Maşinile de serviciu ale autorităţilor raionale, luate în vizor

În ultimii trei ani, cel puțin două mașini din parcul auto al Consiliului raional (CR) Soroca au fost făcute zob, prejudiciul material fiind evaluat la cel puțin 500 de mii de lei.

Într-un caz produs în anul 2013, mașina președintelui raionului de atunci, Victor Său, a fost grav accidentată. Impactul a avut loc în afara orelor de serviciu. Potrivit poliției, în timpul accidentului în automobil se aflau trei persoane: șoferul, angajat al CR, și doi prieteni ai săi. În varianta oficială, la volanul automobilului se afla unul dintre prietenii șoferului, care a fost găsit vinovat de producerea accidentului și, respectiv, responsabil de paguba materială. Mașina de model Skoda Superb fusese procurată în anul 2012, la un preț de 416 mii lei, potrivit unor surse. Timp de trei ani, CR s-a judecat cu vinovatul în instanțe, după care părțile au ajuns să se împace, iar vinovatul de accident obligat să procure un automobil de aceeași marcă, același an de fabricare, culoare și parametri tehnici şi să-l transmită către CR.

Cel de-al doilea accident s-a produs în seara zilei de 11 noiembrie curent. Mașina Direcției Învățământ (DÎ), de model Dacia Lodgy, procurată în 2014 la un preţ de 12 mii de euro (echivalent în lei), se deplasa, la indicația șefului direcției, la Chișinău. Accidentul a avut loc în localitatea Ciripcău. Din cuvintele șoferului, o mașină de pe contrasens l-a orbit cu lumina de fază lungă, ulterior brusc ceva a apărut în fața mașinii. Deși circula cu viteza regulamentară, impactul nu a putut fi evitat, a menționat șoferul. S-a constatat că un localnic mergea spre casă ținând calul de frâu şi acesta s-a angajat să traverseze strada perpendicular. În rezultat animalul a fost lovit mortal de automobilul DÎ. Respectiv și automobilul a fost grav avariat. Potrivit unui document al Inspectoratului de Poliție Florești, care a examinat cazul, vinovat de accident se face stăpânul calului, care ar fi încălcat regulile de deplasare cu animale pe drumurile cu suprafață de asfalt sau ciment-beton (art. 111, aliniat 2 și 3 al Regulamentului Circulației Rutiere), totodată testul la alcoolemie a arătat că pietonul era în stare de ebrietate, grad avansat. Bărbatul a fost amendat cu 400 de lei.

O comisie prezidată de vicepreședintele raionului, Boris Andonii, a inițiat o anchetă de serviciu pe cazul din 11 noiembrie. În baza materialelor și informațiilor oferite de poliție, cazul a fost calificat ca accident rutier și nu accident de muncă. Totodată, s-a dispus efectuarea expertizei tehnice a automobilului și stabilirea valorii prejudiciului material. Autoritățile raionale au de gând să meargă în instanța de judecată pentru a solicita daune materiale de la vinovatul de producerea accidentului.

Și mașina Primăriei Soroca a fost avariată în aprilie 2014, iar mai nou se spune că un automobil al SA “Regie Apă Canal Soroca”, a fost implicată, recent, într-un accident rutier.

 

Boris Andonii: Vor fi mulți beneficiari de transport nemulțumiți, pentru că va fi control

 

144-OdN-111215Boris Andonii

Despre modul în care sunt gestionate automobilele Consiliului raional (CR), procurate din bugetul public, deci din banii noşti, ai cetăţenilor, am discutat cu vicepreşedintele raionului Boris Andonii. În câteva luni de când se află în această funcţie, domnul Andonii a ajuns la concluzia că lucrurile nu funcţionează chiar bine la acest capitol. Totodată, vicepreşedintele pregăteşte o propunere de reorganizare a Secției administrare a clădirii (Consiliului raional — n.a.), în gestiunea căreia se află în prezent şi cele 22 de automobile ale autorităţilor raionale, în Serviciul administrativ-gospodăresc ce va include două subdiviziuni: administrarea clădirii și administrarea transportului. Aceasta va permite organizarea mai bună a activităţii parcului auto, dar şi economii, este convins funcţionarul.

Domnule vicepreşedinte, CR are 22 de automobile în parcul auto. Acestea sunt suficiente pentru activitatea normală a APL?

Automobile sunt suficiente, dar rămâne procesul organizatoric să fie corect. Spre exemplu, o maşină este ataşată unei direcţii care nu are deplasări zilnic, pe când Secţia construcţii, care are în atribuţii inspectarea drumurilor, inclusiv cele care deservesc transportarea elevilor, nu are transport. Ori o dau pe a mea ori alta. La rândul meu, nu de fiecare dată am deplasări. Eu vin şi plec de la serviciu cu maşina personală, nu văd necesitatea să vină maşina să mă ia de la prag. Poate suntem pionieri într-un fel, în alte consilii raionale este forma tradiţională, dar este un exemplu elocvent: parcul Guvernului, unde fiecare angajat solicită automobile conform necesităţilor. Spre exemplu, cineva anunţă: „Am deplasare la Chişinău vineri, luni, miercuri”, respectiv mecanicul eliberează o maşină, îi dă foaie de parcurs, testează maşina şi şoferul după toată legea. În cazul dat lucrul este mai organizat. Sunt convins că vor fi zile în lună când va ieşi doar jumătate din maşini, altă jumătate va rămâne pe loc şi va fi o economie. Se va menţine o parte din procesul vechi, dar asta nu înseamnă că o maşină a unui serviciu nu poate fi dat altei subdiviziuni.

Boris Andonii: Avem două accidente rutiere cu implicarea maşinilor APL. Dacă evaluăm, avem vreo 400 mii de lei aruncaţi în vânt.

− Deci nu sunteţi mulţimit de modul în care este gestionat transportul APL?

− Consider că este organizare ineficientă. Maşina iese la rută netestată de un mecanic, specialist atestat în domeniu, ca să vadă în ce stare este. Şoferul iese la rută netestat medical şi iată asta conduce la cazurile în care avem două accidente rutiere cu implicarea maşinilor APL. Dacă evaluăm, avem vreo 400 mii de lei sunt aruncaţi în vânt. Cât privește starea tehnică a mașinilor, este satisfăcătoare. Repet, verificarea automobilelor nu trebuie să o facă șoferul, dar mecanicul, care este specialist, care cunoaște. Când se întoarce automobilul de la rută, el trebuie să o examineze, să verifice de nu a fost zgâriată, accidentată. De altfel, noi am dat pe seama șoferului și petrolul, și mașina cu valoare mare etc. Despre consumul de combustibil pot spune că nu sunt depășite limitele normelor stabilite. Cheltuieli suplimentare la acest capitol nu se fac.

− Cum funcționează sistemul de înregistrare a ieşirilor din parc a automobilelor?

Există un sistem de înregistrare. Acea foaie de parcurs este un gen de delegație în care se indică ora și destinația, dar există niște principii de specialitate care prevăd în ce condiții poate ieși o mașină la traseu: se testează automobilul; se înregistrează foaia de parcurs; se înregistrează într-un registru ieșirea mașinii din parcul auto; se testează șoferul privind starea sănătății, după care mașina pleacă. La întoarcere, mașina intră fiind înregistrată în același registru, mecanicul o testează etc.,, ceea ce vrem să facem noi acum.

− Deci, în prezent nu toate aceste etape sunt respectate?

− Totul e lăsat pe seama șoferului.

− Care sunt ideile de bază ale reorganizării pe care o propuneţi dvs.?

− Trebuie să fie administrat corect transportul APL. Să fie respectată procedura de intrare și ieșire din parcul auto; dacă nu este necesitatea să iasă mașina, aceasta rămâne pe loc, iar șoferul mai face verificările mașinii, repară, o spală etc. Respectiv, mecanicul vizat cu drepturi și obligațiuni trebuie să testeze de fiecare dată mașinile, să facă programarea deservirii tehnice, a pieselor de schimb, să propună emiterea ordinelor de trecere la regimul de iarnă cu schimbarea cauciucurilor și trecerea la consumul de iarnă și alte proceduri prevăzute de ministerul drumurilor vizat să conducă serviciul transport.

− La ce efecte vă aşteptaţi în final?

− Economie de petrol și testarea permanentă a automobilelor, deci punem accent pe siguranța șoferilor, a beneficiarilor și automobilelor.

− Dacă acest serviciu lucra după principiile descrise mai sus, credeți că cele două accidente puteau fi evitate?

− E regretabil ce s-a întâmplat, dar mulțumim Domnului că nu sunt jertfe umane. Da, cred că accidentele puteau fi evitate. În primul rând ambele s-au petrecut după ora 17.00, în afara orelor de muncă. Şoferul care a venit la ora 8.00 la lucru, la 17.30 este trimis la Chișinău, astfel face un efort suplimentar. Trebuia alt șofer liber să fie trimis la acest automobil sau o altă mașină. Cu toate că șoferul nu a fost găsit vinovat de accident în final.

Boris Andonii: Venind din întreprindere industrial-periculoasă și din domeniul juridic mă strădui să fac toate regulile de joc absolut corecte, pentru că îmi dau seama ce se urmări pot fi.

− Reorganizarea serviciului presupune introducerea unei funcții noi de mecanic…

− Va fi reorganizată Secția administrare a clădirii, cum se numește în prezent, în Serviciul administrativ-gospodăresc ce va include două subdiviziuni: administrarea clădirii Consiliului raional și administrarea transportului. Serviciul va avea un singur șef, dar în subdiviziunea administrare a transportului urmează să fie introdusă o unitate nouă de mecanic.

− Domnule vicepreședinte, nu ne vom pomeni cu o funcție și un salariu suplimentar, doar de dragul să mai creăm un loc de muncă sau chiar să fie angajat cineva concret?

− Nu, mecanicul va fi angajat prin concurs, conform legii, și sunt convins că în jumătate de an acest serviciu îți va demonstra eficiența. Posibil, vor fi mulți beneficiari de transport nemulțumiți, pentru că va fi control, dar mașinile vor ieși la rută după necesitate și nicidecum după orele de lucru sau în zile de odihnă. Doar după necesitate.

− În practica APL din Soroca au fost cazuri în care funcţionarii au utilizat automobilul de serviciu în scop personal sau de partid. Cum veți asigura evitarea cazurilor similare?

− Dacă proiectul de regulament va fi adoptat în şedinţa Consiliului raional și, ulterior, implementat, asemenea situații vor fi excluse. Dar demnitarii de stat pot utiliza automobilele de serviciu în zilele de odihnă, deoarece avem măsuri la care participăm: darea în exploatare a grădiniței, hramul unei localități, unde sunt invitați reprezentanți ai APL ca persoane oficiale etc. Nu putem utiliza acest transport pentru a merge la nuntă, la hram sau în alte situaţii ca persoană privată.

Sper că în cadrul comisiilor de specialitate voi putea convinge membrii comisiilor ca să ofere aviz pozitiv noului regulament și, respectiv, Consiliul raional va aproba această idee și sau, dacă va considera că necesită modificări, regulamentul poate fi reexaminat și modificat.

− Când ar trebui să intre în vigoare noile reguli în cazul în care consilierii vor da undă verde?

− La începutul lui 2016.

Comentarii

Preluarea știrilor, reportajelor și interviurilor de pe site-ul Observatorul.md se face doar până la 300 caractere cu indicarea sursei (www.observatorul.md – link activ la știrea respectivă ).

Lasă un răspuns

*