Un proiect educațional poate fi un instrument extrem de eficient în cadrul școlii, dar și în afara ei. Proiectul Republican “Descoperirea patrimoniului local”, implementat de elevii și profesorii de limbă engleză din șase instituții de învățământ din Republica Moldova, a dovedit acest lucru.
Este vorba de profesorii și elevii de la Liceul Teoretic “C. Stere”, Soroca, Liceul Teoretic “A. Pușkin”, Soroca, Liceul Teoretic Cotiujenii Mari, Șoldănești, Liceul Teoretic “M. Eminescu”, Florești, Liceul Teoretic “M. Eminescu”, Drochia și Gimnaziul ”D. Bunescu”, din satul Chetrosu, Drochia.
Scopul proiectului a fost cultivarea interesului elevilor față de patrimoniul cultural și istoric al comunității lor, stimularea aptitudinilor și talentele lor și dezvoltarea competențelor și deprinderilor multiple. Dar mai mult decât atât, proiectul a avut drept scop și promovarea dimensiunii interculturale și transdisciplinare a educației, încurajarea învățământului deschis și la distanță, utilizarea noilor tehnologii în educație și contribuirea la dezvoltarea și asigurarea unei educații de calitate și participative.
În cadrul proiectului, elevii au avut oportunitatea să dezvolte abilitățile de utilizare a instrumentelor TIC și să îmbunătățească modul de aplicare a acestora la clasă, folosind diverse aplicații, creând un blog, grupuri de lucru și clipuri video, precum și diapozitive animate și alte metode interactive. Acest lucru a dus la dezvoltarea competențelor lingvistice și culturale, dar și la conștientizarea valorilor naționale culturale și implementarea lor în școală și comunitate.
Prin activitățile extracurriculare, elevii au avut ocazia să descopere și să viziteze locurile de interes din comunitatea lor, iar asta a crescut motivația lor de a învăța și de a vorbi limba engleză și franceză. Implicarea activă în activitățile curriculare și extracurriculare a dus la dezvoltarea abilităților de comunicare și a competențelor de a lucra în echipă, precum și la dezvoltarea unui management al timpului și comunicării.
La finalul proiectului, elevii au avut ocazia să împărtășească cu comunitatea lor produsele finale ale proiectului, care au ajutat la identificarea și promovarea obiectivelor culturale din localitate. În plus, activitatea de totalizare a proiectului i-a unit pe beneficiari în cadrul unei vizite de lucru, care le-a oferit participanților posibilitatea de a vizita locurile de interes ale municipiului Soroca.
Prin urmare, proiectul Republican “Descoperirea patrimoniului local” a adus un impact pozitiv asupra tuturor celor implicați, dezvoltând abilitățile și competențele elevilor, dar și promovând tot ce avem mai frumos.