În ultima vreme tot mai mulţi soroceni, reprezentanţi ai diferitor pături sociale, vizitează state „de peste mări şi ţări”, inclusiv şi meleaguri „exotice”. Ultimul, dar nu cel din urmă din lista „norocoşilor” care au posibilitatea să facă cunoştinţă cu oameni şi culturi noi este domnul Vasile Baş, directorul Liceului Teoretic „Constantin Stere”, care zilele acestea s-a întors dintr-un stagiu profesional tocmai din Coreea de Sud. Bineînţeles, redacţia noastră nu a putut lăsa în umbră această vizită şi i-a solicitat domnului Baş un mic interviu.
– Domnule director, câteva luni în urmă scriam despre vizita Dumneavoastră în Emiratele Arabe Unite, iar acum am fost plăcut surprinşi să aflăm că aţi fost şi în celălalt colţ de lume. Cu ce ocazie aţi vizitat Coreea de Sud?
– Dacă în EAU am fost la invitaţia unei foste eleve, iar în cadrul vizitei am luat cunoştinţă de viaţa instituţiilor de învăţământ superior din acea ţară, în Coreea de Sud m-am aflat, în perioada 21 noiembrie-5 decembrie, la nişte cursuri de instruire a profesorilor de informatică.
– Aţi fost o echipă mare?
– Douăzeci de cadre didactice de Informatică au participat, în perioada 21 noiembrie –5 decembrie 2015 la cursurile de instruire din Coreea de Sud care au inclus următoarele module: bazele programării vizuale; elemente fundamentale ale programării Web; robotica; elaborarea și implementarea conținuturilor educaționale digitale. Activităţile de formare au fost realizate cu sprijinul partenerilor coreeni, în baza Memorandumului semnat la 21 septembrie 2015 dintre Ministerul Educației și Oficiul Special Guvernamental pentru Educație al Provinciei JEJU din Republica Coreea și fac parte din cadrul proiectului de asistență în domeniul consolidării capacităților cadrelor didactice de utilizare a tehnologiilor informaționale în procesul de predare. În anul 2016, încă alte cel puțin douăzeci de cadre didactice vor beneficia de instruiri în Coreea de Sud. De asemenea, Memorandumul prevede dotarea mai multor instituții de învățămînt din țară cu dispozitive digitale. Reamintim că Republica Coreea, deja de mai mulți ani acordă sprijin în domeniul Tehnologiilor Informaționale Republicii Moldova. Menționăm în special proiectul “Smart Classroom” implementat cu sprijinul Agenției Coreene pentru Cooperare Internațională (KOICA), care promovează utilizarea tehnologiilor informaționale în procesul de predare prin oferirea suportului, instrumentelor şi serviciilor necesare instituțiilor de învățămînt beneficiare
– Pentru majoritatea dintre noi însăşi Coreea de Sud pare o lume mai mult decât exotică şi îndepărtată, darămite… Provincia Jeju. Dumneavoastră ce impresii aţi avut şi, în general, cum vi s-a părut această ţară care, pentru mulţi dintre noi, înseamnă nu doar cele mai performante tehnologii informaţionale, dar şi… bucate pregătite din carne de câine.
– Impresii au fost foarte multe, or îmi va trebui ceva vreme ca să le pun pe toate „la punct”. În primul rând, mi s-a părut foarte istovitor zborul. Nu de alta, dar 13 ore în aer înseamnă ceva. De altfel, prin fereastra avionului nu am prea văzut oraşe şi sate, mai mult munţi şi ape. Până la urmă însă am aterizat cu bine, iar gazdele s-au dovedit a fi foarte ospitaliere. În al doilea rând, personal am fost impresionat de bucatele extrem de condimentate, în speţă pipărate. În ceea ce priveşte insula cu pricina, în câteva cuvinte pot spune că Jeju-Do este formată în urma izbucnirii unui vulcan, de aceea prevalează piatra. Am vizitat locuri extrem de frumoase, bine amenajate şi pline de verdeaţă. Despre carnea de câine nu vă pot spune prea multe, în schimb am observat că fiecare metru pătrat este folosit pentru a creşte orez, mandarine şi alte fructe şi legume. Şi încă ceva. Am fost şi eu printre primii care a arborat drapelul Republicii Moldova pe insula Jeju.
– Domnule Baş, cititorilor noştri le-ar fi interesant să ştie ce reprezintă sistemul de educaţie şi instruire din Coreea de Sud.
– Nu voi intra în detalii, fiindcă fiecare ţară are sistemul şi valorile sale şi a da aprecieri în acest sens ar însemna o mare doză de subiectivitate. Mă voi limita doar la ceea ce se vede cu ochiul liber. Adică, şcolile din Coreea de Sud sunt foarte bine dotate cu materiale didactice. Elevii învaţă din manuale digitale. Disciplina este o cerinţă de bază faţă de elevi. Sau, să zicem, în această ţară nu se intră în încălţămintea de-afară, de aceea în instituţiile de învăţământ este foarte curat şi această curăţenie se menţine permanent. Pe de altă parte, coreenii investesc foarte mult în educaţie şi instruire, care sunt o prioritate naţională. Aşadar, o ţară precum Coreea de Sud, care nu are zăcăminte, pe bună dreptate consideră că investind în educaţie ţara va progresa în toate domeniile şi oamenii vor avea un trai decent.
– Ţinând, bineînţeles, cont de faptul că Republica Moldova şi Coreea de Sud sunt ţări foarte diferite, inclusiv ca mentalitate, totuşi vreau să vă întreb dacă ceea ce aţi văzut acolo poate fi utilizat şi în sistemul nostru de educaţie.
– Aveţi dreptate, dar să ştiţi că cetăţenii acestei ţări sunt deschişi la colaborare şi cred că în următorii ani vom implementa şi la noi din experienţa lor din domeniul educaţiei şi turismului. Or, indiferent de lucrurile care mai mult ne deosebesc decât ne apropie, şi sistemul nostru de educaţie are nevoie de noi tehnologii, şi anume manuale digitale, care sunt cu mult mai atractive şi mai interesante pentru elevi. La fel, vom utiliza şi noi laboratoare moderne şi metode noi de predare. Personal consider că investiţia în educaţie este prioritară. Roadele le vom culege în timp şi acest lucru ne va permite să construim un stat cu adevărat de drept, un stat în care toată lumea va avea un nivel decent de trai. La fel şi turismul, sunt convins, poate deveni o sursă sigură de venit. Nouă ne rămâne să facem doar un singur lucru — să muncim şi să credem în forţele noastre.
– Mulţumesc pentru interviu.