O prevedere importantă din proiect ține de obligativitatea furnizorului de ultima opțiune de a stoca, în una din țările vecine, rezerve de gaze naturale, într-un volum suficient pentru o perioadă de două luni de iarnă. În caz contrar acesta va fi pasibil sancționării.
De asemenea, se instituie cadrul juridic necesar pentru asigurarea transparenței pe piața angro a gazelor naturale, pentru a se exclude abuzurile sau acțiunile de manipulare.
Totodată, se exclude echivocul în interpretare în legătură cu acțiunile ce pot fi considerate drept manipulare a pieței, în legătură cu obligațiile care revin participanților la piața gazelor naturale, care dețin informații privilegiate. În aceeași ordine de idei, proiectul propune introducerea în legislația penală a două infracțiuni economice noi: manipularea pe piața gazelor naturale și utilizarea abuzivă a informațiilor privilegiate pe piața gazelor naturale. Agenției Naționale de Reglementare în Energetică îi vor fi atribuite mijloacele necesare pentru a interveni în mod prompt pentru prevenirea și contracararea acțiunilor de manipulare a pieței și de abuz.
Un articol aparte este dedicat activității de trading.
Implementarea modificărilor va avea impact benefic inclusiv asupra consumatorilor finali de gaze naturale, atât pe termen mediu, cât și pe termen lung, consideră autorii inițiativei legislative.
De menționat că și legislația Uniunii Europene solicită statelor membre crearea stocurilor de gaze naturale. La data de 27 iulie, nivelul de stocare a gazelor pentru rezervă în UE a constituit 67,8%, iar până în noiembrie 2022 acesta trebuie să ajungă la 95%.
(SURSA: Direcția comunicare și relații publice a Parlamentului Republicii Moldova)