În 2021 se împlinesc 30 de ani de la prăbușirea Uniunii Sovietice. De atunci, marea majoritate a fostelor republici sovietice au condamnat totalitarismul, represiunile, încălcările drepturilor omului, lipsa libertății de exprimare și ideologia comunistă. Dar, la o privire mai atentă, moștenirea sovietică încă păstrează controlul asupra vieții noastre de zi cu zi, a economiei și a culturii politice. În timp ce o parte a societății îl condamnă și îl respinge cu tărie pe homo sovieticus, un altul găzduiește vociferat nostalgia. Decomunizarea și demolările monumentelor sovietice există alături de restaurarea imnurilor și simbolurilor sovietice. Venerarea lui Stalin ascunde o renaștere „religioasă” fără precedent. Și modul în care vorbim despre era sovietică ne afectează încă identitățile. Istoricii numesc acest lucru „un trecut obsedant”, ceea ce înseamnă că trecutul refuză să treacă, fie pentru că nu am discutat prea mult despre acest trecut, fie pentru că nu am ajuns la un consens cu privire la acesta…
Eliminarea simplă a monumentelor și redenumirea străzilor nu este suficientă pentru a înțelege experiența sovietică incredibil de complexă și contradictorie. În schimb, ar trebui să abordăm trecutul sovietic prin lentilele încă neobișnuite pentru țările noastre, și anume istoria de zi cu zi, studiile de memorie, micro-istoria și istoria orală. Și combinând această abordare cu studiile politice, am putut vedea complexitatea experienței strămoșilor noștri și astfel putem înțelege diferitele sentimente și stereotipuri existente astăzi.
În contextul împlinirii celor 30 de ani de la colapsul URSS, Institutul pentru Cooperare Internațională al Asociației Germane pentru Educația Adulților (DVV International) în cooperare cu Körber-Stiftung, cu sprijinul financiar al Biroului Federal de Externe al Germaniei a lansat în 2021 proiectul ”Dialog între generații la 30 de ani de independență”. Proiectul este un Concurs istoric adresat profesorilor și elevilor din Armenia, Belarus, Georgia, Moldova și Ucraina cu genericul comun ”Între respingere și nostalgie: istoria sovietică și post-sovietică în familii și comunități locale”.
Proiectul încurajează tinerii cercetători, elevi de gimnaziu și liceu să reflecteze asupra trecutului recent în care bunicii și părinții lor au trăit. Noutatea ediției constă în crearea unei platforme unice în fiecare țară pentru stocare și procesare de lucrări și resurse. Ca și în edițiile anterioare, elevii nu vor face doar lucrări scrise, ci vor avea posibilitatea să-și prezinte cercetările în formă de lucrări mai dinamice și creative cu elemente de video, imagini, animație, etc.
În Republica Moldova Concursul de Cercetare Istorică destinat elevilor este la a treia ediție și este implementat de către AO ”DVV International Moldova” în colaborare cu AO Asociația Națională a Tinerilor Istorici din Republica. Concursul are ca obiectiv crearea unui cadru motivant pentru cercetări în domeniul istoriei locale recente. Elevii din ciclul gimnazial și din cel liceal au ocazia să cerceteze istoria în mod captivant și creativ: identificarea de persoane și istorii de viață, care descriu copilăria și anii de școală în perioada sovietică și cea post sovietică; colectarea și analiza documentelor din arhivele personale sau instituționale; încadrarea în perioada istorică și compararea experiențelor și trăirilor în Moldova sovietică și în Republica Moldova după obținerea Independenței; identificarea aspectelor de context istoric, percepții personale ale protagoniștilor și compararea realităților din cele două intervale menționate.
În perioada octombrie-decembrie 2021 au avut loc mai multe seminare de informare și formare a profesorilor de istorie din republică. Pentru mai multe detalii privind etapele și condițiile de participare la concurs, Vă rugăm să consultați pagina oficiala a proiectului – https://concursistoric.upsc.md/ Lucrările vor fi încărcate on-line în format PDF sau format video pe platforma concursului pana în data de 15 martie 2022 ora 23.59.
Sergiu Musteață, ANTIM