200 de kilometri de drumuri locale trec în gestiunea autorităţilor raionale

Consiliul raional Soroca este în proces de primire în proprietate a drumurilor publice locale, de interes raional, gestionate până acum de Ministerul Transportului şi Infrastructurii Drumurilor (MTID).

Harta drumurilor naţionale (roșii), regionale (verzi) şi locale (albastre) din raionul Soroca

Drumurile sunt transmise împreună cu finanţarea din fondul rutier. La ultima şedinţă ordinară a Consiliului raional Soroca aleşii locali au primit în gestiune 205 kilometri de drumuri, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1468 din 30.12.2016 cu privire aprobarea listelor drumurilor publice naţionale şi locale din Republica Moldova. Autorităţile publice locale au motivat acest pas prin aceea că, drumurile locale fiind anterior la balanţa MTID, Consiliul raional nu putea atrage investiţii pentru a le renova, iar pentru autorităţile centrale drumurile de interes raional erau drumuri secundare. “Finanţările la aceste drumuri se dublau, iar nouă ne dădeau 50 la sută din banii posesorilor de maşini înmatriculate în raion, ne declară Alexandru Sorocean, şeful Secţiei construcţii, gospodărie comunală şi drumuri. În 2010, suma constituia 870 mii lei, în 2011 — 1 840,0 mii lei, în 2012 – 2 231,0 mii lei, în 2013 – 4 751,0 mii lei, în 2014 – 5 280,0 mii lei, în 2015 – 5 970,0 mii lei, în 2016 – 6 000,0 mii lei, iar în 2017 – 18 840,0 mii lei cu transmiterea în gestiune a 205 kilometri de drumuri de interes raional. Eu vreau să accentuez că la un kilometru de drum din acestea 205 revine câte 91,9 mii lei, bani cu care se poate de făcut câte ceva. Drumurile locale sunt drumurile din oraşul Soroca care duc până la celelalte localităţi din raion”. Pentru a eficientiza întreţinerea şi reparaţia drumurilor, cele locale trec în posesia autorităţilor de nivelul II, iar drumurile republicane şi regionale vor fi în continuare întreţinute şi reparate de MTID prin Administraţia de Stat a Drumurilor. În categoria drumurilor republicane care trec prin raionul Soroca au fost incluse traseele „R-14 — Drochia — Costești — frontieră cu România”, „R-6 — Codrul Nou — Soroca — Unguri — frontieră cu Ucraina” şi „R-14 — Cosăuți — frontieră cu Ucraina”.

Lista mijloacelor fixe şi altor active transmise/primite:
L76/R14 — drum de acces spre s. Rudi
L77/R14 — drum de acces spre s. Tolocăneşti
L78 — Niorcani — Teleșeuca
L79/R14 — drum de acces spre s. Tătărăuca Nouă
L80/R14 — Iarova — Balinţi
L81/R14 — Tătărăuca Veche — L80
L82/R14 — drum de acces spre s. Slobozia Nouă
L83/R14 — Oclanda — Cremenciug — R14
L84/R14 — drum de acces spre s. Valea
L85/R14 — drum de acces spre s. Livezi
L86 — Dărcăuţi — Cotova
L86.1 — drum de acces spre s. Dărcăutii Noi
L86.2 — drum de acces spre s. Mălcăuti
L87/G12 — drum de acces spre s. Bădiceni
L88 — drum de acces spre internatul din s. Bădiceni
L89 — Soroca — Holoşniţa — Grigorăuca
L90/R14 — drum de acces spre s. Şeptelici
L91/R14 — drum de acces spre s. Cureşniţa Nouă
L92/R14 — drum de acces spre s. Rubleniţa Noua
L93/R14.1 — drum de acces spre s. Cosăuţi
L94/R14.1 — drum de acces spre s. Egoreni
L95 — drum de acces spre s. Hristici
L97/R14 — drum de acces spre s. Ocolina
L98 — drum de acces spre s. Vanţina
L99/G35 — Regina Maria — Bulboci
LI00.1 — drum de acces spre s. Bulbocii Noi
L101/R14 — Redi-Cereşnovăţ — Voloave — R14
LI01.1 — drum de acces spre s. Parcani
LI02/R14 — drum de acces spre s. Racovăţ
LI03 — Voloviţa — Vasilcău
L103.1 — Ruslanovca — Inundeni — Trifăuţi
LI03.2 — Trifăuţi — Vasilcău
LI04/R14 — drum de acces spre s. Dubna
LI05 — drum de acces spre s. Slobozia-Cremene
LI06/G38 — Nimereuca — Cerlina

Din drumurile regionale ce intersectează raionul nostru fac parte „G-11 — Plopi — Horodiște — Teleșeuca — Grigorăuca — R-14”, „G-12 — Bădiceni — Băxani — Schineni — Vanțina — G-35”, „R-14 — Drum de acces la or. Soroca”, „R-12 — Mândâc — Zgurița — Mărculești — R-13”, „R-14 — Țepilova — Vanțina — Căinarii Vechi — G-33”, „G-35 — Pârlița — Vădeni — Florești — R-13” şi „R-14 — Slobozia-Cremene — Vărăncău — Temeleuți — G-38”. “Noi am avut 294 km de drumuri locale, continuă domnul Sorocean. 103 kilometri le-au transformat în drumuri regionale de care va fi responsabili ministerul, ei le vor repara şi întreţine în perioada de iarnă. Drumurile regionale fac legătura cu localităţi din alte raioane alăturate sau unesc mai multe localităţi din raionul nostru. Vreau să vă spun că dacă această modificare ar fi fost făcută acum cinci ani şi am fi primit de fiecare dată câte 18 milioane de lei, am fi avut aproape 100 milioane de lei pentru drumuri alocate la Consiliul raional. Drumurile ar fi fost acum într-o altă stare, de nerecunoscut”. Cei 205 kilometri de drumuri locale transmiși autorităţilor raionale sunt de categoria a IV-a, adică cu o intensitate a traficului rutier de la 200 la 750 vehicule pe zi. Din acestea, 126,8 kilometri sunt drumuri cu pietriş, 21,5 kilometri cu piatră spartă şi doar 56,5 km sunt drumuri asfaltate. Pe aceste drumuri sunt amplasate 20 de poduri, 107 podeţe, aproape 500 indicatoare rutiere etc. Implementarea sistemului nou de întreținere a drumurilor locale va asigura autonomie autorităţilor publice locale în procesul decizional și va permite atragerea surselor financiare suplimentare prin implementarea parteneriatelor publice-private şi accesarea diferitor fonduri pentru implementarea proiectelor investiționale, consideră autorităţile din Soroca. “Şi ce puteam, de pildă, noi să facem anterior din câte 15 mii de lei la un kilometru? Nu puteai nici o maşină de prundiş să o aduci. Acum este de trei ori mai mult decât primeam în ultimii ani. Consiliul raional a luat un împrumut de cinci milioane de lei şi a făcut proiecte tehnice. Ca să faci o renovare la un segment de drum este nevoie de proiectul tehnic, care se ridică la cheltuieli de un milion de lei. Noi am planificat pentru reparaţia capitală în primul rând drumurile care au proiect tehnic, iar proiecte au fost făcute anume pentru drumurile cele mai rele. Cum ar fi: drumul până în satul Racovăţ, până la primărie este drumul nostru local, şi acolo este bortă în bortă. Mai este drumul de acces la Dubna, de unde nu pot să iasă autobuzele, şi vrem să-l facem în variantă albă; reparaţia capitală a unei porţiuni de drum din satul Parcani, de după primărie. Acest lucru trebuia făcut cel puţin acum cinci ani în urmă, atunci când s-au majorat impozitele. Ştim cum să gestionăm banii, nu suntem în prima zi. Dacă vom avea nevoie de oameni, vom angaja, inclusiv responsabilul tehnic care o să controleze zi la zi lucrările, o să avem transport de serviciu şi echipament vom procura. În anii precedenţi, după ce se termina sezonul rece primăvara, la fiecare drum mergeau 150-200 de mii de lei, iarăşi trecea iarna şi iarăşi aceleaşi sume de bani aruncate în vânt. Acum, dacă vom repara 1 kilometru de drum, va avea garanţia până la 10 ani. Aşa va fi calitativ şi benefic pentru Consiliul raional şi cetăţenii raionului”, afirmă Alexandru Sorocean. Ieri a avut loc concursul pentru întreţinerea drumurilor pentru perioada rece a anului şi pentru lucrările de reparaţie curentă şi capitală a drumurilor. Sunt trei ofertanţi, unul de la Drochia şi două întreprinderi din Soroca, iar suma pentru prestarea serviciilor este de 12 milioane şi 840 de mii lei. Una dintre condiţiile de participare este ca perioada de garanţie a lucrărilor de reparaţie capitală să fie de la 5 la 10 ani.

logo_rubrica

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadeilogo_amb_finlandei Finlandei la București. Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate aparține autorului și nu neapărat reflectă poziția Ambasadei.

 

Comentarii

Preluarea știrilor, reportajelor și interviurilor de pe site-ul Observatorul.md se face doar până la 300 caractere cu indicarea sursei (www.observatorul.md – link activ la știrea respectivă ).

About Vadim Șterbate
Licenţiat în jurnalism și Master în Științe ale Comunicării, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, Universitatea de Stat din Moldova Reporter la Revista Tinerilor Români de Pretutindeni „ACUM” (2002), Reporter la Publicaţia Periodică “Observatorul de Nord” (2002 – 2009, 2014-prezent), Reporter şi prezentator la Studioul de televiziune “Sor-TV” (2002 –2009), Reporter la “Jurnal TV” - Departamentul Ştiri, “Jurnal de Weekend” și “Asfalt de Moldova” (2009 – 2011), Reporter al emisiunii “Prima Oră” la “Prime TV” (2011- 2014)

Lasă un răspuns

*