Retrospectiva crizei transportului din Soroca: doi se bat, iar al treilea… merge pe jos

0
582
fotografie simbol
fotografie simbol

Sâmbătă dimineață oamenii au așteptat zeci de minute la stațiile din municipiul Soroca să vină microbuzele, dar acestea așa și nu au venit. Fără să fie preveniți, sorocenii au aflat din gură în gură că șoferii microbuzelor care prestează servicii de transport în municipiul Soroca au ieșit la grevă. Și dacă pentru cei mai în putere protestul șoferilor a fost o provocare să mai facă un pic de gimnastică, pentru cei mai în vârstă, ori bolnavi, sau care aveau nevoie să urce în dealul Sorocii, situația a fost una total nepotrivită. Noroc de unii șoferi mai buni la inimă care, dacă se deplasau în aceeași direcție, luau în automobilele lor pasagerii de la stații și-i duceau fără bani.

De fapt, problema e de ani buni, și anterior au fost mai multe tentative ale șoferilor de a protesta pentru majorarea tarifului. Aceștia declară că tariful de doi lei nu le ajunge nici măcar să-și compenseze cheltuielile. “Deși s-a vehiculat că noi cerem patru lei, nu este așa, noi am cerut majorarea până la trei lei, zice Ion Pânzari, șofer pe ruta nr. 1. În toate orașele tariful la transportul public este trei lei, și la noi tot așa trebuie să fie, fiindcă doar în Soroca este doi lei de ani de zile. Când au majorat la doi lei, un litru de motorină costa nouă lei, acum este tot doi lei, dar motorina deja s-a ridicat la 17 lei. Pe zi ce trece se scumpesc și altele. Noi nu cerem mai mult de trei lei, fiindcă înțelegem că trăim în Republica Moldova. Nouă foștii primari ne-au promis ani la rândul că vor majora tariful la trei lei, dar nu s-au ținut de cuvânt”. Șoferul este susținut și de alți colegi de ai săi. Cu toate că protestul șoferilor era unul împotriva Primăriei municipiului Soroca, au avut de suferit cetățenii simpli, pentru care microbuzele sunt unicul mijloc de transport.
Anterior, agenții economici din Soroca ce prestează servicii publice în transportul urban de călători au anunțat Primăria municipiului că vor face grevă. După unele negocieri și scăderea de zece ori a taxelor locale, se credea că problema a fost rezolvată. Sâmbătă, totuși, sorocenii s-au pomenit în situația să aștepte în zădar transportul public fără a fi înștiințați în prealabil. În aceeași dimineață pe pagina de Facebook a Primăriei Soroca a fost postat următorul mesaj: “Autoritățile Locale își aduc scuze către toți locuitorii municipiului Soroca în legătură cu incomoditățile create la deplasarea cu transportul public care circulă în oraș, prestatorii de servicii au anunțat de astăzi grevă. Sperăm să ajungem la un numitor comun cât mai curând”. Agenții economici zic că, de fapt, ei nu au ieșit în grevă, ci protestau doar șoferii care spun că nu mai au bani pentru reparația microbuzelor, iar profitul nu le ajunge uneori nici măcar pentru motorină. Între timp, prin oraș zeci de oameni cu genți ce se întorceau de la piață se apropiau de stații. Unii apelau la cunoscuți, alții sunau la taxi, porneau pe jos ori așteptau că, poate, or avea cumva noroc. Câteva autobuze, puse la dispoziția primăriei de PAT-7, circulau periodic, dar prea rar pentru a rezolva criza transportului public. Duminică situația s-a repetat. În lipsa transportului public sorocenii și-au scos automobilele, iar luni dimineața pe anumite porțiuni se formaseră ambuteiaje. Astfel că în prima zi a săptămânii la Primărie a avut loc o întrunire a șoferilor și proprietarilor microbuzelor care prestează servicii de transport public în Soroca cu conducerea primăriei. Transportatorii din municipiul Soroca au cerut autorităților majorarea tarifului pentru călătorii cu transportul urban la 3 lei. Primarul municipiului Soroca, Lilia Pilipețchi, le-a spus că nu este posibil pe motiv că sorocenii încă nu au “potențial de plată”. Totodată, a fost menționat faptul că recent consiliul municipal a micșorat înzecit taxa locală, iar actuala conducere încearcă să rezolve problema datoriilor istorice. Cât privește acestea, șoferii au spus că nu știau de ele și că, de fapt, responsabilă de acest caz se face fosta conducere a municipalității. Primarul municipiului Soroca, Lilia Pilipețchi, le-a promis că din 2021 primăria va mări tariful la transportul public la 3 lei, dar șoferii nu au fost de acord să mai aștepte. Discuțiile aprinse dintre transportatori și autorități cu etichetări și învinuiri reciproce nu au dus la nimic bun, așa că întrunirea s-a terminat fără să fie găsită o soluție amiabilă. Astfel că a fost organizată o ședință doar cu agenții economici, unde doamna primar a afirmat că reziliază contractul și că vor apela la serviciile PAT-7, ca să deservească toate rutele din oraș. “S-a creat o situație extrem de strigătoare, dar s-a soluționat 

problema, s-a reziliat contractul cu prestatorii de servicii și încheiem conform legislației un contract proaspăt cu domnul Maxim (PAT-7 — n.a.). Vreau să aduc la cunoștință tuturor cetățenilor că un an de zile tarifele la transport nu se vor schimba, rămân la doi lei pentru o deplasare”, a declarat doamna primar al municipiului Soroca, Lilia Pilipețchi. Șoferii s-au arătat nesatisfăcuți de soluția primăriei și s-au arătat deranjați că nici de această dată argumentele lor nu au fost luate în calcul. “Eu una aș vrea să spun, ridicarea prețurilor la piese și reparație este de vreo cinci ori, dar la noi cum a fost doi lei, așa și a rămas, iar pe o parte din călători îi transportăm și cu un leu, zice indignat Nicolae Bița, șofer pe ruta nr. 

2/4. La televizor s-a spus că noi cerem patru lei, dar nu este așa. Dacă nu rezolvă primăria problema noastră, vom fi nevoiți să vindem microbuzele, ori să le transformăm în transport de marfă ca să ne scoatem măcar cheltuielile, fiindcă avem datorii. Nu uitați că anterior conducerea primăriei a insistat să vindem toate microbuzele mai vechi de 1996 și am luat altele ceva mai noi. Altă soluție nu avem, sau ne luăm sapa în mână și mergem cu ziua”. PAT-7 a preluat gestionarea transportului urban în Soroca, dar cele câteva autobuze nu reușeau să facă față situației și să deservească toți doritorii de a călători prin oraș. Marți la fel, deși câteva unități duceau pasageri, faptul că erau pline, iar intervalul de circulație era prea mare, mulți soroceni au continuat să meargă pe jos. Marți a avut loc o altă ședință într-un format mai restrâns dintre autorități și transportatori, în urma căreia s-a revenit la situația de până la grevă, iar șoferii au abandonat protestul și au revenit la muncă. “Noi am convenit cu șoferii și proprietarii care au anunțat sâmbătă grevă că activează în condițiile care au fost. Noi le-am scăzut taxele locale cu aproape 900 de lei. Avem promisiuni de la ei că vor fi alte condiții, că vor avea grijă cât de cât ca aspectul transportului să fie altul, fiindcă avem și plângeri de la cetățeni”, a menționat după ședință doamna primar.

Între timp, pe rețele de socializare sorocenii se întreceau la comentat subiectul zilei, unii susțineau primăria, alții șoferii. Printre comentatorii activi erau și consilieri municipali. “Oamenii trebuie să aibă alternativă și poate costa călătoria la microbuz și zece lei. În promisiunile electorale îmi pare că se găsea și problema transportului public. Vedem cum actuala guvernare va interveni, în mandatul trecut erau împotriva majorării tarifului. Primăria să aibă o întreprindere municipală “Transport public”. Acolo vor putea aplica tarife pentru diferite categorii de pasageri și de aici și concurența va porni. Cred că nimeni la Soroca nu va vrea să investească în transport public, Primăria poate lucra pe cost, cu un mic adaos…”, s-a dat cu părerea consilierul PLDM Artur Lesco. “În opinia mea, este bine că serviciul nu a fost monopolizat de reprezentanții Partidului Socialiștilor, iar 40 de șoferi nu au rămas fără muncă. Însă discuțiile cu transportatorii ar trebui să fie continuate, atât cu privire la calitatea vehiculelor, cât și la respectarea programului de lucru”, a menționat consiliera PCRM, Elena Bodnarenco.

Deși problema transportului urban este una mai veche, autoritățile locale nu au găsit o soluție durabilă, și aceasta era de obicei amânată până după alegeri, apoi de fiecare dată uitată. Soluția la care s-a ajuns este una temporară și nu rezolvă problemele grave cu care se confruntă transportul public urban din municipiul Soroca.


Articolul precedentNe-au promis zăpadă abundentă, dar ne-am ales cu…un fâs
Articolul următorVIDEO: Ce spun părinții și cum arată Secția Pediatrie după renovare
Licenţiat în jurnalism și Master în Științe ale Comunicării, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, Universitatea de Stat din Moldova.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.