
Am promis ca voi iniția un ciclu de publicații scurte pe subiectele de interes major pentru toți – atât pacienți, cât și personal medical. Deci, începem.
Pacientul cu problemă acută sau acutizare a problemelor cronice (a nu încurca cu probleme majore de urgență unde sunt necesare intervenții de urgență).
Cea mai mare barieră întâlnită în această situație este imposibilitatea de a ajunge la un medic atunci când ai nevoie de el cel mai mult. Sistemul de sănătate și-a construit de zeci de ani un șir întreg de bariere pe care nici ordinele emise, nici schimbările efectuate, nici politicile ajustate nu le pot da cu una-două jos. În majoritatea cazurilor pacientului i se propune programare – la medicul de familie peste câteva săptămâni (în cel mai bun caz), iar la medicul specialist – peste câteva luni. Modalitatea de programare variază de la o instituție la alta, împingând adesea pacientul acut cât mai departe de scopul său – de a ajunge cât mai urgent la medic fiindcă … doare, iar durerea nu rabdă.
Ce trebuie să cunoască pacientul?
Că în Normele metodologice de aplicare a Programului unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală, pct 39, e stipulat – în cazul situațiilor urgente sau acute, asistența medicală primară se acordă fără programare, de către medicul disponibil la acea oră.
Aceste consultații se oferă în aceiași măsură atât persoanelor asigurate medical, cât și neasigurate. În cazul când nu vă reușește să vă consulte un medic, vă adresați la șeful de secție, șeful Centrului, directorului și altor persoane cu funcții administrative din instituția medicală. Atribuția dumnealor de bază este exact să organizeze la cel mai înalt nivel acordarea serviciilor medicale, inclusiv celor de care aveți nevoie dumneavoastră.
Ce trebuie să cunoască instituția medicală și personalul medical?
– că trebuie să pastreze niște căsuțe libere în orarul de programare a tuturor medicilor pentru a nu refuza niciunui pacient venit cu o urgență (pacientul ar putea să fie consultat de un alt medic decât medicul său de familie, care e liber la acel moment);
– că validarea cazurilor de către CNAM va include și evaluarea accesului pacienților cu stǎri urgente/acute la medici, iar orice tărăgănare, nesoluționare a cazurilor va implica penalități financiare instituției.
Rog ambele părți să se trateze cu cel mai mare respect și să soluționeze toate probleme de management intern al instituției fără implicarea Ministerului Sănătății. Fiecare bilă neagră va fi inclusă în dosarul instituției, utilizat în procesul de acreditare a instituțiilor medico-sanitare de către Consiliul Național de Evaluare și Acreditare în Sănătate, idee la care lucrăm acum.
Deci, memorizăm subiectul 1 – pacientului cu urgență/stare acută consultația se acordă la adresare, fără nicio programare, în instituția unde se află la evidență și acesta este dreptul lui.
Sănătate tuturora, și desigur, respect reciproc. тSă avem grijă unii de alții, sănătatea e cea mai de preț.
Ala NEMERENCO, minstra Sănătății, pagina de Facebook