„…Ce face un învățător? E simplu: scrie frumos și bine, e bun la aritmetică, desenează, pictează, face tot felul de lucruri din nimic, cântă, dansează, este o enciclopedie, ceartă, iartă, glumește, mereu iubește, citește, îmbrățișează, zâmbește, mai și plânge, oferă, disperă, știe totul despre marii și micii lui cunoscuți.. șterge praful, deretică prin clasă, șterge muci și lacrimi, împarte tot ce se poate împărți, apreciază, nu se îmbolnăvește și, chiar dacă o face, repede se vindecă. Răspunde la numele de „doamna” sau „domnul”, are emoții, așteptări, dorințe. Vede până departe, ghicind ce va face în viață fiecare pitic, pe care îl conduce până ajunge voinic… E magie, asta e clar!
Învățătorul e o specie aparte. Unii îl iubesc, alții îl înjură…, dar el continuă să lupte pentru că da, învățătorul e și soldat. În războiul cu ignoranța acestor vremuri, cu armele cunoscute, procurate din librărie, învățătorul va continua să elibereze oameni din robia autosuficienței, deschizând uși către mai bune versiuni ale copiilor săi. Pentru toate acestea, trăiască învățătorul, oriunde s-ar afla!”
Formarea cadrelor didactice a fost şi rămâne una din principalele preocupări ale învăţământului nostru. Imperativele învățământului contemporan cer cultivarea unor calităţi de personalitate şi de aptitudini caracteristice viitorilor pedagogi, o cultură pedagogică, care trebuie să pună accent pe însuşirea unor competenţe profesionale. Aceasta vizează un cadru didactic reflexiv şi imaginativ, un manager al resurselor de învăţare ale elevilor, pregătit pentru diverse tipuri de activităţi didactice şi educaţionale. De asemenea, el trebuie să fie şi un mediator de contacte umane şi partener cultural în raport cu cei educaţi. În acest sens, merită atenţie organizarea şi desfăşurarea practicilor pedagogice, ca formă de organizare a procesului de învăţământ, care asigură pregătirea practică a viitorilor învăţători, profesori.
Alături de celelalte discipline psihopedagogice, practica asigură formarea competenţei de cadru didactic necesar pentru un învăţământ performant bazat pe învăţare eficientă şi centrat pe elev.
Obiectivul general al practicii pedagogice este formarea competenţelor necesare exercitării profesiunii didactice.
La formarea competenţelor profesionale, în stagiile de practică, un rol important, desigur, are conducătorul de practică-metodist. El relaţionează cu cadrele didactice, mentori din instituţiile de învăţământ partenere, asigurând legătura dintre aceste unităţi de învăţământ şi colegiu, în vederea realizării cu succes a stagiului.
Metodistul îndrumă şi coordonează practica pedagogică a studenţilor. Studentul-practicant parcurge practica pedagogică, lucrând direct cu mentorul. Rolul mentorului (cadru didactic din şcoală) nu este doar acela de a-i ajuta pe studenţi la disciplinele de învăţământ, dar şi de a-i familiariza pe studenţi cu „bucătăria” aspectelor generale de învăţământ şi celor specifice instituţiei de aplicație. În afara lecţiilor susţinute la specialitate, studentul este implicat și în organizarea lecţiilor de dirigenţie, precum şi activităţi extracurriculare.
Cadrul didactic-mentor asigură formarea la studenţi şi a competenţelor de completare a unor documente şcolare (cataloage, fişele personale ale elevilor etc.). De asemenea, el organizează şi desfăşoară analiza lecţiilor asistate şi a lecţiilor susţinute de studenţi.
E necesară formarea, în cadrul practicii pedagogice, a competenţelor de explorare, de cercetare şi inovare a procesului instructiv-educativ, competenţelor sociale şi interpersonale, competenţelor organizatorice şi comunicative, constructive şi de proiectare.
Din cele relatate, reiese: viitorii pedagogi trebuie pregătiţi pentru a face faţă în mod creator unor situaţii pedagogice pe cât de complexe, pe atât de schimbătoare. Ei sunt factorii cei mai importanţi ai inovării practicii educative şi ai succesului şcolar.
Practica ce precede probele de absolvire la specialitatea Învățământ primar, realizată în perioada 29.01.2024 – 01.03.2024, s-a axat pe imperativele punctate mai sus, implicând stagiarul în diverse activități, cu scopul de a căpăta experiență profesională, dar și a valorifica cunoștințele teoretice formate pe parcursul anilor de studii. Rolul decisiv în acest proces a revenit învățătorilor ciclului primar din instituțiile de aplicație educaționale, care au fost alături, împărtășind din experiența profesională, oferind îndrumări metodice și susținere emoțională. Suntem recunoscători IP LT „Petru Rareș” din Soroca pentru deschidere și conlucrare prodigioasă în scopul comun – formarea specialistului competent în domeniul educației.
DUBCIUC Ludmila,
metodist, profesoară de matematică și didactica disciplinei, grad didactic superior