Asiguraţi-ne dreptul la libertatea de gândire, de conştiinţă şi religie! ,,Cei care iau decizii ce afectează in mod direct copiii trebuie mai intâi de toate sa ţină cont de interesele lor’’.
Fosta orânduire sovietică a declarat război Creatorului chiar din primele luni ale existenţei sale. Locaşurile de cult se închideau sau se distrugeau, se transformau în cluburi, case sau palate de cultura, depozite, muzee, cinematografe etc. Feţele bisericeşti erau ţinta atacurilor violente ale propagandei bolşevico – comuniste: ele erau arestate, întemniţate şi supuse unui tratament inuman, dupa care ori erau omorâte cu bestialitate, ori deportate in lagărele de muncă forţată din Siberia. Cu timpul presiunile asupra Bisericii Ortodoxe au mai slăbit din intensitate, dar nu au încetat cu totul. Principalele centre de luptă cu religia au devenit televiziunea, radioul, presa şi, in mod deosebit, instituţiile de învăţământ, inclusiv cele superioare. Elevului – octombrelului, pionierului, consomolistului îi era interzis să poarte cruciuliţă la gât, să se roage, sa frecventeze Biserica. Cei care nu respectau acele reguli erau luaţi în râs, pedepsiţi, marginalizaţi, intimidaţi etc.
Restructurarea gorbaciovistă a pus capăt acestui dezmăţ, repunând întrucâtva Biserica lui Hristos în drepturile sale. S-au repetat capital vechile locaşuri de cult, s-au construit noi Case ale Domnului, işi desfăşoară normal activitatea Academia şi Seminarele Teologice, se editează ediţii periodice creştine ,se petrec festivaluri de muzică sacră, a fost, in sfârşit, auzit de către autorităţi şi Ministerul Educaţiei apelul Mântuitorului de a lăsa copii să vină la El, s-au introdus în programa şcolară disciplinele opţionale Religia si Istoria religiilor, prima fiind predestinată ciclului gimnazial, iar a doua – ciclului liceal . Dar era prea bine să fie bine: la 1 septembrie 2015 elevilor ciclului liceal li s-a comunicat că obiectul opţional Istoria religiilor a fost exclus din programa de învăţământ. Deci, cei care au învăţat Religia (Ortodoxia ), au fost lipsiţi de dreptul de a căpăta anumite cunoştinţe si despre catolicism, protestantism, budism etc. În felul acesta ei nu vor putea afla prin ce se aseamănă (dacă se aseamănă) şi prin ce se deosebesc aceste credinţe de cea Ortodoxă, în ce constă distructivismul sectelor ş.a.m.d.
,,Cei care iau decizii ce afectează în mod direct copiii, citim în Drepturile mele, partea II , trebuie mai întâi de toate să ţină cont de interesele lor” (vezi pagina 14). Dacă cursul opţional Istoria religiilor, cum este denumit în România, place liceenilor şi ei vor sa-l studieze, de ce-I privăm de acest drept? Nu e oare aceasta o încălcare a drepturilor copilului?! Desigur că este, căci Articolul 14 (punctul 1) al Convenţiei Naţiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului asigură “dreptul copilului la libertatea de gândire, de conştiinţă şi religie”. De aceea, noi liceenii de la IPLŢ”.Creangă” din Soroca insistăm ca Istoria Religiilor să fie din nou introdusă de către Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova în lista cursurilor opţionale. Apropo în România, ţară membră a UE, Religia şi Istoria Religiilor sunt discipline şcolare obligatorii, dar nu opţionale, ca la noi…
Ana Samarin, elevă în clasa a IX-a ”A”
IPLT ”Ion Creangă”,
membră a Cercului de jurnalism şi ştiinţe ale comunicării