UE // Eficientizarea energetică mobilizează comunitatea

0
105

Acum jumătate de an a luat start proiectul „Participarea cetățenilor din Regiunea de Dezvoltare Nord în procesul de eficientizare energetică a L.T. „Pan Halippa” (Edineț), orientată spre îmbunătățirea calității serviciilor educaționale”. Proiectul este implementat de Asociația Obștească „DEMOS” din Edineț în parteneriat cu administrația instituției de învățământ și Consiliul Raional.

Proiectul a fost lansat la 20 august 2020 și urmează să fie finalizat la sfârșitul lunii august a anului curent. Scopul proiectului este de a asigura procesul educațional de calitate la Liceul Teoretic „Pan Halippa”, aplicând metode de participare cetățenească în procesul de guvernare și de eficiență energetică. Implementatorii menționează că prin acest proiect se va oferi posibilitatea părinților, elevilor, profesorilor, ș. a. să participe în procesul de planificare a activităților de reabilitare a infrastructurii liceului „Pan Halippa”, să monitorizeze activitățile de renovare, prin supravegherea proceselor de achiziții, desfășurarea lucrărilor, gestionarea și întreținerea infrastructurii liceului, dar și să sporească gradul de informare privind eficiența energetică, precum și gradul de conștientizare cu privire la necesitatea eficientizării energetice a clădirilor publice și private.

“Totul este făcut în mod participativ cu părinții, elevii și profesorii, iar deciziile sunt luate împreună prin Grupul de Inițiativă al Părinților și Profesorilor, din care fac parte 17 membri, ne zice Liliana Samcov, managerul proiectului. În activități includem și voluntarii pe care i-am format și recrutat. Societatea civilă este mai grabnică la problemele comunității, noi le vedem fiindcă suntem și cetățeni de rând, în cazul dat suntem și părinții elevilor care fac studiile la acest liceu. Aceasta ne-a motivat să facem un lucru bun pentru liceu, ca după noi, ca elevi și părinți, să rămână o urmă frumoasă, iar această inițiativă să fie preluată de alți părinți și de alte asociații din comunitate ca să stimulăm participarea cetățenilor din municipiul Edineț”.

Prin acest proiect peste 1200 de elevi, părinți și profesori din 29 de localități din nordul Moldovei, care învață sau predau aici, vor beneficia de condiții mai bune de studii și de servicii educaționale mai calitative.

Liliana Samcov, manager de proiect:
Faptul că avem susținerea financiară a Uniunii Europene se încadrează perfect în Acordul de Asociere dintre Republica Moldova și UE. Deși banii nu sunt foarte mari ca număr, dau un impact foarte mare atât la nivel de schimbare umană, cât și la nivel de schimbare în infrastructură. Noi pornim un proces și astfel lucrurile vor lua amploare spre a atinge niște rezultate palpabile. Noi am pregătit un grup de elevi foarte buni, într-o școală de toamnă pentru voluntariat, unele activități au fost la sediul nostru, altele în aer liber, când era o stare epidemiologică mai critică. Trainingurile au fost interactive, iar elevii s-au simțit bine, ca la o tabără de agrement, dar prin jocuri și metode informale au învățat lucruri utile.

“După cum știți, Liceul Teoretic “Pan Halippa” este implicat în acest proiect de participare a cetățenilor în procesul de eficientizare energetică a instituției, începe discuția Mihai Rusu, directorul instituției de învățământ. Acordul a fost semnat de Consiliul Raional Edineț, Asociația Obștească „DEMOS” și noi, Liceul Teoretic. Ne-am dorit să îmbunătățim condițiile procesului educațional de la instituția noastră din mai multe considerente, mai ales că edificiul a fost construit în 1962 și, evident, are o anumită vârstă, așa că necesită unele îmbunătățiri ale aspectului clădirii, dar și în eficientizarea energetică. Liceul este construit din blocuri de piatră din carierele alăturate. Deoarece pereții nu sunt groși, dar și de la crăpăturile apărute, este necesar de a termoizola clădirea pentru a face economii prin eficientizarea energetică. În prezent cheltuielile pentru energie sunt mari și noi am conștientizat că este necesar de a optimiza cheltuielile în favoarea condițiilor mai bune în procesul educațional”.

Ioana Balamutovschi, elevă:
Sunt voluntar în cadrul proiectului “Participarea cetățenilor din Regiunea de Dezvoltare Nord în procesul de eficientizare energetică a Liceului Teoretic “Pan. Halippa”, orientată spre îmbunătățirea calității serviciilor educaționale. Am decis să mă implic în proiectul dat, pentru că am aflat cât de important este obiectivul acestuia pentru liceul nostru și comunitatea noastră. Alături de echipa mea am realizat activități de informare despre Participare, Voluntariat și Eficiență Energetică, am participat în diverse procese de consultare, de luare a deciziilor, de monitorizare a lucrărilor de eficiență energetică a clădirii liceului. Am învățat să construim o echipă, să ne auzim reciproc și să facem față obstacolelor spontane. Mi-am dobândit un set de valori după care mă conduc, mi-am format abilități de comunicare eficientă și de lider, mi-am sporit încrederea în sine, mi-am dezvoltat abilitățile personale, am stabilit relații sociale care mă vor ajuta în viitor și am învățat multe lucruri noi. După părerea mea, acest proiect ne aduce schimbări spre bine atât la nivel de instituție, cât și de comunitate. Astfel, tinerii pot să-și folosească dreptul de a fi auziți și de a-și face cunoscute propriile lor opinii . Sunt mândră că particip și fac parte din Schimbări!

Alexandru Cardaniuc, elev:
Părerea mea despre acest proiect este foarte bună, din acest proiect am învățat foarte multe lucruri noi dar și am avut foarte multe momente frumoase și plăcute care le voi ține minte pe toată viața, fiind într-un grup de persoane foarte plăcute eu am primit emoții noi, m-am învățat să fiu mai dezghețat și deschis față de alte persoane și mi-am învins frica de vorbire în public. Participând în acest proiect am avut mai multe activități, de la început am avut jocuri prin care am făcut cunoștință și ne-am mai acomodat cu colectivul, după am făcut cunoștință cu proiectul și am învățat informații noi, am fost la Chișinău văzând alte centre de voluntariat, și am făcut cunoștință cu tot colectivul de acolo, am făcut jocuri și excursie prin tot centrul de tineret. După toate aceste activități am recapitulat tot materialul învățat, fiind repartizați pe echipe după am făcut noi treninguri și diferite jocuri de dezghețare și logică cu clasele din școala noastră.

Printre activitățile propuse spre realizare sunt informarea cadrelor didactice despre rolul lor în mobilizarea părinților și a elevilor, discuții despre eficiență energetică, crearea Grupului de Inițiativă al părinților și profesorilor, dezvoltarea competențelor sociale și civice ale membrilor grupului în procesul de planificare și monitorizare a lucrărilor de eficiență energetică a infrastructurii publice, organizarea școlii interactive „Decizii de azi — schimbarea de mâine”, vizite de studiu, efectuarea lucrărilor de reconstrucție a acoperișului blocului central, termoizolarea pereților și multe altele.

Marin Rusu, directorul Liceului Teoretic “Pan Halippa”:
Suma totală a proiectului este de 983 mii de lei, dintre care aproape jumătate sunt acordați gratuit ca grant de Uniunea Europeană. Consiliul Raional contribuie cu 250 mii lei și 308 mii lei este contribuția instituției din bugetul nostru. Susținerea Uniunii Europene are o importanță enormă pentru noi, fiindcă aproape jumătate din costuri sunt acoperite din bani europeni.

Printre cele mai importante acțiuni ce încă urmează a fi efectuate sunt schimbarea acoperișului cu modificarea formei sale și izolarea termică a pereților exteriori, ceea ce va duce la eficientizarea energetică a Liceului Teoretic „Pan Halippa”.

AO ”Info-DAVA” este beneficiara Programului de Granturi Locale al Uniunii Europene (UE) și implementează proiectul ”Comunicare pentru schimbare” în raionul Soroca. Programul de Granturi Locale este lansat în baza Cadrului Unic de Sprijin a UE, acordat pentru Republica Moldova (2017-2020) din cadrul Instrumentului European de Vecinătate, prin intermediul proiectului „Abilitarea cetățenilor din Republica Moldova” (2019-2021), finanțat de către Uniunea Europeană și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ). Partenerul proiectului pentru creșterea potențialului de vizibilitate și implicare a cetățenilor este Asociația Presei Independente (API).


Articolul precedentEducația ecologică: Succesul înseamnă să obții ceea ce-ți dorești
Articolul următorInterviu cu soroceni – Ludmila Samarin / VIDEO
Licenţiat în jurnalism și Master în Științe ale Comunicării, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, Universitatea de Stat din Moldova.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.