Conform Biroului Național de Statistică, moldovenii cheltuiesc cei mai mulți bani pe alimente, locuințe, haine și încălțăminte, care, în general, reprezintă aproape 74% din cheltuielile lor de consum.
Potrivit datelor BNS, cheltuielile medii lunare de consum ale populaţiei în trimestrul II 2018 au constituit în medie pe o persoană 2379 de lei, fiind în creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent cu 5,9%, iar față de trimestrul I 2018 au crescut cu 2,1%. În termeni reali populaţia a cheltuit în medie cu 2,6% mai mult comparativ cu trimestrul II 2017… Cea mai mare parte a cheltuielilor , este destinată necesarului de consum alimentar – 45,0% (44,3% în trimestrul II 2017). Pentru întreținerea locuinței o persoană a alocat în medie 18,2% dintre cheltuielile totale de consum (- 0,2 p.p. față de trimestrul II 2017), iar pentru îmbrăcăminte și încălțăminte – 10,4% (nivelul trimestrului II 2017). Celelalte cheltuieli au fost direcționate pentru sănătate – 5,4%, comunicații – 4,4%, transport – 3,8%, dotarea locuinței – 3,7%, învățământ – 0,4% etc. Structura acestor cheltuieli nu s-a schimbat esențial comparativ cu perioada respectivă a anului precedent. În medie, cheltuielile de consum ale populației din mediul urban au constituit 2746 de lei lunar pe o persoană, respectiv cu 652 de lei sau de 1,3 ori mai mult față de mediul rural.
În mediul urban, pentru asigurarea consumului de produse alimentare, populația a alocat 42,9% dintre cheltuielile lunare de consum, iar în cel rural – 47,1%. Pentru populația urbană a fost înregistrată o pondere mai mare a cheltuielilor pentru: comunicații (4,5% față de 4,2% în mediul rural), transport (3,8% față de 3,7%), hoteluri, restaurante și cafenele (2,5% față de 0,7%) și pentru servicii de agrement (2,4% față de 0,4%). Totodată, pentru populația rurală o pondere mai mare în structură ocupă cheltuielile pentru: întreținerea locuinței (18,4% față de 18,0% în mediul urban), îmbrăcăminte, încălțăminte (10,5% față de 10,2%), sănătate (5,5% față de 5,4%) și dotarea locuinței (3,8% față de 3,6%). În structura cheltuielilor totale de consum ale populației predomină cheltuielile bănești – 91,2%, celor în natură le revine, respectiv, 8,8%.
În gospodăriile urbane cheltuielile în natură constituie 3,5% din total cheltuieli de consum, de regulă acestea fiind cazurile consumului de produse alimentare primite gratis din afara gospodăriei (rude, ajutor social, etc.), iar în cazul gospodăriilor rurale, 14,1% din cheltuieli reprezintă consumul produselor obținute în mare parte din activitatea individuală agricolă, precum și primite gratis din afara gospodăriei.