Reparația sectorului de drum Şolcani — Arioneşti se amână

0
585

În vara anului 2016, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunța că încep lucrările de reparaţie a sectorului de drum Şolcani-Arioneşti, costurile cărora se ridicau la 17,9 milioane de euro. Atunci se instalase și un panou informativ în preajma sensului giratoriu de lângă satul Șolcani în care și acum scrie că drumul va fi finalizat până la sfârșitul anului 2018. Dar totul a rămas doar la nivel de intenții.

Banii urmau să fie împrumutați de la Banca Europeană pentru Reconstrucții și Dezvoltare, iar despre traseu se zicea că va fi similar celui de la Sărătenii Vechi la Şolcani. Într-o vizită la Soroca, Iurie Chirinciuc, ministrul de atunci al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, ne-a declarat că “La sfârșitul anului 2018, drumul trebuie să fie dat în exploatare. Dar, de obicei, cam toţi întârzie, din diverse motive. Eu zic că, în cel mai rău caz, în 2019 drumul trebuie să fie finalizat”. Dar de la vorbă la fapte concrete așa și nu s-a mai ajuns. Una dintre întreprinderile câştigătoare, “Serenissima Construzioni” din Italia, a intrat în faliment, iar autorităţile sperau că lucrările vor fi îndeplinite de asociaţii lor “PST Group” din Bulgaria. Așa că S.A. “Drumuri-Soroca” a realizat periodic unele lucrări pentru întreținerea celor mai avariate sectoare. Dar prin aceste lucrări s-a “ras” asfaltul, iar pe unele porțiuni șoseaua internațională s-a transformat într-un drum de țară.

  • Stepan Cernomaz, locuitor al satului Cremenciug:
    “Noi mergem zi la zi, avem chemări ba la Soroca la adunare, ba încoace, ba încolo și noi plătim pentru drum ca și cei din Șolcani sau Rublenița. Totul depinde de conducere, nu de noi, dar noi vrem să fie cât mai bine. Diferența dintre drumurile de până la Șolcani și deja încoace este ca între cer și pământ, este foarte mare. Am schimbat adesea piesele la mașină care se strică din cauza drumului și a borților mari, ziua poate le mai vedem, dar nu și noaptea”.

Satele prin care trece traseul au fost cufundate în praf, astfel, conform investigațiilor anterioare ale calității aerului efectuate de Centrul de Sănătate Publică, în satul Grigorăuca, spre exemplu, concentrația medie a pulberii în aer depășea în unele zone și de cinci ori normele maxime admisibile. Acum trei săptămâni, localnicii din Grigorăuca au cerut ajutorul poliției de patrulare, fiindcă nu mai suportă praful ridicat de la circulația transportului, și mai ales a camioanelor, iar vibrațiile produse de ele fisurează casele, care în marea majoritate sunt în preajma carosabilului. Soluția temporară găsită și aplicată a fost instalarea indicatoarelor de reducere a vitezei prin acest sat de până la 30 kilometri la oră.

  • Cristina Vacari, locuitoare a satului Sobari:
    „Unde vedeți voi aici drum bun? Acesta ce-i, drum? Este drum de țară, dar nu drum pentru a merge normal. Noi așteptăm de vreo cinci ani să ne repare drumul, și cred că tot vreo cinci mai avem de așteptat până l-or face. Rublenița arată ca sat normal, dar nu ca la noi, merg mașinile și din ele sar piesele și alte detalii. Acesta e traseu național și internațional, zic că l-au făcut, dar tot prundișul zboară înapoi”.

Am apelat la Administrația de Stat a Drumurilor pentru a afla ce soartă îi pregătesc responsabilii acestui drum pentru viitorul apropiat. În scrisoarea semnată de Gheorghe Curmei, directorul general al Administrației de Stat a Drumurilor, se spune că abia în anul viitor va fi efectuată o nouă licitație. “Conform planului de achiziţii, licitaţia va avea loc în decursul anului 2020, după finalizarea procesului de achiziţii a contractului de reabilitare a drumului R34 Hînceşti-Leova-Cahul, lucru agreat cu Instituţiile Financiare Internaţionale”.

Totodată, conform răspunsului primit de la Administrația de Stat a Drumurilor, vechiul proiect tehnic elaborat în perioada martie-august 2018, a fost actualizat, iar costurile au fost de 3,7 milioane lei. “Pentru asigurarea continuităţii traficului rutier, pe parcursul anilor 2018-2019 pe sectorul de drum km 93 — km 120 (selectiv pe o lungime de 9,5 km) au fost executate lucrări rutiere (scarificarea îmbrăcămintei rutiere cu adaos de material pietros, profilarea părţii carosabile etc.) în volum de circa 4,95 mii lei, care au contribuit la îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie”, se mai spune în scrisoare.

  • Pavel Cebotari, locuitor al satului Oclanda:
    “Eu uneori fac și patru-cinci curse spre Soroca, și Duster-ul pe aceste drumuri zboară ca avionul. Un pic le-au mai reabilitat, căci mai înainte era jale mare cu ele. Acest drum trebuie construit, reabilitat, fiindcă drumurile înseamnă bunăstarea țării și ele spun totul despre noi. Și dacă pe drumul Soroca-Șolcani mai că poți să adormi, pe acest sector spre Otaci nu mai adormi. Bine ar fi ca măcar anul viitor europenii să ne dea bani ca să fie reparat acest drum, oricum el trebuie făcut, fiindcă este un drum important, care duce la vamă pe care merg și belarușii, rușii, românii și mulți europeni”.

La întrebarea “Cum va fi/a fost sancţionat agentul economic care a câştigat licitaţia și nu a reparat drumul, dar şi cum vor fi/au fost sancţionaţi membrii comisiei de atestare care au selectat o companie despre care presa anterior a scris că este una problematică?” am primit următorul răspuns: “Antreprenorul a fost sancţionat potrivit clauzei contractuale prin încasarea de către Beneficiar a Garanţiei de Bună Execuţie în valoare de 10% din suma contractului în valoare de 1,785,899.4 €. Grupul de lucru, în procesul de achiziţii a lucrărilor “Rehabilitation of R9 Soroca-Arioneşti Road km 0+000 — km30+950” s-a ghidat conform regulamentului licitaţiei BERD, în acest sens fiind coordonate cu BERD toate etapele achiziţiei, inclusiv adjudecarea contractului către consorţiul dintre “JV Serenissima Construzioni S.P.A.-PST Group”.

În continuare am fost asigurați de Administrația de Stat a Drumurilor că până la selectarea altui antreprenor sectorul de drum este întreținut de S.A. ”Drumuri Soroca” şi S.A. ”Drumuri Edineţ”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.