Cel mai important document în procesul de angajare a personalului este contractul individual de muncă, care stabilește raporturile de muncă dintre salariat și angajator.
Astăzi, toți salariații au carnete de muncă în care se înscriu datele cu privire la activitatea de muncă a salariatului și la stimulările pentru succesele realizate în unitate. Însă a fost lansată propunerea legislativă ca, începând de la 1 ianuarie 2019, să fie eliminat carnetul de muncă, iar drept bază să rămână Contractul individual de muncă. Însă acest document în prezent este completat prea general, mai mult se face trimitere la actele legislative. Pentru a veni în ajutor managerilor din învățământ să realizeze activități corecte din punct de vedere legal, Consiliul raional Soroca al FSEȘ, în parteneriat cu Direcția Învățământ, au desfășurat seminare la care au participat managerii din toate instituțiile educaționale din raionul Soroca.
În cadrul acestor seminare au fost discutate toate aspectele ce țin de rolul contractului individual de muncă (CIM): elaborarea, negocierea și semnarea. Doamna Seredovschi Nadejda, președinta Consiliul raional Soroca al Federației Sindicale a Educației și Științei, a menționat despre importanța contractului individual de muncă și a adus la cunoștință aspectele cheie ce trebuie să conțină acesta. A fost menționat că pe viitor contractul individual de muncă va fi mai detaliat la aspectul ce ține de plata salariului — condițiile de retribuire (salariul funcției/tarifar, suplimente, sporuri, premii, ajutoare materiale), periodicitatea achitării. Contractul trebuie să conțină drepturile și obligațiile angajatorului și ale salariatului.
După informația teoretică am mers la lucrul practic. Doamna Natalia Pavlov, specialist principal în cadrul Direcției Învățământ Soroca, a oferit pentru activitate în grup un model de Contract individual de muncă și sub îndrumarea doamnelor fiecare grup a întocmit amănunțit, corect, respectând toate prevederile din Codul muncii câte un Contract individual de muncă.
E de menționat că în timpul executării CIM pot interveni anumite situații care impun modificarea unor condiții esențiale în acest contract. În corespundere cu prevederile art. 68 alin. (1) din Codul Muncii al Republicii Moldova, modificarea CIM poate fi printr-un acord suplimentar semnat de părți, care se anexează la contract și este parte integrantă a acestuia.
Este foarte benefic faptul că informarea cadrelor manageriale se face preventiv legislației care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2019. Datorită acestui fapt atât cadrele manageriale, cât și salariații nu vor fi confuzi la schimbările parvenite, vor fi diminuate situații de stres. După cum se spune, informat înseamnă înarmat!
Olga Corbu,
directoarea Grădiniței de copii nr. 17, or. Soroca