„Caravana” campaniei „STOP-FALS” a ajuns şi în satul Rădulenii Vechi, raionul Floreşti. Or, nici această localitate (care, de altfel, a dat Republicii Moldova pe cel de-al doilea preşedinte, Petru Lucinschi) nu este ferită de molima manipulărilor informaţionale, iar capcanele menite să semene derută şi incertitudine, haos şi minciună au fost puse „acolo unde trebuie şi de cine trebuie” cu multă dibăcie şi străduinţă demne de fapte mai bune. Lucru, de altfel, recunoscut de localnicii, care au venit să afle de la Viorica Zaharia, preşedinta Consiliului de Presă, şi Petru Macovei, directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente, cum trebuie delimitate adevărul de minciună, cinismul de onestitate, profesionalismul de non-profesionalism şi, în ultimă instanţă, dorinţa unor ziarişti (aflaţi la cheremul unor forţe politice) de a manipula de străduinţele celor care consideră că „Platon mi-e prieten, dar adevărul este mai presus ca toate”.
Manipularea este acţiunea prin care un actor social (persoană, grup, colectivitate) este determinat să gândească şi/sau să acţioneze într-un mod compatibil cu interesul iniţiatorului şi nu în interesele sale, prin utilizarea unor tehnici care distorsionează intenţionat adevărul, lăsând însă impresia libertăţii de gândire şi de decizie… Manipularea informaţională prin intermediul mass-media este un fenomen specific mai mult ţărilor în curs de dezvoltare, cu regimuri politice autoritare sau cu o democraţie fragilă, unde persoanele interesate din politic sau din business utilizează mass-media pe care o au în proprietate pentru manipularea opiniei publice.
Altfel, ca şi la alte întâlniri în cadrul acestei campanii, cei prezenţi au recunoscut că-şi dau seama că sunt amăgiţi şi manipulaţi, dar… ce pot să facă oamenii dacă zilnic sunt „bombardaţi” cu ştiri şi comentarii tendenţioase? Răspunsul a venit de la doamna Viorica Zaharia, care i-a îndemnat pe cetăţeni „…să se informeze din mai multe surse media şi să analizeze foarte atent ceea ce li se spune şi ce li se propagă. În ultimă instanţă, nu este greu de făcut acest lucru — este nevoie doar să pui mâna pe telecomandă şi să alegi adevărul de minciună”. Doamna Zaharia a adus şi un exemplu concret. „La împlinirea a 100 de zile de guvernare a cabinetului Filip, televiziunile unui holding au transmis în gura mare că toţi cei intervievaţi au dat o notă pozitivă cabinetului, lucru care, în realitate, este imposibil. Or, este incredibil ca toată lumea să gândească la fel. Pur şi simplu, ziariştii, care au pregătit aceste materiale media au lucrat la comandă şi au lustruit imaginea unui partid”.
La rândul său, domnul Petru Macovei a adus mai multe exemple de manipulare crasă şi de răspândire a minciunilor sfruntate. „Cu părere de rău, şi în Republica Moldova se observă tendinţa de „berlusconizare” a presei, ceea ce înseamnă concentrarea mai multor surse mass-media în mâinile unui om, care îşi promovează politicile. De altfel, în ţările civilizate din Europa proprietarul de presă caută profit financiar, iar la noi acesta foloseşte mass-media pentru manipularea şi promovarea propriilor principii şi valori. Şi cel mai periculos în acest proces este faptul că mulţi colegi de breaslă s-au transformat din ziarişti în propagandişti şi în loc să spună adevărul spală creierele oamenilor”.
Pentru a evita capcanele manipulării informaţionale trebuie să avem o atitudine critică, filtrând şi verificând informaţia, să ne informăm din mai multe surse, citind ziarul, audiind radioul sau privind televizorul să nu uităm cine este proprietarul acestei instituţii de presă şi ce interese ar putea avea acesta, să nu ne lăsăm pradă stării pe care ne-o induc autorii ştirilor, să ne gândim dacă jurnaliştii au prezentat informaţia corect şi echidistant. Să nu permitem nimănui să tragă concluzii în locul nostru. Altminteri, riscăm să ne lăsăm prostiţi.
Pe de altă parte, cei prezenţi la întâlnire s-au arătat sceptici în ceea ce priveşte aducerea în albia normală a ceea ce se numeşte „produs media” şi s-au dat cu părerea că „curăţarea trebuie să înceapă din interiorul castei jurnalistice”… Acest scepticism al cetăţenilor mi se pare justificat, fiindcă clasa politică ne-a făcut nouă, ziariştilor, un mare deserviciu: a implantat în minţile oamenilor ideea că toţi se vând şi să cumpără şi nu mai există ziarişti oneşti şi responsabili de ceea ce fac. Acesta, poate, şi este cel mai mare FALS…
Evenimentul a fost organizat de Asociaţia Presei Independente, Centrul pentru Jurnalism Independent şi Asociaţia Telejurnaliştilor Independenţi din Republica Moldova.