Sfatul Psihologului: Rodica Cucuietu despre anxietatea la adolescenți. Tipuri, simptome și modalități de tratare

0
346

În cadrul rubricii „Sfatul Psihologului” discutăm astăzi despre anxietatea la adolescenți, despre simptome și despre cum să oferim un ajutor. Doamna Rodica Cucuietu, psiholog școlar la IP Liceul Teoretic „B. P. – Hasdeu” din orașul Drochia ne oferă câteva informații și sugestii.

Anxietatea este o stare de disconfort sau neliniște care apare ca răspuns la o situație stresantă. Această stare poate fi caracterizată de simptome fizice și psihologice, cum ar fi palpitații, transpirație, tremur, senzație de sufocare, gânduri negative și teamă excesivă. Poate fi o reacție normală la stresul din viața de zi cu zi și poate ajuta la mobilizarea resurselor pentru a face față provocărilor. Cu toate acestea, atunci când nivelul de anxietate este excesiv poate deveni o problemă de sănătate mentală și poate interfera cu activitățile zilnice și calitatea vieții unei persoane.

„Există mai multe tipuri de tulburări de anxietate, cum ar fi tulburarea de anxietate generalizată, tulburarea de panică, fobia socială și tulburarea obsesiv-compulsivă. Aproximativ 25% din populație prezintă tulburări de anxietate și ar necesita tratament într-o anumită perioadă a vieții lor. Anxietatea poate afecta grav viața unui adolescent. Adesea interferează cu abilitatea unui adolescent de a socializa și de asemenea, poate interfera cu educația acestuia. Când un adolescent este anxios, apar o serie de modificări la nivel cognitiv, fiziologic, afectiv și comportamental”, ne spune psihologul Rodica Cucuietu.

Există mai multe forme de anxietate la adolescenți:

  1. Anxietate generalizată – se referă la temeri care nu sunt legate de un lucru specific, ci mai degrabă de situațiile întâlnite în mod obișnuit în viața de zi cu zi.
  2. Anxietate socială – se referă la teama de a fi în public sau la diverse evenimente în care oamenii ar putea să-i judece.
  3. Atacurile de panică – sunt situații repetate în care adolescentul simte o frică foarte mare.
  4. Agorafobia – reprezintă frica de a avea un atac de panică în anumite situații și de a nu putea scăpa de el sau găsi ajutor.
  5. Fobiile – sunt fricile intense față de obiecte, situații etc.
  6. Anxietatea de separare – reprezintă frica de a fi departe de casă sau de persoana iubită.

Psihologul Rodica Cucuietu, ne-a oferit câteva exemple despre cum să tratăm anxietatea la adolescenți:

  1. susținerea emoțională a adolescentului din partea părinților, profesorilor, prietenilor etc.

2. evitarea criticilor distructive și a sarcasmului;

  1. motivarea spre o alimentație corectă, mișcare, gândire pozitivă, rezolvarea problemelor fără a-și face griji excesive;

4. exprimarea în scris a temerilor și grijilor, exersarea respirației profunde, zâmbetul, folosirea puterii propozițiilor afirmative (convingeri stimulative) Mă iubesc și mă accept așa cum sunt, Fie ca eu să fiu liniștit, Fie că eu să fiu fericit, Fie ca eu să fiu liber de suferință etc.

5. evitarea autovictimizărilor;

6. cititul sau vizionarea materialelor motivaționale; relaxare prin sport;

„Vreau să vă propun un exercițiu de relaxare care ne ajută să ne conectăm cu propria persoană și să ne relaxăm în același timp : Așează-te pe scaun într-o poziție confortabilă și începe să respiri abdominal. După ce ai respirat conștient de câteva ori vei începe să simți că te-ai conectat la tine. Acum, când mintea se află în același loc cu corpul, începi să proiectezi pe ecranul minții o imagine a sinelui, ca și cum ai sta față în față cu propria persoană. Tot ce ai de făcut este să-ți exprimi grija și bunătatea față de sinele tău.

Poți face asta oferindu-ți o îmbrățișare, un zâmbet, o pătură moale și pufoasă, o cană de ceai, un pahar cu apă răcoroasă, sau orice altceva crezi tu că te-ar putea face să te simți fericit și, mai ales, iubit.”

Iar la final, doamna Rodica a pregătit și o sugestie pentru părinți: „Dacă și adolescentul dumneavoastră prezintă oricare dintre simptomele menționate mai sus, vă sugerez să vă adresați unui specialist, cât mai curând, pentru a evalua starea copilului și a mediului în care acesta crește (medicul de familie, psihologul  școlar, psiholog clinician, psihoterapeut, psihiatru). În urma unei evaluări realizate de un specialist se poate determina un Plan de intervenție, inclusiv terapeutic, care să-l poată susține pe adolescent să-și diminueze suferința asociată acestei afecțiuni.”

În concluzie, anxietatea este o problemă de sănătate mentală care afectează un număr mare de oameni din întreaga lume. Este important să găsim cea mai bună abordare pentru fiecare individ în parte și să ne concentrăm pe îmbunătățirea calității vieții și pe menținerea stării de bine mentală.


Articolul precedentCasele și Căminele de Cultură  din raionul Florești: între degradare   şi reabilitare
Articolul următorȘi-a snopit în bătaie soacra și, drept pedeapsă, va munci 150 de ore în folosul comunității

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.