Lecțiie online, un mare test pentru participanții în proces și pentru sistemul educațional

0
297
Foto: pixabay.com

Epidemia de COVID-19 a perturbat procesul educațional din țara noastră. Mai întâi elevii și profesorii au avut o pauză, după care autoritățile din învățământ au decis că instruirea elevilor va continua la distanță. Instrumentele moderne precum tehnologiile informaționale au căpătat un rol foarte important.

Astfel, clasele de elevi s-au transferat în spațiul virtual, unde se regăsesc de asemenea lecțiile profesorilor (video, audio, foto), dar și temele pentru acasă a elevilor.

Noile condiții de învățământ însă, precum zăpada în plină iarnă, i-a găsit pe mulți dintre participanții acestui proces nepregătiți, fie din punct de vedere tehnic, fie din punct de vedere moral, așa că aceștia abia așteaptă ca lururile să revină la normal, adică așa ca până la epidemie.

Alții însă nu văd o problemă în noul format de instruire și se ocupă cu plăcere după noile reguli. Iată câteva opinii ale pedagogilor, părinților și ale elevilor din raionul Soroca.

Natalia Iavorschii, profesoară de istorie și educație muzicală la Gimnaziul din Voloave: ”Zilnic facem ore online. Ne descurcăm foarte bine. Cu clasele a V-VI-a lucrez prin messenger, iar cu clasele a VI-IX-a prin Zoom, Classrom, unde le dau și evaluări. Dar utilizăm și alte aplicații. Procesul este bine organizat, elevilor le vine mult mai ușor ca la început, ei înțeleg materia bine, execută sarcinile bine.

Dintre cei 14 elevi căror le sunt dirigintă, doar unul nu are posibilități tehnice să facă lecții online, de aceea comunicăm prin telefon cu el și cu mama, ei se ocupă acasă împreună.

Elevilor le este interesant, chiar și cei care la școală nu prea se pregăteau, acum sunt mai activi. Ca pedagog sunt mulțumită că avem activitate”.

Mihaela Baran, învățătoare de clase primare, la Școala Primară din satul Hristici:

”Este foarte complicat. Dintre cei opt elevi din clasă, unul nu are acces la internet. Comunic cu el prin telefon fix. Cu restul comunic prin internet, dar este foarte greu, toți stau pe internet și linia este foarte încărcată. Dau să scriu mesaje și ele nu se duc. Rețeaua de internet pe care o avem în sat nu funcționează bine peste tot. Părinții m-au sunat acasă și s-au plâns că nu funcționează bine rețeua de internet. Părinților le vine foarte greu, deoarece trebuie să lucreze foarte mult cu copiii.

Noi utilizăm aplicația Viber. Eu le dau tema în format audio sau video, apoi copiii îndeplinesc însărcinările, fotografiază și trimit pozele la verificare. Uneori îi sun pe fiecare în parte pe viber, dat fiind faptul că sunt puțin, reușesc să mă ocup și individual uneori, pentru explicații suplimentare. Ne rugăm să fie totul bine și să revenim la școală, copiii de asemenea mă întreabă când revenim”.

Natali Craveț, mama unui elev de în clasa a II-a, mun. Soroca:

”Mie îmi place cum e organizat procesul în clasa copilului meu. A fost creat un site pe care intrăm și un grup pe Viber. Avem la alegere unde lucrăm. Noi am ales să lucrăm pe site, pentru că este mai comod vizual pentru copil, se deschide la compiuter.

Ni se trimit fișele după care lucrează copiii. Avem limba română, matematica în fiecare zi, miercurea și joia avem Educația moral-spirituală și Științele. Apoi lucrul elevului îl fotografiem și îl trimitem la verificare. Noi le încărcăm pe site și doamna învățătoare verifică temele imediat ce are timp. Este foarte comod.

Foarte greu este faptul că elevii nu se concentrează. Posibil la școală au acest sentiment că este la școală, că trebuie să se concentreze, e altă atmosferă, acasă nu. Așa spun și alți părinți cu care comunicăm. O fișă pe care ar puta să o completeze în jumătate de oră sau 40 de minute, copilul meu face în două-trei ore. Însă procesul merge, nu este stagnare, avem teme noi, citim și ne ocupăm de acasă”.

Doina Țapu, mamă a doi copii, inclusiv a unui elev de clasa a V-a, s. Racovăț:

”Este foarte greu. Profesoara le dă întrebări, copiii nu sunt atenți cu toții, unii reacționează mai devreme, alții mai târziu. Au tabele pe care le completează, ne implicăm uneori și noi, părinții, căci singur nu reușește să completeze foarte rapid. Nici nu toți elevii participă la lecțiile online. Mai multe mămici se plâng, mai alesc  cele care au câte doi copii și dacă ambii au de făcut lecții în același timp, că este foarte dificil.

În clasă altfel decurge procesul, de la distanță e complicat. Dacă nu ar sta părinții lângă ei, nu ar reuși nimic, cred eu. Abia așteptăm să revină lucrurile la normal, să meargă elevii la școală, să povestească, să comunice. Prin internet e complicat și copiii se satură”.

Nicoleta Muscinschi, elevă în clasa a XII-a la IP Liceul Teoretic „C. Stere”:

”Lecțiile decurg în regim online după un nou orar care este adaptat situației curente. Una din aplicațiile pe care le folosim este Google Classrom, unde fiecare profesor a creat cursul său și, respectiv postează în el tema pentru acasă, video-uri tematica, prezăntări power point sau analiza unor itemi din examenele de Bacalaureat.

De asemenea, utilizăm aplicația Zoom unde se organizează conferințe video spre a lucra la noua temă. În acest mod, putem interacționa mai ușor cu profesorii și elevii, fiind într-o clasă virtuală.

Sigur că această abordare este ceva nou pentru sistemul educațional, însă așa toți cei implicați se pot acomoda cu noile tehnologii și să percepem cum să le folosim corect spre a învăța. Este o provocare pentru noi, elevi și profesori, deoarece noi suntem obișnuiți să studiem în regim normal, zilnic la școală lângă discipoli. Însă eu observ ce muncă depun cu toții ca să avem o educație de calitate în timpul pandemiei și le mulțumesc pentru efortul depus!”

Amintim că în perioada 17 martie-15 mai în Republica Moldova este instituită situația de urgență din cauza epidemiei de COVID-19.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.