În perioada 8-11 iulie curent, în orașul Vadul lui Vodă, douăzeci și cinci de tineri din Republica Moldova au participat în cadrul taberei bilingve „EU merg la media camp”. Aceasta a oferit oportunitatea de a însuși cunoștințe și abilități de la experți, jurnaliști și reprezentanți ai Guvernului, privind crearea de conținut media și combaterea dezinformării despre integrarea Republicii Moldova în Uniunea Europeană.
Participanții taberei, cu vârsta cuprinsă între 16 și 20 ani, au interacționat și au consolidat valorile europene printr-un exercițiu de cunoaștere, cu genericul „EU am pașaport european”, fiind ghidați de Alexandru Ghețan, coordonator de proiecte în cadrul Centrului Media pentru Tineri. Spiritul de echipă, comunicarea eficientă și implicarea dedicată, în activitățile următoare, au dominat atmosfera, fiind o dovadă a curiozității și entuziasmului tinerilor.
Atelierele din prima zi au fost moderate de Natalia Strogoteanu, formatoare CMT, având drept invitați jurnaliștii Dumitru Garcaliuc (Маленькая Страна) și Daria Slobodcikova (Newsmaker), care au relatat despre aspectele războiului informațional și ale propagandei, prin analiză de exemple elocvente. Mihai Mogîldea, director adjunct al Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), a abordat, în cadrul unui atelier din ziua a doua, subiectul războiului hibrid în contextul regional. Oportunitățile UE pentru tineri și experiențe personale de implicare la nivel european, au fost vociferate de jurnalista Iulia Sarivan (Jurnal TV).
Una din cele mai memorabile experiențe, pe care am trait-o în calitate de participantă a taberei, a fost vizita la Guvernul Republicii Moldova, unde am avut posibilitatea de a dialoga cu Daniel Vodă, purtător de cuvânt, șeful Serviciului diplomație publică, comunicare strategică și interacțiune cu presa. Țelul discuției au fost combaterea falsurilor care amenință obiectivul de integrare europeană a țării, pașii care se întreprind pentru aderarea Republicii Moldova la UE, dar și susținerea parcursului european de către tineri.
Timp de patru zile, echipa Centrului Media pentru Tineri a susținut ateliere de creare a produselor media, împărtășind bune-practici din pre-producție (alegerea și documentarea subiectului), producție (filmare), post-producție (editare, postare și promovare).
Atelierul despre arta storytelling-ului, facilitat de Mădălina Grosu, formatoare CMT, a fost axat pe identificarea ideilor, în vederea elaborării de scenarii pentru materiale explicative și de dezmințire a miturilor.
Gabriel Encev, formator CMT, a prezentat un atelier despre tehnici de fotografiere și filmare, ce au fost valorificate de către tineri în procesul de creare a conținutului media, de-a lungul căruia au fost îndrumați și de alți mentori CMT.
Grupați în echipe, participanții au avut sarcina de a elabora videouri informative și interactive, la unul din subiectele: oportunitățile Uniunii Europene pentru tineri, valorile europene, referendumul privind aderarea Republicii Moldova la UE, mituri despre integrarea europeană, descoperirea țărilor membre ale UE. În paralel, unii din participanți s-au implicat la filmarea rubricii „Adevăr sau minciună”, alături de Maria Gavrilcenco, coordonatoare a canalului YouTube Наждачка, proiect marca CMT.
La finalul taberei, vizionarea produselor media create a generat aplauze, zâmbete și emoții pozitive, care s-au amplificat grație decernării diplomelor de participare. Menționez că tinerii au primit tricouri și carnete tematice, iar cei mai activi în mediul online, pe parcursul taberei, au fost surprinși cu materiale promoționale, precum ghizodane și umbrele. Totodată, participanții au avut ocazia de a câștiga torbițe eco în cadrul unui quiz, care a testat bagajul de cunoștințe privind cooperarea dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană.
Aceste momente festive au fost accentuate printr-o sesiune de feedback, alături de reprezentanții Europe Café, și prin trasarea planurilor de viitor, de către echipa Centrului Media pentru Tineri. Alexandru Ghețan, coordonator de proiecte CMT, a încurajat tinerii să se alăture Rețelei #media10tion, care va desfășura câteva evenimente în toamna anului curent, iar Veronica Boboc, director executiv CMT, a venit cu un îndemn de promovare a parcursului european al țării, inclusiv a referendumului.
Participarea la #EUMediaCamp a fost marcantă prin conexiuni, cunoștințe, aptitudini și a întărit frumosul motto al Uniunii Europene „Uniți în diversitate”.
Tabăra a fost organizată de Centrul Media pentru Tineri din Moldova, cu suportul Uniunii Europene și Europe Café.
Adriela BEJENARI, corespondentă voluntară, membră HTSJ, participantă a Taberei „EU merg la media camp”