Iurie Cristea despre sistarea examenelor practice la Soroca: “Să fim raționali la nivel de eficiență, dar nu la nivel de comoditate personală”

0
2751

Subiectul sistării examenelor practice din Soroca pentru permisul auto la categoria B, este unul actual în aceste zile. Un articol la temă l-am publicat anterior pe site-ul nostru – Mâine la Soroca vor avea loc ultimele examene practice pentru permisul auto: care sunt argumentele autorităților? Pentru a afla argumentele Agenției Servicii Publice din prima sursă, am discutat cu Iurie Cristea, directorul adjunct al Agenției Servicii Publice, care s-a arătat deschis să ne răspundă la câteva întrebări.

– De ce nu s-a anunțat din timp că se sistează examenul auto practic la Soroca, dar s-a comunicat abia după ce am sunat și noi, nefiind posibilă programarea.

Iurie Cristea: S-a sistat din timp programarea, iar oamenii nu au putut să se mai programeze după 1 iulie. Așa că lumea care a vrut să se programeze, a înțeles că acest lucru nu mai este posibil.

– Dar poate mai corect ar fi fost să fie anunțată, inclusiv printr-un comunicat, și mai apoi să se sisteze programarea. Mai ales că ceva similar a fost în luna decembrie, tot nu se putea de programat la Soroca pentru anul 2024…

Iurie Cristea: Care ar fi problema, cel care dorea să se programeze și a văzut că nu poate la Soroca, are și variante alternative.

– De ce a fost sistată programarea pentru examenul teoretic la Soroca?

Iurie Cristea: Examinarea teoretică la Soroca va continua, și nu ar trebui să fie sistată programarea, dar voi verifica. (În câteva ore după discuție problema a fost remediată – n.red.)

– În Comunicatul Agenției de Servicii Publice aflăm că la Soroca intensitatea circulației rutiere este foarte redusă, dar dacă vorbim de alternativa propusă, Edineț, de exemplu, acolo din câte cunosc este și mai redusă decât la noi. Deci care este intensitatea circulației rutiere în cele două orașe alternative propuse pentru cei din regiunea noastră – Edineț și Orhei?

Iurie Cristea: Procesul acesta de consolidare a capacităților noastre de examinare și, în principiu, a omogenizării condițiilor de examinare, este unul continuu. Să știți că deja la Criuleni a fost sistată examinarea teoretică și practică. Acuma urmează Soroca, mai vedem și nu este un proces închis.

– Deci înțelegem că nu este problema în Soroca, infrastructură, intensitatea circulației rutiere, ci o decizie la nivel de autorități centrale ca să fie omogenizate și reduse locurile pentru examinare. Nu este vorba de factori obiectivi?

Iurie Cristea: Nu, sunt și factori obiectivi, de exemplu mijloacele de semnalizare rutieră sunt insuficiente sau aplicate necorespunzător, marcajul neactualizat sau slab vizibil, care creează confuzii.

– Păi în cazul dat nu ar fi mai corect să veniți cu recomandări pentru Primăria Municipiului Soroca ca marcajele rutiere să fie reactualizate, sau poate ați făcut până acum așa propuneri?

Iurie Cristea: Dar nu este vorba doar de acestea. De exemplu, aveți doar o singură intersecție dirijată de semafor, patru treceri de pietoni la semafor, o singură intersecție cu sens giratoriu. Multe drumuri sunt cu sens unic și foarte înguste, se merge bară la bară și viteza este mic. Cum să examinezi dacă el merge pe drumul din Soroca cu 20 de kilometri pe oră, mai ales dimineața. Am vorbit cu cei de pe loc și mi-au spus că dimineața și seara pe drumurile din oraș traficul este încărcat. Vreau să vă spun că sunt și alte argumente în afară de infrastructură. De exemplu, la Direcţia examinare a conducătorilor auto din Soroca este una dintre cele unde vin cei mai puțini candidați pentru examinare, aproximativ de doar 25 de persoane pe zi, asta înseamnă de două ori mai puțin decât la Chișinău sau Bălți.

– Este și firesc, nu putem compara Soroca cu Bălți sau Chișinău. Câți candidați vin la Orhei sau Edineț? Cu ele ne putem compara…

Iurie Cristea: La Orhei zilnic sunt undeva în jur de 40 de candidați, iar la Edineț mai puțini. Și încă ceva, de exemplu la Soroca sunt doar doi examinatori, cum să mai vorbim de distribuția aleatorie a dosarelor pentru examene? Atunci când noi, de exemplu, avem în Chișinău 15 examinatori, la Bălți 12 examinatori, și cum putem face o distribuție când sunt doi examinatori în toată Soroca. Să angajăm alții nu putem fiindcă acolo sunt doar 25 de candidați pe zi, adică câte 12 la fiecare. Numărul de examinatori depinde de numărul de candidați. Dacă numărul de candidați e mic, e clar că și numărul de examinatori este mai mic.

– Apropo, dar câți examinatori sunt la Edineț?

Iurie Cristea: La fel sunt puțini, dar vă rog nu comparați permanent totul cu Edineț. Nu se pune problema ca toate centrele raionale trebuie să aibă și centru de examinare. Dacă alte raioane nu au, nu este grav. Apropo, din acești 25 de candidați, nu toți sunt din Soroca., acest Centru de examinare deservește raioanele Drochia, Șoldănești și Florești, mulți vin de acolo. Cei din Soroca sunt vreo 7-8 persoane pe zi. Procesul este unul dinamic, nu înseamnă că ne-am oprit cu Soroca, continuăm și o să vedeți ulterior și alte știri de omogenizare a condițiilor de examinare. Soroca este doar un următor pas dintr-un lanț de pași pe care noi îl facem. Haideți să fim raționali la nivel de eficiență, dar nu la nivel de comoditate personală a fiecărei persoane.

– L-am rugat pe domnul Ilie Bricicaru, să se expună referitor la acest caz, și ne-a spus că dacă pe logica din comunicatul instituției, atunci toate școlile auto localizate la Soroca trebuie închise, fiindcă ”rețeaua de drumuri și străzi (infrastructura rutieră) nu corespunde cerințelor de exigențe necesare evaluării obiective…

Iurie Cristea: Eu cred că la un nivel de bază, cel puțin la teorie poate să o învețe acolo, la nivel de prim ajutor, anumite condiții generale de a trece o intersecție, de a trece un semafor, de a trece un sens giratoriu. Eu cred că pentru început e destul de suficient. Viitorii șoferi pot să mai ia ore suplimentare și în alte orașe dacă doresc. Eu nu cred că eficiența școlii este doar atunci când are toate condițiile din oraș sau de pe traseu. În afară de asta, trebuie să facă lecții practice nu doar în oraș, ci și pe autostradă, în condiții de noapte, etc.

– Mulțumim!

CITEȘTE ȘI:

Mâine la Soroca vor avea loc ultimele examene practice pentru permisul auto: care sunt argumentele autorităților?

De la 1 iulie la Soroca nu vor mai putea fi susținute examenele practice pentru permisele auto

Unde vor susține sorocenii examenele de obținere a permisului de conducere: la Soroca sau la Bălți?

La Soroca vor putea fi susținute examenele de obținere a permisului de conducere


Articolul precedentVremea la Soroca: Prognoza meteo pentru vineri, 28 iunie 2024
Articolul următorFOTOGRAFIA ZILEI: Jos, pe malul Nistrului…
Licenţiat în jurnalism și Master în Științe ale Comunicării, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, Universitatea de Stat din Moldova.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.