Până la 31 martie 2025, în țara noastră urmează a fi pus în circulație un nou model de act de identitate de tip card, care va fi eliberat cetățenilor Republicii Moldova – Cartea de identitate. Aceasta va înlocui buletinul de identitate, transmite moldpres.md
Hotărârea ce stabilește condițiile tehnice și standardele de securitate necesare pentru punerea în aplicare a noului document a fost aprobată astăzi de Guvern.
Secretarul general al Guvernului, Artur Mija, a declarat astăzi la ședința Executivului că noile cărți de identitate vor putea fi utilizate de cetățenii țării noastre și la traversarea frontierei de stat. „Guvernul digitalizează serviciile publice și îmbunătățește calitatea acestora pentru a oferi cetățenilor acces simplu, sigur și rapid la documente moderne de format european. Pentru prima jumătate a anului 2025, ne-am propus să înlocuim treptat buletinele de identitate cu un nou document – cartea de identitate. Aceasta va putea fi folosită inclusiv la traversarea frontierei și la identificare electronică a persoanelor. Astăzi, aprobăm modificările care vor facilita procesul de eliberare a cărții de identitate și vor permite utilizarea acesteia pe platformele e-guvernare și e-business. În același timp, în contextul excluderii din actele de identitate a informațiilor despre reședință, simplificăm și modernizăm procedura de înregistrare la domiciliu, astfel ca serviciul să poată fi furnizat și online. De asemenea, vom eficientiza schimbul de date între autorități pentru a reduce numărul de documente prezentate de cetățeni la accesarea serviciilor publice în format electronic”, a declarat secretarul general al Guvernului, Artur Mija.
Cartea de identitate va avea încorporat mediul de stocare electronică a datelor, ce va include certificatul calificat pentru semnătură electronică. Astfel, deținătorul noului act de identitate va putea accesa online serviciile electronice, fără a fi nevoie să se deplaseze la instituțiile care le prestează.
Cetățenii care locuiesc peste hotare (diaspora) și dețin o carte de identitate vor putea accesa la distanță serviciile publice prin intermediul platformei digitale guvernamentale.
Titularii cărților de identitate se vor putea autentifica în următoarele sisteme informaționale: MSign, MPower, MPass, MNotify, MCabinet, e-Votare, e-Raportare, e-Declarație, e-Factura, e-Licențiere, e-Stare Civilă, e-Achiziții, etc. Cetățenii vor putea semna acte, cereri sau declarații oficiale fără a se prezenta la oficiile instituțiilor publice.
Potrivit Agenției Servicii Publice, informația despre domiciliu/reședința temporară nu se va conține în cartea de identitate, ceea ce va avantaja cetățenii, deoarece nu va mai fi nevoie ca aceștia să-și preschimbe actul de identitate la fiecare schimbare de adresă.
Cărțile de identitate vor dobândi o utilitate extinsă, putând fi utilizate nu doar pentru identificarea pe teritoriul Republicii Moldova, ci și ca document de călătorie în țările care le vor recunoaște, în timp, în acest sens (de exemplu, țările membre ale Uniunii Europene).
Deținătorul cărții de identitate va avea acces la piața unică digitală a UE prin recunoașterea reciprocă a elementelor-cheie, cum ar fi: identificarea electronică, documentele electronice, semnăturile electronice și serviciile de distribuție electronică.
Legea prin care este reglementată punerea în circulație la nivel național a noului model de act de identitate al cetățeanului Republici Moldova, Cartea de identitate, a fost votată în Plenul Parlamentului la sfârșitul lunii martie curent.