La 14 aprilie, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor a iniţiat consultarea Hotărârii Guvernului ce ține de aprobarea Programului privind repartizarea mijloacelor fondului rutier pentru anul curent.
Totodată, a fost prezentată informaţia cum vor fi repartizate mijloacele financiare destinate raioanelor din fondul rutier, pentru întreţinerea, administrarea drumurilor şi reparaţia lor. Astfel, raionul Soroca pentru cele peste 200 de kilometri de drumuri, care este şi cea mai mare reţea de căi de comunicaţie din toate unităţile administrative de nivelul II, urmează să beneficieze de 18 milioane 848 mii 711 lei. Prin urmare Soroca este raionul unde se vor da cele mai mari alocări din fondul rutier, doar municipiul Chişinău cu drumurile sale locale şi naţionale va primi mai mult, şi anume peste 30 milioane de lei.
Alexandru Sorocean, șeful Secţiei construcţii, gospodărie comunală şi drumuri: “Eu consider că, dacă totul va fi aşa cum este planificat, ar fi tare bine, iar noi în 5-6 ani vom face mare revoluţie la drumuri. Adică nu va trebui să cheltuim aceste milioane câte o sută — două sute de mii, ci câte patru milioane, de exemplu, la sectorul Slobozia-Cremene, trei milioane la Dubna, să mergem pe cele mai deteriorate segmente. Într-un an se fac 10 kilometri, în alt an alţi 10 kilometri şi tot aşa până vom ajunge la 70-80 de kilometri. Iar ministerul să repare drumurile regionale, care sunt la balanţa lor”.
Lora Lisnic, șefa Direcţiei Finanţe a Consiliului raional Soroca, ne-a spus că banii vor fi transferaţi către Consiliul raional Soroca după efectuarea lucrărilor şi prezentarea facturilor. “După ce vor fi îndeplinite ordinele de plată şi duse la trezorerie, ele au un cont special. Atunci Ministerul va vedea în acel sistem că sunt ordinele de plată şi va da banii. Aşa este sistemul nou, iar fiecare transfer va fi cu destinaţie specială pentru monitorizare şi evidenţă. Niciodată nu s-au dat banii în avans, până nu s-au prezentat actele de recepţie a lucrărilor şi facturile”. Doamna Lisnic ne-a spus că la şedinţa Consiliului raional Soroca din 11 mai urmează ca aleşilor să li se propună corelarea bugetului.
Lora Lisnic, șefa Direcţiei Finanţe a Consiliului raional Soroca: “După ce vor fi îndeplinite ordinele de plată şi duse la trezorerie, ele au un cont special. Atunci Ministerul va vedea în acel sistem că sunt ordinele de plată şi va da banii”.
“La şedinţă urmează să fie corelat bugetul cu alt program cu lucrări de întreţinere şi reparaţie a drumurilor în suma respectivă. Se va face procedura de achiziţie, o să se înceapă lucrările, o să prezinte documentele respective şi vor fi transferaţi banii”. În afară de cele peste 18 milioane de lei, destinate în special pentru drumurile de acces, localităţile din raion vor primi în total alte 10 milioane de lei, de la 64 mii lei pentru Oclanda până la 424 mii lei pentru Rubleniţa (lista integrală cu alocaţiile pentru localităţile din raionul nostru o vom publica în ediţia viitoare — n.a.).
Alexandru Sorocean, șeful Secţiei construcţii, gospodărie comunală şi drumuri, ne spune că ar vrea ca cele peste 18 milioane de lei să ajungă anul acesta la Soroca, dar au fost şi precedente în care banii alocaţi au rămas doar pe hârtie. “Mai anţărţ trebuia ca Guvernul să ne dea 15 milioane de lei, dar aşa şi nu le-am mai văzut, afirmă Alexandru Sorocean. Eu mă tem că noi vom face acest lucru mare, concurs, achiziţii, vom alege antreprenorul şi pe urmă ne va veni o scrisoare că în legătură cu calamităţile naturale din ultimul timp consiliului raional i se alocă o sumă mai mică decât cea prevăzută”. Specialistul consideră că dacă aceşti bani ar fi gestionaţi corect, în fiecare an tot mai multe sectoare, din cei peste 200 km echivalenți de drum, vor arăta tot mai bine. “Un kilometru echivalent este partea carosabilă cu lăţimea de 7 metri şi nu de 8, 10 sau 11. Eu propun să fie cu lăţimea de 6 metri, cum am făcut proiectul tehnic la Pârliţa — Vădeni, lăţimea ajunge şi nu trebuie de cheltuit în plus câte 50 de centimetri pe ambele părţi. Eu acum fac proiectul programului, cam cum mi-l închipui, ca de vreo 8-10 milioane să facem cu beton asfalt. Adică segmente în două straturi, aşa cum trebuie. 800 metri la Parcani, 800 metri în Redi-Cereşnovăţ, că acolo trebuie să intri cu buldozerul, 300 metri la Şeptelici, un kilometru la Dubna la intrare şi să începem proiectul tehnic spre Slobozia-Cremene, care este câştigat de 25 milioane de lei. Anul acesta ne-au spus că bani pentru acest drum nu ne dau, aşa că vom începe din resursele noastre de 2-3 milioane de lei. Ca oamenii să vadă că am început proiectul. Totul va fi din beton asfaltic şi deja vor fi plombări”, ne-a declarat șeful Secţiei construcţii, gospodărie comunală şi drumuri a Consiliului raional Soroca. Nouă nu ne rămâne decât să vedem dacă transferurile, planurile şi promisiunile celor din diferite eşaloane ale puterii se vor adeveri, sau vor rămâne doar poveşti de adormit… alegătorii.
Repartizarea mijloacelor financiare din fondul rutier către APL de nivelul II, pentru reparația, întreținerea și administrarea drumurilor locale de interes raional:
Unitatea administrativ-teritorială de nivelul II |
Lungimea în km fizici |
Lungimea în km echivalenți |
Alocații din fondul rutier pentru anul 2017 repartizate în funcție de kilometru echivalent, mii lei |
2 |
3 |
4 |
5 |
ANENII NOI |
97,1 |
78,7 |
8 735,808 |
BASARABEASCA |
18,0 |
14,6 |
1 620,190 |
BRICENI |
128,9 |
104,4 |
11 594,322 |
CAHUL |
159,1 |
128,9 |
14 310,558 |
CANTEMIR |
108,1 |
87,5 |
9 719,344 |
CĂLĂRAȘI |
90,6 |
73,4 |
8 148,079 |
CĂUȘENI |
110,9 |
89,8 |
9 969,365 |
CIMIȘLIA |
98,6 |
79,8 |
8 864,596 |
CRIULENI |
65,0 |
52,7 |
5 845,816 |
DONDUȘENI |
67,5 |
54,7 |
6 071,285 |
DROCHIA |
116,9 |
94,7 |
10 516,534 |
DUBĂSARI |
65,1 |
52,7 |
5 854,810 |
EDINEȚ |
155,5 |
125,9 |
13 983,463 |
FĂLEȘTI |
141,5 |
114,6 |
12 726,072 |
FLOREȘTI |
117,3 |
95,0 |
10 549,450 |
GLODENI |
100,7 |
81,6 |
9 055,619 |
HÎNCEȘTI |
134,9 |
109,3 |
12 134,116 |
IALOVENI |
76,8 |
62,2 |
6 903,280 |
LEOVA |
64,5 |
52,3 |
5 804,986 |
NISPORENI |
61,5 |
49,8 |
5 530,142 |
OCNIȚA |
61,9 |
50,2 |
5 568,635 |
ORHEI |
116,6 |
94,4 |
10 486,495 |
REZINA |
88,5 |
71,7 |
7 963,711 |
RÎȘCANI |
128,8 |
104,3 |
11 586,138 |
SÎNGEREI |
142,5 |
115,4 |
12 813,580 |
SOROCA |
209,6 |
169,8 |
18 848,711 |
STRĂȘENI |
71,8 |
58,2 |
6 458,278 |
ȘOLDĂNEȘTI |
80,5 |
65,2 |
7 243,056 |
ȘTEFAN VODĂ |
123,2 |
99,8 |
11 082,679 |
TARACLIA |
87,2 |
70,6 |
7 837,891 |
TELENEȘTI |
106,9 |
86,6 |
9 616,638 |
UNGHENI |
163,8 |
132,7 |
14 734,155 |
UTA GĂGĂUZIA |
152,7 |
123,7 |
13 734,161 |
mun. BĂLȚI |
15,6 |
15,6 |
1 731,761 |
mun. CHIȘINĂU locale |
106,3 |
106,3 |
11 802,664 |
mun. CHIȘINĂU nationale* |
46,9 |
187,6 |
20 829,538 |
Total general |
3 681,4 |
3 154,7 |
350 275,926 |
Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la București. Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate aparține autorului și nu neapărat reflectă poziția Ambasadei.