În cadrul rubricii „Sfatul Psihologului” discutăm astăzi despre autism și cum să îl înțelegem mai bine. Doamna Galina Melniciuc, psiholog școlar la liceul teoretic „Ștefan cel Mare” din orașul Drochia ne oferă câteva informații despre această tulburare și cum am putea interacționa mai bine cu persoanele care o au.
Simptomele autismului pot varia considerabil de la o persoană la alta, iar afectarea ariilor funcționale ale comunicării și interacțiunii sociale, precum și comportamentele repetitive sunt caracteristice. Este important să înțelegem că doi copii cu același diagnostic pot avea simptome diferite și, ca atare, orice persoană cu autism trebuie tratată ca un individ unic cu nevoi specifice.
„În școală, este important să educăm elevii despre autism într-o manieră generală, astfel încât să promovăm acceptarea și sensibilitatea fără a face referire la un elev anume. De asemenea, trebuie să ne concentrăm pe activități care să promoveze toleranța și respectarea drepturilor copiilor cu nevoi speciale și să prevenim intimidarea și bullying-ul. Activitățile care promovează egalitatea, diversitatea și incluziunea școlară sunt esențiale pentru a crea un mediu de învățare sigur și plăcut pentru toți elevii”, ne-a spus Galina Melniciuc, psiholog.
La fel psihologul, ne-a vorbit despre recomandările oferite de către Peter Faustino în ghidul său “Cum să fii prieten cu cineva care are autism” și despre Ideile din Programul FRIEND despre cum să fii prieten cu o persoană care are autism, din Programul FRIEND al Southwest Autism Research și Resource Center. Aceste informații sunt valoroase pentru a învăța cum să fim mai empatici și să înțelegem nevoile speciale ale persoanelor cu autism.
- Găsește subiecte de interes comune. Va fi mult mai ușor să vorbiți despre sau să vă împărtășiți lucruri care vă plac amândurora (filme, sport, cărți, emisiuni TV etc.).
- Încurajează-l să încerce lucruri noi. Uneori s-ar putea sa-i fie frică să o facă.
- Nu-l ignora, chiar dacă ai senzația că nu te-a văzut.
- Comunică clar. Vorbește cu o viteză și un volum portivite. Ar putea fi de ajutor să folosești propoziții scurte. Folosește gesturi, imagini și expresii ale feței care susțin comunicarea.
- Salută-l ori de câte ori îl vezi. Chiar dacă te grăbești, când treci pe lângă el pe hol este frumos din partea ta sa-i spui „Bună!”
- Ține cont de sensibilitatea senzorială. Prietenul tău s-ar putea să nu se simtă în largullui în anumite situații sau locuri (mulțimi, zone zgomotoase etc).
- Acceptă faptul că este diferit și respectă-i calitățile, cum ai face-o pentru oricare dintre prietenii tăi.
În final, este important să ne amintim că educația și informarea continuă sunt esențiale în dezvoltarea unei societăți mai incluzive și a unui mediu de învățare sigur și plăcut pentru toți copiii. Prin întelegerea și acceptarea diferențelor, putem crea împreună un viitor mai bun pentru toți.