Cetăţenii pot responsabiliza autorităţile

Locuitorii unei comunităţi se pot implica activ în procesul guvernării locale pentru a participa la luarea deciziilor şi a responsabiliza autorităţile. Experţii sunt de părere că autorităţile sunt obligate să implice oamenii din comunitate în rezolvarea problemelor ce îi vizează, astfel fiind diminuat numărul actelor de corupţie şi a deciziilor luate în interes personal sau de partid.

Sediul Centrului de evidenţă şi documentare a populaţiei din raionul Criuleni a fost mutat fără ca cetăţenii să fi fost consultaţi. Dacă până acum instituţia se afla în centrul oraşului, acum a fost mutată la periferia localităţii. Larisa Sajin, şefa instituţiei, a confirmat că nu au fost consultaţi locuitorii raionului atunci când s-a hotărât ca instituţiei să-i fie dat un alt sediu, deoarece decizia a venit de la Chişinău, de la Întreprinderea de Stat ,,CRIS ”Registru”.

Directorul Î.S ,,CRIS ”Registru”: ”Consultarea cu opinia publică nu este prevăzută de legislaţia în vigoare”

La rândul său, Stelian Gorincioi, directorul Î.S ,,CRIS ”Registru”, a declarat că vechiul sediu era închiriat de la Primăria oraşului Criuleni. ”Vă  informăm că, deşi este amplasat la periferia oraşului, sediul actual este modern, dotat cu echipament performant şi întruneşte în ansamblu condiţiile necesare pentru prestarea serviciilor calitative şi accesibile cetăţenilor. Cât priveşte consultarea cu opinia publică, aceasta nu este prevăzută de legislaţia în vigoare. Şi specificăm că ÎS ,,CRIS ,,Registru” a acţionat în beneficiul consumatorilor, în vederea asigurării gradului de satisfacţie al acestora şi asigurarea calităţii în prestarea serviciilor”, afirmă conducătorul instituţiei.

Legea obligă autorităţile să implice cetăţenii în procesul decizional

În replică, Iana Spinei, expertă a Organizaţiei Transparency International Moldova, afirmă că Legea privind transparenţa în procesul decizional obligă toate autorităţile din ţară, de nivel local sau central, să consulte cetăţenii atunci când iau decizii importante care îi va afecta pe ei.

Pentru a vedea gradul de implicare a  cetăţenilor în actul guvernării locale, timp de câteva luni,  Transparency International – Moldova (TI-Moldova) a desfăşurat în 12 localităţi din ţară seminarii la  tema „Drepturile populaţiei în raport cu autorităţile publice”. Totodată, în cadrul acestor instruiri populaţia a beneficiat de consultaţii juridice gratuite.

De asemenea, participanţii au fost familiarizaţi cu drepturile acestora prevăzute în Constituţie şi alte acte legislative, inclusiv la informaţie, la petiţionare, la administrare, la ocrotirea sănătăţii, la asistenţa şi protecţia socială, la apărare şi justiţie. Participanţii au fost informaţi care sunt instituţiile unde pot cere ajutor dacă le sunt încălcate anumite drepturi.

Cetăţenii pot denunţa cazurile de corupţie la  Linia fierbinte 0 800 10 000

Cetăţenii care au participat la instruiri au completat chestionare în care şi-au expus opiniile referitor la calitatea serviciilor publice prestate şi posibilitatea îmbunătăţirii lor. Astfel, chestionarul a inclus o serie de întrebări ce ţin de activitatea structurilor administraţiei publice locale la care au apelat respondenţi în ultimii doi ani; opiniile privind calitatea serviciilor şi profesionalismul angajaţilor autorităţilor publice; domeniile în care există eventuale nereguli. Oamenii au fost îndemnaţi să propună şi măsuri care ar trebui întreprinse pentru a îmbunătăţi situaţia în localitate.

Majoritatea cetăţenilor din raioanele în care s-au desfăşurat aceste seminarii au invocat că cele mai multe nereguli comise de autorităţile publice locale sunt cele legate de:  gestionarea incorectă a banilor publici, încălcarea regimului juridic al conflictelor de interese, comiterea abuzurilor în procesul alocării terenurilor publice pentru construcţii; repartizarea ajutorului umanitar.

imagine-4

Notă: Transparency International – Moldova oferă consultanţă juridică gratuită persoanelor care s-au confruntat cu fenomenul corupţiei. Persoanele interesate se pot adresa la Linia fierbinte 0 800 10 000 (apel gratuit de pe telefon fix), 022 20 34 85 sau pot vizita oficiul Transparency International – Moldova (str. „31 August 1989”, nr.98, of. 203, mun. Chişinău) de luni până vineri, orele 9:00 – 13:00.

Acest articol a fost realizat în proiectul Creşterea capacităţii păturilor vulnerabile ale populaţiei de a se opune corupţiei” implementat de Transparency International – Moldova în parteneriat cu Asociaţia Presei Independente cu susţinerea financiară aAmbasadei Statelor Unite ale Americii. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia finanţatorului.

Comentarii

Preluarea știrilor, reportajelor și interviurilor de pe site-ul Observatorul.md se face doar până la 300 caractere cu indicarea sursei (www.observatorul.md – link activ la știrea respectivă ).

About OdN
fondat la 3.11.1998, înregistrat la Camera Înregistrărilor de Stat, membru al Asociaţiei Presei Independente afiliate WAN (Organizaţiei Internaţionale a Ziarelor) din anul 1999, este primul ziar din câmpia Sorocii, care este inclus în Catalogul ÎS "Poşta Moldovei", apare în limba română

Lasă un răspuns

*