Viață grea pentru teribiliști: Regulamentul circulației rutiere și Codul contravențional prevede sancțiuni mai aspre

0
272
Ministerul Afacerilor Interne al Republicii Moldova a propus, iar guvernul a aprobat ieri un şir de modificări importante la regulamentul circulaţiei rutiere şi la codul contravenţional, axate în special spre pedepsirea mai aspră a depăşirilor grave de viteză şi sporirea gradului de responsabilitate pentru cei ce-şi încredinţează automobilele altor persoane, inclusiv prin procură.
Astfel, marea problemă a reglementării sancţiunilor pentru depăşirea vitezei în Moldova era până acum divizarea categoriilor de încălcări, cea mai gravă fiind de la 40 km/h în sus, pentru care se aplica o amendă şi un interval de amendă, valoarea maximă fiind de 1.800 lei. Achitată în termen de 72 de ore, amenda se înjumătăţea şi era de doar 900 lei, adică echivalentul a 45 euro. Iar şoferul putea conduce mai departe. Cea mai gravă problemă în această prevedere era că aceeaşi pedeapsă o primea şi cineva care era surprins cu 91 km/h în oraş, dar şi cineva care circula cu 200 km/h pe bulevardul central al capitalei, cum s-a întâmplat în cazul mai multor protagonişti care şi-au expus pe reţele sociale încălcările. Respectiv, ori depăşeai viteza cu 40 km/h, ori cu 150 km/h, pedeapsa era exact aceeaşi, şi permisul rămânea în continuare valabil. Noile modificări vin să rezolve mai ales această problemă.

Permis de conducere suspendat pentru depăşiri de viteză de la 40 km/h în sus

Conform noilor modificări, dacă şoferul va depăşi limita de viteză cu o valoare de 40-60 km/h, permisul de conducere îi va fi suspendat pe o perioadă de la 30 la 45 zile. Dacă viteza va fi cu 60-80 km/h mai mare decât limita legală, permisul de conducere va fi suspendat pe o perioadă de 60-75 zile. Iar cei care vor depăşi viteza cu mai mult de 80 km/h se vor alege cu permisul de conducere suspendat pe o perioadă cuprinsă între 90 şi 105 zile.

Cresc şi amenzile în intervalele de depăşiri de la 40 km/h, de la 1.800 lei până la 5.000 lei pentru limitele maxime, iar punctele de penalizare aplicate depăşirii maxime vor fi de 7 la număr. Încălcarea repetată poate aduce amenzi mai mari, de până la 10.000 lei şi suspendare a permisului de până la 180 zile. În acest caz, pentru redobândirea permisului de conducere, şoferii vor trebui să susţină un curs teoretic de siguranţă rutieră, iar dacă nu-l vor trece, vor mai rămâne fără permis pentru alte 30 de zile, situaţia putându-se repeta până la susţinerea examenului, pe un termen de maxim 180 zile. Prin încălcare repetată se înţelege repetarea contravenţiei în decursul unui an calendaristic, deci nu 6 luni, precum termenul expirării punctelor de penalizare, ci 12 luni.

Încălcările fixate de camerele de trafic nu vor mai putea fi evitate, atenţie şi la cei ce încredinţează maşini altora prin procură

Datele MAI pentru anul 2020, de exemplu, arată un fenomen incredibil: din 280.000 încălcări fixate automatizat de camerele de trafic doar 30.000 au fost procesate şi s-au ales cu procese verbale şi amenzi, iar alte 250.000 au rămas neprocesate. Problema era că mulţi ignorau scrisorile de notificare venite acasă, care îndemnau proprietarul maşinii fie să meargă să-şi ia procesul verbal dacă el a fost la volan, fie să meargă să declare identitatea celui căruia i-a încredinţat maşina. Dacă nu mergea acolo, nu risca nimic, decât dacă era prins într-un filtru de trafic, unde poliţia îi înmâna direct procesul verbal sau o citaţie care nu mai putea fi ignorată.

După noile modificări, se instituie răspundere contravenţională pentru proprietar, ca acesta să declare identitatea celui care a fost la volan. Astfel, dacă după primirea scrisorii cu aviz de recepţie, timp de 60 de zile proprietarul nu va furniza identitatea celui care a fost la volan, acesta va fi pasibil de amendă contravenţională. Deci, scrisorile nu vor mai putea fi ignorate, pentru că asta se va considera refuz de a comunica identitatea şi proprietarul va primi amendă.

Răspundere penală pentru părăsirea locului accidentului

În ultima perioadă s-au atestat cazuri în care şoferii, mai ales cei în stare de ebrietate, părăseau locul accidentului, lăsând adeseori victime neajutorate. Conform noilor modificări, ce vor impune şi modificarea codului penal, părăsirea locului unui accident în care sunt persoane vătămate mediu sau grav va însemna o infracţiune penală.

Conducătorii trotinetelor şi a altor vehicule care nu se încadrau până acum în regulamentul rutier vor răspunde acum pentru încălcările în trafic

Modificările aduc o nouă categorie de vehicule, ciclomotoarele, în care se vor încadra la prima etapă cam toate categoriile de vehicule cu propulsie, neîncadrate în alte categorii, iar ulterior se promite o detaliere a acestora. Astfel, conducătorii acestor vehicule vor avea aceeaşi răspundere în trafic pentru încălcările comise.

Avertisment, ca alternativă la amendă, pentru câteva încălcări

Există şi prevederi care prevăd pedepse mai blânde pentru unele încălcări, sub forma unui avertisment în loc de amendă. Printre aceste încălcări se numără, în mod paradoxal, eşuarea cedării trecerii unei ambulanţe, intrarea pe un drum cu indicator de interzicere, nerespectarea indicatorului de sens obligatoriu (deci intrarea efectivă pe un drum cu sens unic în direcţie inversă), eşuarea cedării trecerii şi nerespectarea marcajului destinat vehiculelor de rută, deci efectiv circulaţia pe benzile destinate transportului public. Toate aceste încălcări pot avea şi amendă între 500 şi 600 lei cu 2 puncte de penalizare, dar pot fi sancţionate acum şi cu un simplu avertisment.

Toate aceste modificări aprobate ieri de guvern vor intra în vigoare după votul în parlament şi publicarea în Monitorul Oficial.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.