse în Ucraina. În iunie 2023, Republica Moldova și Ucraina au reafirmat importanța strategică a acestui pod prin semnarea unui nou acord de cooperare.

Podul Cosăuți-Iampol este proiectat să aibă o lungime de aproximativ 1,5 kilometri, o înălțime de 24 de metri, costul fiind estimat la 200 de milioane de dolari. Durata preconizată a lucrărilor este de doi ani. Autoritățile de la Chișinău au prevăzut investiții de aproape un miliard de lei pentru conectarea drumului național Chișinău–Soroca cu viitoarea infrastructură rutieră de la Cosăuți.

Deși termenul inițial de finalizare era anul 2027, incertitudinile generate de situația financiară și militară a Ucrainei ar putea duce la amânarea acestuia. Autoritățile moldovenești consideră că proiectul rămâne unul strategic pentru dezvoltarea economică și mobilitatea regională. (Foto: moldova1.md)


Articolul precedentCe gătim azi? 5 rețete rapide și ieftine pentru toată familia
Articolul următorCurs valutar, 22 mai 2025: euro s-a scumpit cu patru bani, iar dolarul s-a ieftinit cu 12 bani
OdN
fondat la 3.11.1998, înregistrat la Camera Înregistrărilor de Stat, membru al Asociaţiei Presei Independente afiliate WAN (Organizaţiei Internaţionale a Ziarelor) din anul 1999, este primul ziar din câmpia Sorocii, care este inclus în Catalogul ÎS "Poşta Moldovei", apare în limba română

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.