LOGOPED: despre efectele nocive ale ecranului telefonului asupra psihicului copilului și asupra limbajului

0
346
Foto: arhiva personală

De ce unii copii încep să vorbească mai târziu decât alții? Cum să reacționeze părinții, dacă odrasla lor nu pronunță corect literele? Când e indicat să consulți un logoped și cum pot părinții ajuta copiii cu probleme de comunicare și limbaj acasă? Răspunsurile la aceste și alte întrebări le aflați din interviul cu Maria Leșcu, pedagog, logoped sau, altfel spus, specialista care se ocupă de recuperarea tulburărilor de limbaj și comunicare la copii.

Începutul interviului îl găsiți AICI.

Apropo, cum afectează abilitățile de comunicare utilizarea telefoanelor și computerelor de către copii, la vârsta fragedă?

Copilul învață a vorbi urmărind de la cea mai fragedă vârstă cum se mișcă părțile organului articulator la maturi și suprapune aceste mișcări cu sunetul pe care îl aude în acel moment, el simte rezonanța sunetului la pieptul mamei, fluxul aerului la vorbire, astfel își cizelează abilitățile proprii de articulare a fiecărui sunet. Comunicând cu el permanent, noi îi transmitem nu doar cunoștințe, dar și acel contur morfologic, lexical și gramatical al limbii materne. Importanța contactului emoțional între părinți și copii de la cea mai fragedă vârstă este indiscutabilă. Fiecare părinte trebuie să conștientizeze că nici un gadget nu poate substitui comunicarea interumană. Efectele nocive ale ecranului asupra psihicului copilului, inclusiv și asupra limbajului este deja demonstrat științific. Din acest considerent copiilor mici le este interzis accesul la ecrane până la vârsta de 3 ani și limitarea ulterioară la 20-30 minute pe zi. Părinții care cu mândrie demonstrează că la 3 ani copilul poate numi alfabetul sau recunoaște toate literele și toate acestea datorită telefonului mobil și vor prin aceasta să dovedească utilitatea gadgeturilor pentru copilul lor se greșesc amarnic.

Părinții pot ajuta acasă copiii cu probleme de limbaj și comunicare?

Anume părintele este persoana care cel mai mult influențează dinamica dezvoltării limbajului la copii, fie că este sau nu copilul în terapie logopedică. Acolo unde părinții comunică cu copilul, se joacă activ împreună cu el, îl implică în activități cotidiene, vorbind cu copilul despre ceea ce fac, descriu, comentează, explică, acolo de cele mai dese ori nu vor fi necesare serviciile logopedului, dar dacă în baza unor particularități neuro-psiho-fiziologice copilul are careva tulburări de limbaj și comunicare și este înscris în terapie, părintele cu atât mai mult trebuie să se includă și mai activ, să îndeplinească regulat, corect recomandările logopedului.

Ce se întâmplă dacă problema de pronunție/vorbire nu este observată la timp și nu se iau măsuri pentru a o corecta?

Depinde de gravitatea problemei, mediu și personalitatea copilului. Dacă să vorbim la general, tulburările de limbaj și comunicare necorectate la vârsta școlarizării creează un impediment major. Ceea ce trebuie să conștientizeze fiecare este faptul că limbajul este ”instrumentul” prin care sunt stimulate și dezvoltate toate procesele psihice. De asemenea la copii poate să se dezvolte timiditatea și tendința de a evita comunicarea, autoizolarea, reacții agresive și alte tulburări comportamentale.

Maria Leșcu — pedagog, logoped, activează la grădinița nr. 17 “Cheița de aur” din municipiul Soroca. Desemnată „EDUCATORUL ANULUI 2014” în concursul național al pedagogilor din țara noastră.

Dacă vorbim despre instituțiile de educație timpurie și pedagogi, cine, când și cum stabilește/evaluează dacă au nevoie copiii de terapie logopedică?

În instituțiile de învățământ în care este logoped el face evaluarea copiilor pentru a identifica copiii cu tulburări de limbaj. În dependență de vârsta copiilor și tulburare unii sunt înscriși în terapie, alții sunt monitorizați pentru a vedea dinamica evaluării ulterioare. Cazurile complexe, unde copilul are și alte dificultăți în dezvoltare și necesită o abordare și evaluare multidisciplinară sunt examinate de către specialiștii de la Serviciul de asistență psihopedagogică care activează în cadrul direcției de învățământ. Fiecare pedagog (educator, învățător, profesor) este obligat să sesizeze părinții în cazul când a observat careva aspecte specifice de dezvoltare a copilului, inclusiv și cele de limbaj și comunicare.

Cum se desfășoară activitatea unui logoped la grădiniță?

Necesitatea logopezilor la moment este una foarte mare. Numărul de copii cu tulburări de limbaj și comunicare este în continuă creștere, tulburările sunt mult mai profunde și mai grave și necesită implicarea multor specialiști, cât și un timp mai îndelungat de asistență logoterapeutică. Din păcate, servicii logopedice există doar în două grădinițe municipale, în trei licee, doi logopezi în cadrul Serviciului de asistență psihopedagogică și servicii logopedice a câtorva specialiști care își desfășoară activitatea în baza patentei.

În grădiniță, pe lângă activitățile corecționale nemijlocit cu copiii, care pot fi desfășurate individual, în subgrupe sau frontale, fiecare logoped desfășoară asistență metodologică cadrelor didactice și părinților, consultații. Eu personal, la început de an școlar, merg la toate adunările de părinți din instituție unde informez părinții care este domeniul de activitate și că fiecare din ei, fie că este copilul inclus în terapie, fie că doar

-Vă mulțumesc mult pentru interviu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.