În Republica Moldova, conform Codului Educației, învățământul este obligatoriu începând cu grupa pregătitoare, adică ultimul an de grădiniță care pregătește copiii pentru școală. Doar că regulamentul aprobat de Ministerul Educației încă acum 10 ani nu prevede și transportarea acestor copii.
În Rublenița Nouă, copiii preșcolari nu au acces la o grădiniță locală, iar părinții sunt nevoiți să-i ducă în satul vecin, Rublenița. Situația devine o adevărată provocare, având în vedere lipsa unui mijloc de transport organizat și starea nefavorabilă a drumului.
Aceasta este realitatea zilnică pentru familiile din sat, care fac eforturi pentru ca micuții lor să beneficieze de educația gratuită prevăzută de Constituție.
În prezent, grădinița din Rublenița este frecventată de 96 de copii, dintre care trei sunt din Rublenița Nouă. Părinții se organizează singuri pentru a-i transporta, uneori înțelegându-se între ei, pentru a economisi timp și bani. „O săptămână eu îl duc și altă săptămână îl aduce cumătra mea”, ne-a spus un părinte din Rublenița Nouă, care a dorit să-și păstreze anonimatul de teama unor eventuale conflicte cu autoritățile.
Ionela Bulat, altă mamă, ne-a mărturisit că gestionează această situație cu dificultate. „Eu, de exemplu, ca o mamă care are trei copii, dimineața pe unul îl pregătesc la școală, pe unul trebuie să îl pregătesc în fiecare dimineață, îl iau pe mezinul, în mașină, mă deplasez singură, trebuie să-l duc și exact să-l aduc. Sunt cheltuieli suplimentare, pierdere de timp, dar nu avem ce face, dacă vrem copiii să meargă la grădiniță.”
Lipsa unei infrastructuri adecvate agravează situația. „La moment e foarte rău drumul de la intrare în sat, de la traseu principal. Sperăm ca să ni-l facă, dar din păcate nu a fost reparat anul ăsta practic deloc. A trecut acolo un tractor ca să-l îndrepte, dar fără nimic material, a fost maxim pentru o săptămână. Găurile care au fost s-au eliberat imediat și la moment tot sunt. Drumul e foarte rău, din cauza asta din păcate ne stricăm profilul mașinii, dar nu avem ce face”, ne-a mai spus Ionela Bulat.
Primarul din Rublenița, Vitalie Muntean, a menționat că lipsa unui transport pentru copiii din Rublenița Nouă se datorează responsabilităților suplimentare și riscurilor asociate cu transportul preșcolarilor: „Cea mai mare problemă este că nimeni nu vrea să își asume responsabilitatea de a transporta copii mici. Părinții sunt cei care își duc copiii la grădiniță, iar noi am încercat să îi sprijinim prin scutirea plății părintești,” a explicat acesta.
„Primăria ne-a făcut o reducere, noi nu achităm mâncarea care se achită lunar în grădiniță, noi nu achităm. Astea, 300-400 de lei, ăștia noi nu-i achităm. Ne-a făcut un fel de scutire pentru că noi cheltuim la drum. Noi, ca părinți, am spus că suntem de acord, chiar să plătim persoana ceea, care să aibă grijă de dânșii, să-i ducă și să-i aducă că în transport nu poate să se ducă ei singuri, adică, cum școala la noi, la școală au rutieră și este o doamnă care se duce cu dânșii… Adică se duce și vine… Au persoană care răspunde de asta, dar pe copiii de la grădiniță nu vor să-i ieie. Nu vor. Au spus că ei sunt mici…” a explicat părintele anonim.
Având în vedere că distanța dintre cele două sate este de 7 kilometri, adică de 3,5 ori mai mult decât minimul prevăzut de regulament pentru asigurarea elevilor cu transport, făcând niște calcule simple, concluzionăm că părinții cheltuie aproximativ 455 lei pe lună, asta fără a lua în calcul uzura mașinii și timpul pierdut.
Situația actuală afectează grav programul părinților, mai ales al celor care lucrează. „Când eram la serviciu, era mai problematic, în primul rând, eram primii la grădiniță și ultimii plecam. Eram la 7 și 30, că eu trebuia să mă deplasez și eu în oraș la serviciu, și el la 7 și 30 de acum era în grupă. Și erau zile când puteam să-l iau chiar și la fără 10 minute șase, pentru că până ieșeam de la serviciu, până ajungeam în sat, exact aceeași probleme” a adăugat Ionela Bulat.
Aceeași situație se regăsește și în alte sate din raion. De exemplu, copiii din Cureșnița Nouă sunt nevoiți să meargă la grădinița din Șolcani. Valentina Grebănos, directoarea IET Șolcani, ne-a explicat: „Acum majoritatea sunt cu mașini și vin cu mașinile, dar sunt adică și pe jos, vin. Dar sunt mai aproape, într-un fel, noi dacă ne aflăm, nu știu dacă știți, adică unde e grădinița noastră, în partea asta de sat, mai aproape sunt din Cureșnița, adică din sat, care vin din alt capăt de sat. E foarte aproape”, a declarat aceasta.
Elena Prodan, șef interimar la Direcția Învățământ Soroca, a confirmat că problema lipsei de transport afectează mai multe localități. În raion, 13 sate, printre care Rublenița Nouă și altele, nu au instituții de educație timpurie. Aproximativ 60% dintre copiii din aceste localități sunt nevoiți să frecventeze grădinițe din alte sate, fără să beneficieze de transport dedicat.
„Prin regulamentul de transportarea elevilor, este indicat faptul că transportul pe care îl avem în gestiune, transportă doar copiii de școală de vârstă școlară, fiindcă grădinițele sunt la gestiunea primăriilor. Adică primăriile localităților ar trebui să asigure transportarea copiilor în cazul când părinții apelează. Înțelegeți? Noi suntem responsabili de școli, învățământul primar și secundar general, nu și învățământul preșcolar”, a precizat aceasta.
Anatol Gremalschi, expert în educație, ne-a explicat faptul că responsabilitatea organizării grădinițelor revine doar autorităților locale: „În general, educația timpurie unde intră creșele și grădinițele ține de competența autorităților publice locale, autoritățile centrale aici nu au nici o atribuție. Conform Codului educației, educația este garantată de stat și devine obligatorie la grupa pregătitoare, cum o numim noi, adică ultimul an pentru pregătirea de școală. Din punct de vedere legal, nu există o normă care ar obliga consilierii sau primăriile să facă ceva.”.