Debirocratizarea în Educație: Suspendarea controalelor externe și simplificarea documentației școlare

0
228
Foto: pixabay.com

Ministerul Educației și Cercetării anunță lansarea primului set de inițiative privind debirocratizarea în sistemul educațional. Aceste măsuri vizează suspendarea procesului de evaluare externă a instituțiilor de învățământ începând cu 1 ianuarie 2024, în paralel cu simplificarea nomenclatorului-tip de documentație școlară și a rapoartelor în învățământul general, conform informațiilor furnizate de IPN.

Ministrul Dan Perciun a subliniat în cadrul unei conferințe de presă că volumul excesiv de documente în educație ocupă considerabil timpul cadrelor didactice, diminuând resursele disponibile pentru interacțiunea cu elevii. În acest context, pachetul de debirocratizare a fost conceput, iar începând cu 1 ianuarie 2024 se va institui un moratoriu de un an asupra controalelor externe.

Potrivit analizelor efectuate, ministrul a argumentat că aceste evaluări externe rar aduceau rezultatele scontate. Ele se concentrau predominant pe verificarea existenței documentației în instituțiile de învățământ, oferind o perspectivă limitată asupra calității procesului educațional. Rapoartele nu reflectau adecvat observațiile din cadrul activităților educaționale, absența unui monitoraj eficient al dezvoltării competențelor elevilor.

Ministerul a luat decizia de a simplifica nomenclatorul-tip al documentației școlare și rapoartelor în învățământul general, reducând semnificativ numărul actelor solicitate și modificând procedurile de aprobare și verificare.

Dan Perciun a subliniat că aceasta reprezintă prima etapă a procesului de debirocratizare, iar ultima componentă constă în aprobarea planificării didactice pe termen lung până la finalul anului de către Ministerul Educației.

Valentina Olaru, secretar de stat la Ministerul Educației, a adăugat că în ceea ce privește proiectele de lungă durată, aprobarea acestora de către director sau director adjunct este eliminată. Cadrele didactice au libertatea de a elabora propriile proiecte de lungă durată, prezentându-le în cadrul comisiei metodice. În etapa a doua a debirocratizării, ministerul își propune ca proiectele zilnice să fie elaborate centralizat și să fie accesibile tuturor cadrelor didactice. Aprobarea acestora de către director sau director adjunct este în prezent eliminată.

În plus, se renunță la raportul semestrial sau anual statistic la disciplina școlară, la obligativitatea prezentării dovezilor privind activitatea de dirigenție, la procesele-verbale ale ședințelor cu părinții, trecerea în format electronic a dosarelor elevilor, eliminarea registrelor de evidență a diferitelor materiale didactice la nivelul cabinetele școlare și la registrul alfabetic al elevilor, printre altele.

Valentina Olaru a comunicat că în etapa a doua a debirocratizării, ministerul intenționează să reconceptualizeze metodologia de evaluare externă, să creeze și să aprobe proiecte didactice zilnice pentru toate disciplinele obligatorii, să digitalizeze rapoartele statistice, să revizuiască regulamentul-tip de funcționare a instituțiilor, regulamentul de evaluare și promovare în învățământul general, nomenclatorul instituțiilor de educație timpurie și să ofere același set de documente proiective pentru învățământul de educație timpurie.


Articolul precedentHoroscopul zilei de 19 decembrie 2023. Balanțele sunt cu capul în nori. Află ce se întâmplă cu zodia ta
Articolul următorCurs valutar 19 decembrie 2023: euro costă 19 lei și 35 de bani, iar dolarul american 17 lei și 73 de bani

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.