Despre „cei șapte ani de acasă” știe fiecare dintre noi, la fel cum orice om cunoaște că educația începe din fragedă copilărie. Or, ceea ce nu ai făcut azi (în materie de educație), mâine ar putea să fie târziu. Mai cu seamă că o altă „axiomă” spune că orice copil are dreptul la un viitor mai bun, iar acesta începe cu prezentul. Cu părere de rău, nu întotdeauna prezentul „sună bine”, de aceea Republica Moldova a aderat la Agenda de Dezvoltare Durabilă și s-a angajat, alături de alte state, să asigure generației în creștere o educație de calitate, incluzivă și echitabilă. Calitatea înseamnă grădinițe de copii și școli prietenoase, în care toți copiii să se simtă bine.
În municipiul și raionul Soroca s-a făcut mult, în ultimii ani, pentru a crea condiții optime de educație și instruire, fapt confirmat și de rezultatele deosebite obținute de instituțiile de învățământ școlar și preșcolar la diferite concursuri naționale — de exemplu, în ultimii cinci ani, pedagogii soroceni au câștigat trei titluri de ”Cel mai bun” la concursul republican anual „Pedagogul Anului”. Cu părere de rău însă, există o problemă care încă nu și-a găsit rezolvarea — frecventarea instituțiilor școlare și preșcolare de către copiii de etnie rromă. Și dacă aceștia frecventează școala într-un fel sau altul, deși în număr mic (în speță Liceul Teoretic „A. S. Pușkin”), apoi prezența lor în instituțiile preșcolare este sub orice critică, aceștia lipsind aproape cu desăvârșire. Acest lucru se explică nu prin lipsa de locuri la instituțiile de educație, dar prin pasivitatea și indiferența părinților. Or, iată ce ne-au relatat doi dintre părinți: Margareta P.: „…am trei copii și nici unul din ei nu a frecventat grădinița. Doi din ei au învățat câțiva ani la școală, dar sărăcia ne-a făcut să abandonăm nu doar școala, dar și orașul, pentru a căuta o bucată de pâine”; Cristofor M.: „…la noi nu-i la modă să dai copilul la grădiniță, fiindcă ne ocupăm singuri cu educația. La școală — poftim, dar la grădiniță… sunt prea mici”.
De altfel, baronul rromilor, Artur Cerari, a declarat, în repetate rânduri, că are planuri grandioase în materie de educație: să construiască și să deschidă creșă și grădiniță de copii, școli și, drept apogeu, o universitate în care să învețe copiii rromilor. A venit timpul ca aceste vise frumoase să fie realizate. Mai cu seamă că Republica Moldova a aderat, cum spuneam mai sus, la Agenda de Dezvoltare Durabilă-2030.
Dan AOLEI