Mai mulți colegi m-au îndemnat să mă expun asupra situației din Consiliul Raional Soroca, în legătură cu concursul organizat pentru funcția de Șef al Direcției Raionale Învățământ. Desigur, luând în calcul experiența mea anterioară în această funcție, nu pot fi indiferent vizavi de problemele din sistemul educațional din raion, inclusiv cele din managementul educațional.
Fiind în funcție de conducere mulți ani, am învățat mai multe lecții, dar o să mă refer aici doar la una – acolo unde nu ai cu ce ajuta oamenii pe care îi conduci, cel puțin nu le încurca. Se pare că în ședința Consiliului, prin votul consilierilor, prin ignorarea argumentelor aduse de către colegii mei în ședință, la problemele multiple existente s-au mai adăugat câteva.
Nu voi da aprecieri nimănui și nu voi face caracterizări, pentru că risc să fiu subiectiv. Un lucru e regretabil – că acest concurs, de la anunț și până la enunțarea rezultatelor votului de azi, a fost plasat în totalitate în sfera politicului. Nici urmă de valori educaționale sau general-umane, despre care le vorbim elevilor și părinților. Și asta se întâmplă, cu regret, nu doar la Soroca.
Apreciez curajul și verticalitatea colegilor care și-au exprimat opinia în debutul ședinței, dar ceea ce a urmat în această ședință (mă refer la votul politic) m-a întărit în dorința de a susține schimbările esențiale care se cer în domeniu, pe care Ministerul Educației și Cercetării, Parlamentul, urmează să le realizeze. Mă refer inclusiv și la necesitatea de a trece Direcțiile Raionale Învățământ sub egida și competențele Ministerului, luându-le de sub ”aripa” Consiliilor Raionale, ciuruită de gloanțele politicului.
Anticipez replicile tăioase ale adepților ”autonomiei decizionale locale”, le dau parțial dreptate, dar pot aduce mai multe argumente în favoarea reformei administrative de care vorbesc. Chiar dacă există riscul de ”centralizare”, – e un risc asumat. Prea multe exemple urâte avem, când cei care promovează ”descentralizarea”, folosesc acest principiu nu pentru a dezvolta sistemul educațional (și nu doar), ci pentru a-și promova ”principiile și valorile” politice.
Pentru a nu admite asemenea situații ca cea de la Soroca, trebuie să fie revizuite mai multe Legi și Regulamente, în care să fie plasate filtre care să nu permită politicului să facă imixtiuni. Cred că Ministerul trebuie să realizeze politici educaționale, în sensul deplin al acestei noțiuni. Federația Sindicală a Educației și Științei va promova insistent aceste schimbări.
Ghenadie Donos, președinte al Federației Sindicale a Educației și Științei, fost șef al Direcției învățământ Soroca