În Republica Moldova va fi creat Fondul de subvenționare în domeniul mass-media. Un proiect de lege în acest sens a fost votat astăzi în lectura a doua de 57 de deputați, transmite moldpres.md
Inițiativa aparține unui grup de deputați din fracțiunea Partidului Acțiune și Solidaritate. Potrivit autorilor, crearea Fondului de subvenționare va contribui la dezvoltarea pluralismului mediatic, va fortifica independența editorială și economică a instituțiilor mass-media și va încuraja abordarea subiectelor și problemelor din domeniile de interes social, precum și realizarea investigațiilor jurnalistice în problemele de interes public.
Valoarea mijloacelor financiare ale Fondului va fi aprobată anual, iar alocația va fi stabilită în Legea bugetului de stat. Aceasta va constitui echivalentul a 25% din bugetul furnizorului public național de servicii media pentru anul respectiv. Totodată, Fondul va putea fi completat cu donații, sponsorizări, granturi sau alte surse financiare care nu sunt interzise de lege.
Instituțiile mass-media care vor beneficia de subvenții din partea statului vor fi selectate printr-un concurs de către un consiliu compus din reprezentanți ai Ministerului Culturii, Ministerului Educației și Cercetării, Ministerului Finanțelor și ai organizațiilor reprezentative de media. De asemenea, sunt reglementate procedurile de desfășurare a concursului și monitorizarea valorificării mijloacelor alocate.
Instituțiile mediatice care vor fi eligibile pentru acordarea subvențiilor vor trebui să întrunească cumulativ mai multe condiții – înregistrarea în Registrul instituțiilor mass-media, respectarea Codului deontologic, prezența pe piață de cel puțin un an, lipsa restanțelor la bugetul public național, lipsa sancțiunilor pentru încălcarea Codului serviciilor media audiovizuale și a Codului deontologic al jurnalistului. În același timp, sunt instituții mediatice care nu vor putea primi subvenții – furnizorii publici de servicii media audiovizuale, instituțiile finanțate de la bugetul public, instituțiile mass-media cu caracter publicitar și cele fondate de partidele politice.
Documentul va intra în vigoare după trei luni de la publicarea în Monitorul Oficial.