Creşterea chinchilelor — un business plăcut şi scump
De mai bine de un an, în Soroca activează o fermă de creştere a chinchilelor — laniger, un mamifer rozător a cărui blană este foarte preţioasă. Afacerea a fost pusă la cale de soţii Ruslan şi Ariadna Mazniuc, care, după experimente de creştere a castraveţilor şi a usturoiului, erau în căutarea unei ocupaţii şi plăcute, şi profitabile. Ariadna, profesoară de geografie la un liceu din urbe, ne-a povestit cum a fost înfiinţată afacerea de familie.
“Noi lucrăm ambii, avem surse de venit cu care să existăm, dar ne doream o activitate familială, comună, în care să antrenăm şi copiii, să-i educăm, să avem un interes comun. Deoarece noi suntem o familie prietenoasă, legaţi emoţional foarte strâns, ne dorim să petrecem cât mai mult timp împreună”, îşi aminteşte dânsa. Ideea cu creșterea chinchilei exista de mai mult timp, aceasta fiind atractivă pentru că poate fi practicată în raza oraşului, nu necesită foarte mult spaţiu sau foarte mult timp pentru îngrijirea animalelor, astfel încât poţi administra afacerea în paralel cu serviciul. Într-o zi ambii soţi au convenit că e timpul să se treacă de la idee la realizare. După o perioadă bună de informare prin intermediul internetului şi schimbului de informaţii cu alţi crescători din Moldova şi România, a fost făcut primul pas — procurarea animalelor de prăsilă. Zece familii — 50 de femele şi 10 masculi — au fost procurate de peste Prut.
“Ne-am lansat cu minimumul necesar, planificăm să ne extindem, mai ales că avem spaţiu şi aceasta este o provocare pentru noi. Am început cu zece familii. Până acum nu am vândut animale, puietul l-am lăsat în ferma noastră. Acum avem circa 100 de animale, cam câte sunt necesare pentru o blană de damă până la glezne. Investiţiile sunt mari, dar în câţiva ani se vor recupera, este convinsă Ariadna, care pentru a reuşi mai bine a urmat şi cursuri de instruire pentru tineri antreprenori. Creşterea chinchilelor este un business plăcut, dar şi foarte scump, investiţiile primare sunt foarte mari. De exemplu, se consideră rentabilă o fermă cu 30 de familii, care costă circa 15-20 mii de euro”, ne împărtăşeşte antreprenoarea.
Afară de cheltuielile pentru procurarea animalelor de prăsilă, o fermă de acest gen necesită şi alte investiţii, totuşi în câţiva ani acestea se recuperează, susţine soroceanca.
“De profitabilitatea afacerii putem vorbi în dependență de numărul de animale la fermă, prețul unei familii este de 500 de euro. Apoi sunt investițiile în utilaj, care este necesar pentru un climat al aerului pentru timp de iarnă/vară, temperatura aerului fiind optimă între 16-19 grade Celsius, la fel de utilajul ce ține de scoaterea aerului viciat, dezumidificator etc. Respectiv, dacă investești bani grei, și profitul vine mai târziu, anul 3-4 de activitate. Animalele nasc de 2 ori pe an, în medie 4 pui pe an. Un pui se vinde în jur de 25-30 euro pe piața R. Moldova. Pe piața externă este ceva mai scump preţul la pui viu”.
Şinşilele sunt îngrijite de întreaga familie, conform regulilor. “Îngrijirea chinchilelor nu cere mult timp — un sfert de oră dimineața, mai mult pentru control, seara 1-2 ore, o dată pe săptămână facem ordine generală timp de 3-4 ore. Aceste animale au nevoie de o hrană bine echilibrată specială pentru ele, conform reţetei, pe care o procurăm de la un crescător de chinchila din Moldova la moment”, ne povesteşte doamna Ariadna.
Pentru a fi la curent cu toate noutăţile din domeniu, fermierii ţin legătura şi fac schimb de experienţă cu alți crescători din Moldova, dar și cu partenerul din România de unde au procurat animalele. “Este vorba mai mult de o colaborare decât concurenţă, menţionează fermiera, deoarece în prezent pe piaţa din Republica Moldova cererea pentru aceste animale este mult mai mare decât oferta. Totodată, aceasta este o ramură nouă, puţin cunoscută în Moldova. Nefiind veterinar sau zootehnician, încerc să soluţionez problemele care apar, dar ele apar, pentru este vorba de vietăţi. Trebuie să ştii cum să le îngrijeşti, să le alinţi, să le hrăneşti corect pentru că să crească sănătoase şi să aibă o blană calitativă”.
Între activitatea profesională şi lucrul la fermă, soţii Mazniuc planifică, pas cu pas, extinderea afacerii şi fac calculele. Cifrele se arată destul de mari, de aceea sunt în căutarea unor oferte de creditare cât mai convenabile. Totodată, sunt dispuşi să colaboreze şi cu alţi doritori de a practica şi a investi această ocupaţie.
Din experienţa actuală Ariadna Mazniuc concluzionează: “Sunt oportunităţi de a face afaceri acasă, varietatea de domenii şi de activităţi este mare, trebuie să vrei. Ca să fondezi şi să dezvolţi o afacere în ţară trebuie să fii în primul rând mare patriot şi să-ţi iubeşti meleagurile ca să nu pleci, pentru că tinerii de azi nu se uită la aceste valori. Totodată, trebuie să fii foarte ambiţios, să ai curaj şi să iubeşti să munceşti, să rişti. Rezultatele neapărat vor veni”.
Tatiana Mitrofan