Cadrul normativ al Republicii Moldova interzice utilizarea resurselor administrative în campania electorală. Deși această practică este reglementată de legislația națională pentru a asigura egalitatea de șanse între concurenții electorali și pentru a preveni abuzurile care ar putea influența rezultatele alegerilor, totuși în scrutinele din toamna anului curent s-au înregistrat mai multe cazuri de utilizare a resurselor administrative de către concurenții electorali. Unii experți electorali spun însă că este o confuzie între utilizarea rațională de cea abuzivă a resurselor administrative de către concurenții electorali, alții spun că legea e prea blândă, iar cei care comit astfel de abateri, nu sunt sancționați.
Utilizarea resurselor administrative în campania electorală, potrivit legislației naționale, se referă la folosirea de către persoanele cu funcții publice a resurselor umane, financiare și materiale aflate la dispoziția instituțiilor statului în scopuri electorale. Astfel, potrivit Codului Electoral al Republicii Moldova, resursele administrative sunt definite ca „resurse umane, financiare și materiale de care dispun în egală măsură persoanele cu funcții de demnitate publică, persoanele cu funcții de răspundere și funcționarii publici”.
Utilizare abuzivă versus utilizare rațională
În campania electorală din Republica Moldova din 2024, au fost semnalate multiple cazuri de utilizare a resurselor administrative. Asociația „Promo-LEX”, organizația care a monitorizat și identificat aceste abateri, în campania electorală pentru prezidențialele și referendumul din 20 octombrie a constatat că au fost înregistrate zeci de cazuri de utilizare abuzivă a resurselor administrative, cu scop de a obține capital electoral. Acest fenomen se atestă la fiecare scrutin electoral, indiferent de tipul acestuia, fie de a alege reprezentanții la nivel central, fie la nivel central, a declarat Mariana Focșa, analistă electorală la Asociația „Promo-LEX „Înaintea turului întâi al alegerilor prezidențiale, am avut înregistrate 114 cazuri de utilizare abuzivă a resurselor administrative și în mare parte aceste resurse au fost folosite de partidele care se află la guvernare și care au acces și control la instituțiile statului și la resursele deținute de stat”, a explicat experta.
De cealaltă parte, vicepreședintele Comisiei Electorale Centrale(CEC), Pavel Postică afirmă că este necesar de a face o diferență clară între utilizarea resurselor administrative și utilizarea abuzivă a acestora, mai ales când discutăm despre comportamentul unor actori electorali cu influență administrativă. „Un primar care pune la dispoziția auomobilul de serviciu pentru ca să fie utilizat în scopul informării localnicilor despre modul de exercitare a dreptului de vot, putem spune că este utilizarea resurselor administrativă, dar nu abuzivă. Dar în cazul când primarul este candidat electoral și pune la dispoziție automobilul de serviciu pentru a transporta materialele informaționale în localitate – aici vorbim despre un abuz”, a argumentat Pavel Postică.
Vicepreședintele CEC a mai adăugat că în această campanie electorală s-a confundat de multe ori noțiunea de abuz și orice utilizare a resurselor administrative a fost interpretată ca una abuzivă. „În acest scrutin chiar am avut foarte multe apeluri de la conducătorii de administrații publice, centrale și locale care ne solicitau opinia cum să procedeze într-un anumit caz”, a specificat Postică.
Este lege, nu-i tocmeală
Deși în legislația țării sunt prevăzute sancțiuni pentru concurenții electorali care utilizează în mod abuziv resursele administrative, nu sunt aplicate sancțiuni, iar aceste practivi de folosire a bunurilor publice în scop electoral, sunt camuflate în tăieri de panglici sau lansări de evenimente, este de părere Mariana Kalughin, expertă anticorupție la Transparency International-Moldova (TI-Moldova): „În această campanie electorală, autoritățile au pus accent pe corupere electorală, ceea ce vizează faptele unor partide sau forțe politice care sunt în opoziție. Nu cunosc despre vreun dosar pornit pe cauza utilizării abuzive a resurselor administrative. Pentru utilizarea ilicită a resurselor administrative, pedeapsa potrivit Codului contravențional este de la 90 la 300 unități convenționale (n.r: 4500 de lei până la 15 000 de lei), iar pentru corupere pasivă electorală – de la 500 până la 750 u.c (n.r: 25000 de lei până la 37 500 de lei). Există o disproporție la nivel de pedepse”, a argumentat Mariana Kalughin. Experta TI-Moldova a mai precizat că legea conține prevederi care ar putea să prevină utilizarea abuzivă a resurselor administrative, inclusiv acea suspendare din funcție în cazul în care candidează la alegeri. Ea a mai adăugat că ar fi la mjloc lipsa de integritate a concurenților electorali care încearcă să manipuleze, la diferite evenimente publice, cum ar fi deschiderea unor spitale și publicul nu știe dacă este prezent în calitate de candidat sau reprezentant al unui partid.
De la un scrutin la altul, de la o guvernare la alta, situația nu se schimbă
Mariana Focșa, analistă electorală de la Asociația „Promo-LEX”, a conchis că utilizarea abuzivă a resurselor administrative este prea atractivă și avantajoasă pentru concurenții electorali, fiindcă de la un scrutin la altul, de la o guvernare la alta, situația nu se schimbă, chiar dacă cadrul legislativ conține reglementări, inclusiv sancțiuni. Din constatările monitorilor sunt necesare măsuri mai stricte pentru a preveni utilizarea abuzivă a resurselor administrative în procesele electorale viitoare, asigurând astfel un mediu electoral echitabil și transparent.
Natalia Dabija,
Transparency International Moldova
Imagine simbol
Sursa: TI-Georgia