FALS: Zeci de copii răpiți pentru organe: hoții atacă în orașe și în sate

La începutul lunii mai, trei site-uri din România au publicat o știre în care se spunea că în câteva județe de peste Prut au fost răpiți copii și omorâți pentru a le fi prelevate organele. Această informație a fost publicată și de portalul din Republica Moldova Mamaplus.md, fiind distribuită în reţelele sociale de mai multe persoane. Inspectoratul General al Poliţiei Române a precizat pentru portalul Stopfals.md că informația este falsă.

În articolul Zeci de copii răpiți zilele acestea pentru organe! Hoții atacă noaptea atât în orașe cât și în sate!”, devenit viral în mediul online, sunt descrise detalii macabre despre presupusele omoruri. La marginea unui oraș din Maramureș, au fost găsiți de către localnici pe o cale ferată trupurile a 4 copilași morți. Copiilor le fuseseră furate organele interne, iar trupurile lor erau străbătute de cusături macabre”. Site-urile din România Bzi.ro, Ziuanews.ro și Stiri-romania-online.blogspot.com au publicat această informaţie în care nu este citată nicio persoană şi nu este prezentată poziția poliției române.

În articol se mai spune că au mai existat cazuri similare și „în satele din Brăila (12 copii dispăruți), Galați (9 copii dispăruți), Vaslui (8 copii dispăruți), Timișoara (6 copii dispăruți), Suceava (3 copii dispăruți) și în București, unde s-au semnalat cele mai multe cazuri, 44 la număr”, fără a preciza sursa acestor date.

Inspectoratul General al Poliţiei Române: Știrea este falsă!

Portalul Stopfals.md a solicitat comentariul Inspectoratului General al Poliţiei Române referitor la această informație. Într-un răspuns oficial al instituției, se menționează că știrea este falsă. „Din verificările efectuate la structura de specialitate din cadrul Poliției Române a rezultat faptul că știrea la care faceți referire este falsă, sens în care se efectuează cercetări pentru identificarea persoanelor care au postat-o pe site-urile de socializare și pentru tragerea lor la răspundere, în conformitate cu prevederile legale, se mai spune în răspunsul Inspectoratului General al Poliţiei Române.

Dezinformare de dragul rating-ului

Portalul Mamaplus.md din Republica Moldova, de asemenea, a preluat integral articolul de pe siteul Stiri-romania-online.blogspot.com, acumulând în scurt timp circa 13 mii de vizualizări. Deși redacția Mamaplus.md le spune cititorilor că nu este sigură de veridicitatea informației, totuși a promovat-o şi în rețelele de socializare.Nu știm cât de veridică este această informație, însă am considerat oportun să aflați și voi despre ea”, se menționează la începutul acestei „știri”.

Contactată de Stopfals.md, Ludmila Agheni, redactoră-șefă la Mamaplus.md, a spus că portalul pe care îl conduce nu este unul de investigație şi nu poate verifica toate știrile preluate. Totodată, ea afirmă că a doua zi după publicare, informaţia a fost retrasă de pe site: „Articolul a fost publicat fără avizarea redactorului-șef, eu nu eram în acea zi în redacție, ulterior el a fost scos”.

Veronica Chicu-Boboc: „Dacă nu știi cât de veridică este informația, n-o publici”

Veronica Chicu-Boboc, președinta Centrului Media pentru Tineri, dezaprobă publicarea unor informaţii neverificate și consideră că este vorba de lipsă de profesionalism, dar și de lipsă de respect față de public: „În goană după rating, aceste site-uri sunt gata să bage panică și frică în rândul părinților. Asta se numește manipulare emoțională și dezinformare. Dacă nu știi cât de veridică este informația, n-o publici, asta este regula jurnalismului de calitate. Dar când fugi după like-uri și vizualizări, nu mai contează că informația nu are nicio sursă oficială, că este preluată de pe un blog dubios, că articolul n-are autor, important este că sunt descrise cu lux de amănunte scene emoționale, care induc frică, panică și… aduce trafic pe site.

Peste câteva zile de la publicare, știrea falsă a fost ștearsă de pe Stiri-romania-online.blogspot.comînsă pe site-urile Bzi.ro și Ziuanews.ro ea mai poate fi accesată și acum.

Rodica Malic

Stopfals.md

Comentarii

Preluarea știrilor, reportajelor și interviurilor de pe site-ul Observatorul.md se face doar până la 300 caractere cu indicarea sursei (www.observatorul.md – link activ la știrea respectivă ).

About OdN
fondat la 3.11.1998, înregistrat la Camera Înregistrărilor de Stat, membru al Asociaţiei Presei Independente afiliate WAN (Organizaţiei Internaţionale a Ziarelor) din anul 1999, este primul ziar din câmpia Sorocii, care este inclus în Catalogul ÎS "Poşta Moldovei", apare în limba română

Lasă un răspuns