(Continuare)
− Domnule Ivasi, aș vrea să punctați mai argumentat aspectul economic și importanța economică a podului Cosăuți-Iampil, fiindcă cititorii noștri preferă exemplele concrete în locul vorbelor, fie ele și cele mai frumoase și, la prima vedere, convingătoare.
− Să știți că una din lozincile mele în această viață este următoarea: „A gândi global și de a acționa local”. Sper că prin aceasta am spus totul. Pe de artă parte, să dăm posibilitate economiștilor să argumenteze aspectul economic și importanța construcției acestui pod peste Nistru, eu doar mă voi referi încă o dată la Proiectul „Noua Cale a Mătăsii” despre care, sunt convins, au auzit mulți dintre cititorii Dumneavoastră. Eu voi spune doar că este vorba de un proiect de câteva sute de trilioane și implică 60 de țări. Dacă priviți cu atenție harta, vedeți că această Cale trece și pe la noi și să nu uităm și de trenurile „Wiking”, care leagă portul Klaipeda de Salonic. Înțeleg că aceste afirmații sună cam pompos și cam megaloman, dar să nu uităm în ce vremuri trăim și încotro se îndreaptă lumea.
− Ceva mai sus ați menționat că există persoane care mereu s-au opus construcției acestui pod, persoane care au pus pe primul plan interesele personale sau de grup, dar nu ați descifrat această „enigmă”. Despre cine este vorba și din ce părți/țări vin acești frânari?
− Aici vin cu un citat în limba rusă, care nu mai necesita comentarii — „Никто не спорит, что реабилитация местных путей сообщения и латание национальных трасс — это важное дело. Но иногда кажется, что горизонт действующих в нашей стране дорожных стратегий ограничен границами Молдовы, и не дальше. Чего не хватает — так это ощущения, что дело модернизации дорожной сети Молдовы охвачено неким стратегическим, трансконтинентальным видением. Так, чтобы не от Леушен до Атак — а от Хельсинки до Александруполиса. Из варяг — в греки.”… Programul „Drumuri 2020” a planificat pentru reconstrucția a 906 km în sumă de 1.376.000.000 mlrd., dar care este impactul acestor finanțări din bugetul de stat, social și economic, care a fost temeiul alocării surselor? Pe de altă parte, Proiectul „Via Carpatia” nu mai necesită comentarii. Cu regret, acești demnitari, aleși în mod democrat de către cetățeni, și în prezent activează cu „succes” în același domeniu. De altfel, concomitent cu podul de la Cosăuți/Iampil ar fi oportună restabilirea celui de la Moara de Piatra, cu conexiunea la drumul european E85 ce ar permite traversare mai rapidă a graniței cu UE, lucru care și-l doresc agenții economici. De altfel, acum aproape un secol, pe râul Prut care desparte azi un popor, au fost 27 de poduri și rămășițe de poduri!!! Multe de ele au fost construite în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Moș Vasile Hasan din satul Hănăsenii Noi din raionul Leova povestea că nemții au făcut podul și tot ei l-au minat: ”Au venit cu tot cu mașini. Doamne ferește ce tehnică aveau! L-au făcut în 15 zile. Atunci am văzut ce pot nemții. Era o frumusețe de pod”. (SURSA: Adevărul.ro)
Continuarea interviului citiți mâine, 1 februarie
Victor Cobăsneanu