903: Una din trei chemări nu ţine de competenţa SAMU!

0
69

Cu prilejul zilei profesionale a lucrătorului medical, am decis să intrăm în pielea lucrătorilor de la urgenţă. Astfel, marţi, 14 iunie, pentru câteva ore, am însoțit la solicitările parvenite două dintre echipele de intervenţie ale Substaţiei de Asistenţă Medicală Urgentă Soroca (SAMU), străduindu-mă să rămân nevăzută şi să nu perturbez activitatea echipei de intervenţie. Concluzie: activitatea la serviciul 903 este pe cât de nobilă, pe atât de grea şi responsabilă, începând de la responsabilitatea pe care şi-o asumă lucrătorii medicali pentru sănătatea şi viaţa pacienţilor lor şi terminând cu regimul de activitate 24/24.

DSC_1383.jpg
Echipa serviciului 903, în componenţa: Petru Gaidarlî (medic), Svetlana Morari (felcer) şi Mircea Iavorschii (şofer), acordă ajutor soroceanului Valeriu A. de 51 de ani. „Tensiune arterială de gradul I-II, care necesită tratament regulat. I-am recomandat să consulte medicul de familie pentru a primi tratament special ca să ţină tensiunea la control”, a menţionat la finalul intervenţiei domnul Gaidarlî, medic cu stagiu de 31 de ani, dintre care 20 lucraţi la serviciul de medicină urgentă. „Doar 60 la sută dintre pacienţi au grijă de sănătatea lor, ceilalţi — nu”, afirmă doctorul, care a recunoscut că personal niciodată nu a apelat la 903 după ajutor, pentru că sănătatea trebuie menţinută în fiecare zi, iar în caz de necesitate doctorul ştie ce să facă.

În câteva ore am simţit pe pielea proprie cum e să te deplasezi (DE URGENŢĂ!) pe drumurile noastre…, aşa cum sunt ele (excepţii pozitive fiind traseul naţional M2 Sărăteni-Soroca şi, din cuvintele celor de la 903, traseul local din Vădeni), în maşinile serviciului 903, care rând pe rând sunt reparate şi „cârpite”, or majoritatea şi-au trăit traiul şi cel mai greu, probabil, este să iei decizii importante şi să acţionezi în timpi rapizi privind stabilirea diagnozei şi acordarea ajutorului medical corespunzător.

DSC_1417.jpg
Anatolie Babii activează în calitate de şofer la urgenţă de nouă ani. „În general şoferii sunt respectuoşi în trafic când văd maşinile de la 903, spune dânsul, dar sunt unii foarte încăpăţânaţi şi nu cedează trecerea, sunt incluse şi girofarul, şi semnalizatorul sonor”, povesteşte şoferul.

Am însoţit două echipe de specialişti (medici, felceri şi şoferi) cu experienţă mare în domeniu, aşa că pot spune: pacienţii lor sunt în siguranţă. Părerea mea — OMUL POTRIVIT SĂ FIE LA LOCUL POTRIVIT este o reuşită mare! Toată admiraţia şi respectul meu pentru lucrătorii de la 903 şi urări de bine pentru toţi lucrătorii medicali din toate instituţiile cu prilejul sărbătorii profesionale!

DSC_1409.jpg

Mai multe informaţii din activitatea de rutină a celor de la 903 am aflat de la domnul Mircea Zagaevschi, şef SAMU Soroca, în componenţa căreia sunt şi alte două puncte: Vărăncău, care deserveşte zona de sud a raionului, şi Bădiceni, care are grijă de sorocenii din nordul raionului.

„SAMU Soroca deserveşte populaţia raionului şi oraşului, ceea ce reprezintă 88 mii de oameni, faţă de 98 de mii în 2015. Dintre cele 106 funcţii scriptice avem doar 88 de persoane fizice, adică suntem completaţi la 80% cu personal. După specialişti, avem suficienţi şoferi (100%), felceri — 94%. Problema medicilor este foarte acută. Din 24,5 funcţii avem doar 16 persoane, adică în prezent sunt 8 salarii libere pentru medici. Din cei 16 medici care activează aproape jumătate sunt pensionari. Salariul nu este prea atractiv pentru un tânăr specialist, care va avea salariul tarifar de circa 2000 lei, nici profesia nu se consideră foarte prestigioasă”, consideră domnul Zagaevschi.

O parte din parcul auto al Substaţiei de Asistenţă Medicală Urgentă Soroca
O parte din parcul auto al Substaţiei de Asistenţă Medicală Urgentă Soroca

Potrivit medicului principal, nici la capitolul „tehnică” lucrurile nu stau prea bine. Din 9 unităţi de transport ale substaţiei din Soroca, 7 au gradul de uzură de 100%, una de 80% şi încă una de 25%. La 14 iunie, când realizam reportajul, din cele 9 mașini erau pe linie doar 6, altele 3 fiind defectate. Cu toate acestea, angajaţii 903 încearcă să facă faţă solicitărilor populaţiei şi să-şi onoreze obligaţiile de serviciu.

Cât priveşte asigurarea cu medicamente, nu sunt motive pentru plângeri, spune medicul-şef. „Suntem dotaţi conform protocoalelor şi standardelor pentru acordarea ajutorului medical, dispunem de o rezervă de medicamente pentru o lună de zile. La fel este situaţia şi cu carburanţii şi, după posibilitate, cu piesele de schimb”.

DSC_1434.jpg
Medicul Natalia Garciu şi felcerul Tatiana Berlădean acordă ajutor locuitorului s. Redi-Cereşnovăţ, Nicolae Z. de 68 ani, care acuză dureri în cutia toracică ce se intensifică la mişcări, efort fizic, inspiraţie… „Presupun că are o nevralgie intercostală, cauza poate fi osteohondroză toracală. Plus la asta, are tensiunea mărită. Electrocardiograma arată schimbări cronice, nimic acut. I-am acordat ajutorul necesar”, a explicat doamna doctor.

În 24 de ore, cât durează o tură, la adresa serviciului 903 din raionul Soroca parvin în medie 70 de chemări. Analiza activităţii pentru un an arată însă că 30-35% din solicitări nu ţin de competenţa serviciului medical de urgenţă, ci de cea a medicilor de familie, ne informează domnul Zagaevschi. „Disciplina pacienţilor lasă de dorit în multe cazuri. Mulţi dintre ei neagă aşa verigă din sistemul de sănătate cum este adresarea la medicul de familie. Pentru ei e mai simplu să stea în case şi să formeze 903. Noi le efectuăm cardiograma, în caz de necesitate facem glucometrie, măsurăm tensiunea. Mulţi bolnavi sunt satisfăcuţi de serviciul de urgenţă şi fac abuz de solicitări”, spune medical-şef, enumerând o listă nominală de pacienţi care îi cheamă de 3-4 ori pe zi. Totodată, doctorul recunoaşte că sunt neputincioşi în faţa problemei, deoarece legea îi obligă să se prezinte la fiecare solicitate. Şi chemările false sunt o problemă. Majoritatea sunt efectuate de pe telefoane mobile, iar poliţia nu în toate cazurile poate identifica şi amenda huliganii. Dar nu asta este cel mai rău, spun angajaţii 903. Partea proastă a situaţiei este că în timp ce echipa 903 este ocupată cu un pacient care nu necesită ajutor urgent sau în căutarea unui bolnav inexistent, parvin solicitări de urgenţă precum: accidente rutiere, bolnavi inconştienţi, copii cu patologii acute etc.

DSC_1430.jpg
Tatiana Berladean (pe planul doi) este felcer de 16 ani, chiar din prima zi munceşte la serviciul de urgenţă Soroca: „Îmi place mult profesia să salvez vieţi. E o plăcere când oamenii sunt satisfăcuţi de lucrul nostru, dar oamenii nu au respectul pe care îl merită lucrătorii serviciului de urgenţă. În timpul serviciului fac tot posibilul ca să ajut pacientul, totuşi sunt diferite situaţii şi cel mai greu este să mă pomenesc neputincioasă în faţa unei probleme a pacientului şi să nu pot să-i acord ajutor”.

Durata medie de deplasare la pacient, conform cerinţelor: maxim 10 min. — sector urban, maxim 20 min. — sector rural. Dar un şir de factori, cum sunt: starea rea a drumurilor, lipsa plăcuţelor cu denumirea străzilor, a plăcuţelor de numerotare a caselor particulare şi a blocurilor, precum şi lipsa iluminării în scările blocurilor şi a numerotaţiei apartamentelor îngreunează venirea ajutorului medical. În plus, mulţi şoferi nu oferă prioritate ambulanţelor, mai spun lucrătorii serviciului 903 din Soroca.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.