În cadrul proiectului „Comunicare pentru schimbare”, implementat de Asociația Obștească „INFO DAVA”, în parteneriat cu Asociația Presei Independente și ziarul „Observatorul de Nord” a avut loc, recent, o dezbatere cu genericul “Servicii publice de calitate în slujba cetățeanului”, cu participarea elevilor din clasele superioare ale Gimnaziului din satul Rublenița.
Proiectul în cauză este parte a proiectului „Abilitarea cetățenilor din Republica Moldova”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ), iar scopul principal este micșorarea distanței dintre autorități și cetățeni în ceea ce privește acțiunile comune de rezolvare a problemelor ce țin de calitatea serviciilor acordate populației. Or, nu întotdeauna autoritățile implică cetățenii în analiza și prioritizarea problemelor locale, iar cetățenii, la rândul lor, nu manifestă inițiativă și nu sunt parte a procesului decizional la nivel local.
Astfel, cei 36 de tineri participanți la dezbatere au fost de acord că rezolvarea problemelor comunității nu se rezumă doar la implicarea autorităților publice locale, dar și la participarea cetățenilor, în speță a organizațiilor societății civile în procesul de planificare, monitorizare și evaluare a serviciilor publice… În cadrul dezbaterilor au fost abordate mai multe subiecte, inclusiv avantaje şi provocări legate de domeniile prestării serviciilor publice, impactul lipsei serviciilor asupra calității vieții cetățenilor (calitatea apei potabile în localități rurale, gunoiștile neautorizate, lipsa sistemelor de apeduct și canalizare), asigurarea calității şi accesibilității serviciilor publice pentru toate categoriile de cetățeni, rolul autorităților și al cetățenilor în crearea şi funcționarea serviciilor publice şi asigurarea calității lor, standarde europene de calitate, participarea cetățenilor în procesul decizional…
Participanților la dezbatere li s-a propus să identifice câte 1-3 probleme care, în opinia lor, sunt cele mai stringente pentru localitate. În consecință, 24 dintre tineri au considerat că problema evacuării deșeurilor menajere este cea mai acută în satul Rublenița. 16 au atenționat asupra calității proaste a apelor din fântâni, 12 au considerat că defrișarea pădurii dăunează grav calității vieții, iar alții 8 au accentuat nivelul jos de educație ecologică a consătenilor, inclusiv indiferența oamenilor când este vorba de respectarea unor reguli elementare de conviețuire.
Pentru a pune umărul la rezolvarea problemelor identificate, dar și a altor probleme care țin de calitatea vieții, celor prezenți li s-a sugerat să comunice problemele existente prin intermediul aplicației „Sesizează o problemă”, pentru ca împreună să punem umărul la rezolvarea lor.
AO ”Info-DAVA” este beneficiara Programului de Granturi Locale al Uniunii Europene (UE) și imple-mentează proiectul ”Comunicare pentru schimbare” în raionul Soroca. Programul de Granturi Locale este lansat în baza Cadrului Unic de Sprijin a UE, acordat pentru Republica Moldova (2017-2020) din ca-drul Instrumentului European de Vecinătate, prin intermediul proiectului „Abilitarea cetățenilor din Republica Moldova” (2019-2021), finanțat de către Uniunea Europeană și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ). Partenerul proiectului pentru creșterea potențialului de vizibilitate și implicare a cetățenilor este Asociația Presei Independente (API).