Aliona Pilipeţcaia: Numai înainte cu ideea-eu am să reuşesc!

Aliona Pilipeţcaia este una dintre femeile antreprenoare bine cunoscute în Soroca, pentru ambiţia cu care s-a implicat în afacerea familiei, pentru calităţile de lider şi cele personale şi pentru rezultatele înregistrate împreună cu echipa pe care o conduce. A „debutat” în afaceri ca „ajutoarea tatei”, Filip Pilipeţchi, unul dintre fondatorii afacerii cu mezeluri şi produse din carne în oraşul Soroca. Ulterior tânăra soroceancă a ajuns să conducă întreprinderea, dezvoltând-o cu succes.

 

Fişier biografic

Aliona Pilipeţchaia, director general al SRL „Debut-Sor”

Născută la 4 iulie 1972 în or. Soroca.

1979 — 1989 — elevă, şcolile nr. 3, apoi nr. 7, Soroca.

1989 — 1994 — studentă, Institutul Agrar, Facultatea Construcţii de Maşini, specialitatea inginer-tehnolog, Kirovograd, Ucraina.

1995 — 2006 — întreprinzător liber, fondatorul magazinului „Palermo”.

2006 — 2009 — manager vânzări, în cadrul Debut-Sor SRL.

2009 — 2013 — locţiitor al directorului firmei Debut-Sor SRL.

Din 2013 — director general, firma Debut-Sor SRL.

Căsătorită, are doi copii.

 

 

Ajutoarea tatei sau primii paşi în afaceri

Aliona Pilipeţcaia a făcut cunoştinţă pentru prima dată cu lumea afacerilor după absolvirea facultăţii, fiind invitată de tatăl său să-l ajute în afacerea cu mezeluri şi produse din carne. Proaspăta mămică şi-a încheiat concediul de maternitate şi s-a avântat în lumea businessului, iniţiindu-se puţin câte puţin în domeniul necunoscut până atunci. În scurt timp însă, Filip Pilipeţchi s-a îmbolnăvit de o boală incurabilă şi s-a stins din viaţă. A fost momentul de cotitură pentru antreprenoarea începătoare. „Atunci a trebuit să iau totul în mâinile mele. Ştiam câte ceva din lucru, tata m-a învăţat, dar niciodată nu am luat decizii de sine stătător”, îşi aminteşte doamna Aliona. Să continue şi să dezvolte afacerea tatălui său — aceasta a fost prima decizie de sine stătătoare pe care a luat-o. De atunci au urmat încă multe decizii şi rezultate frumoase, însă n-a fost uşor, recunoaşte aceasta. „Din 2009 am fost nevoită să învăţ şi să fac multe pentru a menţine şi dezvolta afacerea de familie. Acum doi ani, împreună cu sora, am decis şi am cumpărat partea de afacere a celuilalt fondator. Acum afacerea este în întregime a familiei noastre. Ni se părea că acum este cel mai greu, dar înţelegeam că nu trebuie să lăsăm mâinile în jos, că de dragul nostru şi al tatălui trebuie să reuşim”, ne povesteşte antreprenoarea.

 

Întreprinderea trece pe mâna unei femei

Soroceanca a devenit conducătoare a întreprinderii, având în subordinea sa 130 angajaţi, dintre care 70% femei, aşa că nu au fost probleme când în fruntea instituţiei a venit o femeie. „Femeile totdeauna se înţeleg între ele, dar şi bărbaţii au reacţionat bine. Mă consider un lider înnăscut şi caracterul puternic mă ajută să găsesc limbaj comun cu toţi angajaţii la muncă, dar şi în societate. Cât priveşte relaţiile cu partenerii de afaceri bărbaţi, la fel nu mă simt nici discriminată, nici subapreciată, poate chiar invers. Şi totuşi, cred că sunt apreciată şi respectată pentru calităţile mele de om de afaceri, calităţile profesionale, abilităţile de a negocia etc.”, este de părere doamna Aliona.

 

„ Orice femeie se poate afirma în domeniul în care se regăseşte…”
„ Orice femeie se poate afirma în domeniul în care se regăseşte…”

 

Admiră femeile puternice

Dacă o persoană are capacităţi de lider, are talente, abilităţi în oarecare domeniu — aceasta trebuie să le aplice şi să le dezvolte pentru cauze sau scopuri bune, indiferent de gen, este de părere eroina noastră. „Convingerile despre rolul femeii în societate s-au schimbat. S-a schimbat viziunea asupra problemei cine trebuie să facă bani: bărbatul sau femeia. Trăim timpuri când femeia poate ridica privirea şi poate să se afirme, pentru că ea ştie că va reuşi. Dacă nu era aşa, atunci în prezent nu discutam la acest subiect, iar femeile-lideri, de succes nu erau privite loial şi chiar cu admiraţie. Este, probabil, o influenţă europeană, pe care o agreez”, opinează antreprenoarea, care spune că are şi nişte personalităţi pe care le admiră. „Angela Merkel — un lider politic pe care îl admir. De asemenea o admir pe Maia Sandu pentru calmul, echilibrul, tactul cu care acţionează. Este consecventă în ceea ce face. Oameni ca Maia Sandu sunt faţa ţării noastre”.

 

Aliona Pilipeţcaia, director general:

„E plăcut faptul că sunt proiecte care promovează femeia. Au trecut timpurile când femeia era pe planul secund.

 

Un nou conducător — o altă abordare a activităţii

Primul pas pe care l-a făcut în calitate de directoare — a majorat salariul angajaţilor. Totodată, forţele antreprenoarei au fost îndreptate spre modernizarea şi dezvoltarea întreprinderii. „Am dezvoltat o strategie nouă de vânzări, am găsit noi puncte de comercializare. Am modificat etichetele şi designul brand-ului. Concurenţa este mare, aşa că am pus accent pe marketing. Aceste acţiuni au adus rezultate bune, de care sunt mulţumită. În prezent producţia noastră se găseşte în toată regiunea de nord a ţării. Totodată, am reuşit să deschidem câteva magazine ale firmei şi planificăm să lărgim reţeaua”, ne împărtăşeşte doamna Pilipeţchi. În calitate de conducătoare, femeia nu munceşte doar din fotoliul de şefă. După cum afirmă soroceanca, deseori o poţi întâlni la magazinele unde este comercializată producţia firmei, aceasta fiind o metodă de control şi de cercetare. „Apreciem mult opinia consumatorului şi clienţilor noştri, ne străduim să fim cât mai aproape. Uneori chiar mă deplasez personal la partenerii noştri şi îi întreb dacă le place cum lucrează subalternii mei sau discut cu consumatorii despre calitatea şi gustul producţiei”, povesteşte directoarea, care se implică personal şi în procesul de producere a noilor produse din carne sau mezeluri. „Pun accentul pe calitatea producţiei, aşa că niciun salam nu iese pe piaţă dacă nu l-am aprobat personal. Se poate întâmpla că din 10 feluri de produse din carne sau mezeluri pregătite de specialiştii noştri să aprob doar două şi doar acestea două să ajungă la consumator”. Încă un principiu pe care insistă şefa întreprinderii este utilizarea în producere a cărnii furnizate de crescătorii de animale din zonă, „calităţile gustative sunt deosebite, iar efectul nu se lasă aşteptat”, este convinsă femeia.

Condusă de Aliona Pilipeţcaia, întreprinderea şi-a îmbogăţit palmaresul cu numeroase trofee, premii şi menţiuni pentru calitate, management etc., atât la nivel local, cât şi naţional. În 2014, spre exemplu, a devenit laureat al concursului „Premiu pentru realizări în domeniul calităţii”, nominalizarea „Produse alimentare şi agricole”, concurs organizat de Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova.

 

Şi blândă — şi dură

În calitate de conducătoare, soroceanca are grijă şi de climatul binevoitor în colectivul pe care-l conduce. „O atenţie deosebită o atrag sărbătorilor, dar mai ales celei de 8 martie. Femeia care munceşte trebuie să aibă atenţie, mă strădui să le-o acord şi să le fac o sărbătoare plăcută. Dar, de fapt, se primeşte o sărbătoare comună, deoarece bărbaţii ni se alătură, ne felicită pe toate, serbăm împreună şi ei nu sunt discriminaţi”. Totuşi, dânsa se autocaracterizează ca o conducătoare severă, care ştie să ţină mâna pe pulsul întreprinderii. „Probabil, sună banal, dar în calitate de conducătoare prefer metoda „Una caldă-alta rece”, deci pot fi uneori severă cu subalternii, totuşi, în scurt timp, mă detaşez de la situaţia respectivă şi îmi trece. Angajaţii apreciază faptul că nu ţin supărare prea mult timp, aşa e în procesul de lucru, de toate se întâmplă. Trebuie să fii şi severă, şi să lauzi angajaţii”, ne destăinuie metoda de lucru antreprenoarea.

 

Directoarea inspectează procesul de producere
Directoarea inspectează procesul de producere

De la idee — la acţiune

Zeci de idei de dezvoltare sunt analizate zilnic şi doar unele prind contur real. Printre acestea — exportul producţiei peste hotare. „Ne propunem să producem în viitor conserve din carne şi să încercăm să exportăm mezelurile noastre. Negociem acum cu antreprenori din România, unde există cerere la un fel de rulade speciale, le-a plăcut mult”, ne împărtăşeşte antreprenoarea.

 

Familia şi businessul — pe acelaşi cântar

„De la muncă — acasă, de acasă — la muncă. Cam aşa arată cele mai multe zile din viaţa mea şi asta îmi place. Ador rutina din familie. Se zice că un om este fericit atunci când, trezindu-se, vrea la locul de muncă, iar după asta vrea înapoi în căminul familial. Eu mă consider un om fericit, pentru că vin cu plăcere la lucru şi cu aceeaşi plăcere mă întorc acasă, în familie. Nu pot spune ce este mai important: familia sau munca. Trebuie să fiu bună, la nivel înalt şi într-o parte şi în alta. Mi-am fixat un nivel pe care trebuie să-l menţin”, ne comunică femeia modul în care combină familia cu munca. Optimistă din fire şi un lider de la natură, Aliona Pilipeţcaia este convinsă că orice femeie se poate afirma în domeniul în care se regăseşte, secretul fiind în dorinţa interioară şi curajul fiecărui om: „Cel mai important e să nu te temi să începi, să faci primul pas spre scopul pe care îl ai. Numai înainte cu ideea: „Eu am să reuşesc!”, a conchis interlocutoarea noastră.

 

Acest articol este publicat în cadrul Programului ONU „Femeile în politică”, implementat de Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundația Est-Europeană și Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare”, finanțat de Guvernul Suediei. Opiniile exprimate în cadrul materialului aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția Programului.

Comentarii

Preluarea știrilor, reportajelor și interviurilor de pe site-ul Observatorul.md se face doar până la 300 caractere cu indicarea sursei (www.observatorul.md – link activ la știrea respectivă ).

Lasă un răspuns

*