Alimentele, hainele, încălțămintea și locuințele „papă” trei sferturi din banii moldovenilor

0
29

Conform Biroului Național de Statistică, moldovenii cheltuiesc cei mai mulți bani pe alimente, locuințe, haine și încălțăminte, care, în general, reprezintă aproape 74% din cheltuielile lor de consum.

Potrivit datelor BNS, cheltuielile medii lunare de consum ale populaţiei în trimestrul II 2018 au constituit în medie pe o persoană 2379 de lei, fiind în creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent cu 5,9%, iar față de trimestrul I 2018 au crescut cu 2,1%. În termeni reali populaţia a cheltuit în medie cu 2,6% mai mult comparativ cu trimestrul II 2017… Cea mai mare parte a cheltuielilor , este destinată necesarului de consum alimentar – 45,0% (44,3% în trimestrul II 2017). Pentru întreținerea locuinței o persoană a alocat în medie 18,2% dintre cheltuielile totale de consum (- 0,2 p.p. față de trimestrul II 2017), iar pentru îmbrăcăminte și încălțăminte – 10,4% (nivelul trimestrului II 2017). Celelalte cheltuieli au fost direcționate pentru sănătate – 5,4%, comunicații – 4,4%, transport – 3,8%, dotarea locuinței – 3,7%, învățământ – 0,4% etc. Structura acestor cheltuieli nu s-a schimbat esențial comparativ cu perioada respectivă a anului precedent. În medie, cheltuielile de consum ale populației din mediul urban au constituit 2746 de lei lunar pe o persoană, respectiv cu 652 de lei sau de 1,3 ori mai mult față de mediul rural.

În mediul urban, pentru asigurarea consumului de produse alimentare, populația a alocat 42,9% dintre cheltuielile lunare de consum, iar în cel rural – 47,1%. Pentru populația urbană a fost înregistrată o pondere mai mare a cheltuielilor pentru: comunicații (4,5% față de 4,2% în mediul rural), transport (3,8% față de 3,7%), hoteluri, restaurante și cafenele (2,5% față de 0,7%) și pentru servicii de agrement (2,4% față de 0,4%). Totodată, pentru populația rurală o pondere mai mare în structură ocupă cheltuielile pentru: întreținerea locuinței (18,4% față de 18,0% în mediul urban), îmbrăcăminte, încălțăminte (10,5% față de 10,2%), sănătate (5,5% față de 5,4%) și dotarea locuinței (3,8% față de 3,6%). În structura cheltuielilor totale de consum ale populației predomină cheltuielile bănești – 91,2%, celor în natură le revine, respectiv, 8,8%.

În gospodăriile urbane cheltuielile în natură constituie 3,5% din total cheltuieli de consum, de regulă acestea fiind cazurile consumului de produse alimentare primite gratis din afara gospodăriei (rude, ajutor social, etc.), iar în cazul gospodăriilor rurale, 14,1% din cheltuieli reprezintă consumul produselor obținute în mare parte din activitatea individuală agricolă, precum și primite gratis din afara gospodăriei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.