Valentina Cazac: Contractele turistice rămân în vigoare atât timp cât nici una dintre părți nu-l denunță

0
541

Din cauza pandemiei de COVID-19, turiștii, dar și agențiile de turism s-au pomenit într-o situație de neimaginat acum câteva luni. Ne-am propus să aflăm prin ce trec agențiile de turism din cauza pandemiei  și care sunt perspectivele turiștilor pentru vara 2020, într-un interviu cu Valentina Cazac, directoarea unei agenții de turism din Soroca.

-Se știe că vacanța de vară se planifică iarna, când încep și rezervările pachetelor turistice la agențiile din domeniu. Spuneți, vă rog, mulți Soroceni au apelat la agenția Dvs. pentru a-și aranja vacanța din vara lui 2020?

-Sezonul turistic de rezervări timpurii 2019-2020 a început mai bine decât în ceilalți ani, creându-ne așteptări extrem de pozitive pentru întregul sezon turistic care urma. Atât turiști permanenți, cât și turiști noi ni s-au adresat începând cu luna octombrie 2019 pentru a-și planifica vacanța de vară, dar și pentru a beneficia de reducerile timpurii.

 

-Ce destinații sunt mai populare printre turiștii din Soroca?

-În topul preferințelor turiștilor din Soroca au fost mereu litoralul Bulgariei și cel al Turciei, aceste două având mereu cel mai bun raport preț/calitate.

 

-Din cauza pandemiei de coronavirus, la începutul primăverii, mai multe state au impus restricții de circulație pentru străini. Cum afectează asta activitatea agențiilor de turism?

-Agențiile de turism au fost afectate de pandemia de coronavirus într-o manieră disproporționat de mare, dat fiind faptul că întreaga activitate a acestora depinde de călătoriile internaționale, care au fost decimate de măsurile restrictive impuse de autoritățile tuturor țărilor în vederea stăvilirii răspândirii virusului.

Adițional, avansurile achitate de turiști pentru rezervările timpurii de cele mai multe ori nu pot fi rambursate de către hoteluri, care au cheltuit deja acești bani pentru pregătirile de sezonul estival. Este vorba de sume extrem de mari, care de multe ori sunt solicitate de turistul care nu poate să se folosească de serviciile turistice pe data inițială. Această situație pune agențiile de turism pe muchie de cuțit, multe aflându-se la un pas de insolvabilitate.

Unica soluție pentru această situație este conlucrarea individuală cu fiecare turist în vedere reprogramării vacanței pentru o dată mai târzie și evitarea rambursării avansului.

 

  • Valentina Cazac: ”Mulțumiri sincere turiștilor care au ales să-și organizeze vacanța cu agenția de turism Valentina-Tur, dar și celor care au fost extrem de înțelegători și au optat pentru reprogramarea vacanțelor pentru o perioadă mai târzie, ajutând astfel agenția să evite un stres financiar major.Dorim să exemplificăm această conduită înțeleaptă și rațională în aceste timpuri deloc raționale”.

 

-În perioada februarie – mai ați avut clienți care nu au ajuns în vacanța planificată din cauza pandemiei?

-Avem destul de mulți turiști care trebuiau să plece în vacanță în Bulgaria sau Turcia în lunile mai și iunie (acestea fiind cele mai ieftine luni, sunt preferate de turiștii cu un buget mai restrâns). În mod inevitabil, acești turiști vor trebui să-și reprogrameze vacanțele pentru o dată mai târzie.

 

-Clienții sunt înțelegători, având în vedere situația creată?

În general turiștii noștri ne-au surprins prin înțelegerea lor, majoritatea optând pentru reprogramarea vacanței pentru o dată mai târzie. Mai mult decât atât, mulți turiști ne-au spus că nu doresc returnarea avansului, deoarece ei visează la o vacanță pe măsură după perioada extrem de frustrantă petrecută în carantină.

Desigur, sunt și cazuri în care turiștii nu doresc să meargă la un compromis și solicită rambursare. În aceste cazuri încercăm să-i convingem să reprogrameze pentru a evita o posibilă insolvabilitate a agenției și pierderea atât a banilor turiștilor, cât și a vacanțelor.

 

-Mai multe state, printre care sunt Italia, Bulgaria, Spania, Grecia, Germania au anunțat că încep pregătirile pentru sezonul estival și reluarea turismului din luna iulie. Ce trebuie să cunoască clienții care au rezervat foi turistice pentru vara aceasta?

-Turiștii trebuie să se documenteze bine privind noile măsuri de protejare împotriva coronavirusului din țările de destinație și să le respecte întocmai atât pentru propria protecție, cât și pentru a evita eventuale încălcări și sancționări.

Contractele turistice rămân în vigoare atât timp cât nici una dintre părți nu-l denunță. Executarea completă a contractului turistic este în interesul atât al agenției, cât și al turistului. Din cauza situației actuale, executarea acestor contracte în termenii inițial stipulați este extrem de dificilă sau imposibilă în multe cazuri. Soluția este în reprogramarea vacanțelor din lunile mai și iunie pentru o perioadă mai târzie, când hotarele și sectorul hotelier din țările de destinație vor fi redeschise.

În cazul solicitării definitive ale turistului de a i se face rambursarea avansului, agenția o va efectua într-un termen racordat cu turistul, care să-i permită agenției să acumuleze suma necesară de bani.

 

-Cum susține statul agențiile de turism, care nu au fost pregătite pentru așa întorsătură din cauza pandemiei?

-Deși suntem deja la finele perioadei situației excepționale, iar situația precară în care se află agențiile de turism este extrem de bine cunoscută și mediatizată, până la acest moment nici o măsură nu a fost întreprinsă pentru susținerea acestora. În acest sens, agențiile organizează un protest pe data de 15 mai 2020, pentru a obține în sfârșit un moratoriu despre care s-a discutat de luni de zile, prin care ele să aibă dreptul de a rambursa avansurile turiștilor timp de 540 zile, timp care le-ar permite să-și restabilească operațiunile și să acumuleze suficiente mijloace bănești pentru rambursările solicitate.

 

-Cum credeți, în contextul situației create de pandemie, turismul intern va avea de câștigat?

Este dificil de văzut cum ar putea beneficia turismul intern în contextul situației create de pandemie. Dacă vă referiți la faptul că turismul extern, în condițiile măsurilor restrictive impuse de autoritățile țărilor precum Bulgaria și Turcia ar putea fi înlocuite cu serviciile locale, atunci trebuie să ne amintim faptul că Republica Moldova nu posedă nici litoral și nici munți țările de mai sus. Ori, turiștii care au procurat vacanțele în țările respective, știu exact ce servicii turistice își doresc, ceea ce nu înseamnă că nu folosesc și servicii turistice autohtone. Pur și simplu, sunt servicii turistice extrem de diferite care nu se substituie reciproc.

-Vă mulțumesc mult pentru interviu!


Articolul precedentFlori alese și cuvinte frumoase pentru lucrătorii din sfera culturii!
Articolul următorFundația Medpark vine cu un program gratuit pentru lucrătorii medicali, inclusiv din Soroca, ce au fost infectați cu COVID-19

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.