Copii rromi pregătiți pentru școală și grădiniță cu ajutorul Centrului DACIA

0

Centrul de Resurse pentru Tineret DACIA a lansat vineri un proiect care urmărește incluziunea tuturor copiilor în educație de calitate, iar principalii beneficiari sunt copiii romi din municipiul Soroca şi satul Vulcăneşti, raionul Nisporeni, care urmează ca să frecventeze ciclul preșcolar, primar și gimnazial al educației.

La conferința de lansare au fost prezenți reprezentanții Consiliului raional, ai comunității rromilor, Direcţiei Învăţământ Soroca, Direcţiei Asistenţă Socială şi Protecţie a Familiei, poliției, instituţiilor de învăţământ timpuriu şi gimnazial.

Ion Babici, managerul proiectului “Promovarea sporită a participării copiilor romi în educaţie”, a precizat că acesta reprezintă o continuitate a activităţilor realizate anterior cu succes în satul Vulcăneşti, din raionul Nisporeni, care acum se vor extinde şi în municipiul Soroca. “În cadrul proiectului sunt incluse câteva seturi de activități, iar prima intervenție este axată pe educația preșcolară a copiilor. La Soroca avem un număr infim de copii care frecventează grădinița. Dorim să lucrăm cu familiile rrome pentru ca părinții să aducă copiii la grădiniță. Vom încerca să asigurăm cu pachetele sociale necesare, care vor include îmbrăcăminte și încălțăminte pentru sezonul rece și cald. La final vom lucra și cu grădinițele, care vor primi suport la instruirea personalului”, a menționat Babici. Pentru a atinge rezultatele propuse, el a mai reiterat că părinții au un rol important, iar toate obstacolele menționate de ei privind accesul la educație al copiilor vor fi înlăturate. De asemenea, în cadrul proiectului va fi asigurată alimentarea copiilor din clasele gimnaziale, de la Liceul Teoretic “A.S. Pușkin” și gimnaziul “D.Matcovschi”.

Robert Cerari, preşedintele Asociației „Bare-Rom” a declarat că: „în multe familii rrome predomină sărăcia, iar părinții emigrează peste hotare. Există posibilitatea ca aceștia să rămână acasă sau să înscrie copilul la grădiniță sau la școală, dacă vor primi ajutor material, îmbrăcăminte sau alimente. O altă întrebare ar fi dacă vor fi destule locuri disponibile la grădinițe pentru copiii rromi, când unele se confruntă ani de zile cu lipsa lor”.

În anul precedent de învățământ 14 copii rromi au abandonat studiile la gimnaziul “D. Matcovschi”, potrivit directoarei, Viorica Furtună. „Mulți din ei cerșesc, vagabondează sau petrec timpul acasă, sunt casnici, se ocupă cu educația copiilor mai mici. Dorim ca comunitatea rromă să conștientizeze că educația este viitorul lor. Una din problemele cu care ne confruntăm la școlarizarea rromilor este lipsa resurselor financiare a părinților”, a mai menționat directoarea.

Doi dintre copiii Emei Mihailovna Preida învață la școală, iar alții trei urmează să fie înscriși. „Consider că este important ca copiii mei să meargă la școală. Vreau ca toți să aibă studii. Cred că copiii care învață au alt viitor, văd lumea altfel, sunt mai dezvoltați. Mult depinde aici de educația părinților, dar și de profesori. Este o mare diferență dintre copiii care învață și cei care sunt analfabeți”, zice femeia de etnie rromă.

Menționăm că, proiectul ”Promovarea sporită a participării copiilor romi în educație” este implementat de Centrul de Resurse pentru Tineret DACIA în parteneriat și cu suportul Reprezentanței UNICEF din Moldova, care are ca scop incluziunea tuturor copiilor din municipiul Soroca şi satul Vulcănești în educație de calitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.