Delicii japoneze pentru soroceni

Un tânăr bucătar cu ambiții mari dezvoltă o afacere cu bucate japoneze. Baza a fost pusă la Soroca, iar în viitorul apropiat va fi extinsă și în alte orașe din țară, ținta finală fiind o rețea națională. La patru luni de la startul afacerii este precoce de a vorbi de profit, mai ales că mai e mult de investit în dezvoltarea afacerii, dar tânărul este optimist.

Nicu Efros a descoperit că se descurcă în bucătărie încă din școală, așa că și-a legat viitorul de gastronomie. După ce a studiat la o școala profesională din capitală, tânărul a decis să-și aprofundeze cunoștințe în materie de tehnologie și managementul alimentației publice, absolvind facultatea respectivă la Universitatea Comercial Cooperatistă din Moldova. În paralel, urma vocația și își perfecționa talentul lucrând la un restaurant din capitală, unde a avansat în domeniul bucătăriei naționale și europene. Fiind pasionat de a cunoaște ceva nou, a descoperit pentru sine bucătăria japoneză.
“Bucătăria japoneză mi s-a părut deosebită și am început să o studiez. Procesul de pregătire este mai ușor și mult rapid decât în bucătăria tradițională sau europeană. De exemplu, în bucătăria europeană un sos necesită pregătire mai mult timp, pe când în cea japoneză procesul este mai scurt și asta e atractiv pentru mine. Într-un timp scurt iese ceva frumos, deosebit și totodată gustos”, spune tânărul bucătar”.

Sushi este un preparat originar din Asia de Sud-Est, compus din orez oțetit sau acrit, combinat cu diverse alte ingrediente gătite sau în stare crudă. Cel mai adesea se utilizează peștele crud. Unele surse spun că pentru prima oară sushi au fost preparate la începutul secolului al XIX-lea, când orezul acrit cu oțet era folosit ca metodă de conservare prin fermentație a peștelui, peștele fiind învelit complet în astfel de orez.

Combinație între pasiune și afacere

Sushi, rolle, sosuri sau supe japoneze — pe toate a învățat să le prepare. Dar când s-a copt ideea unei afaceri proprii, tânărul împreună cu două colege, bucătari cu experiență și ele, au decis că vor dezvolta un business cu sushi și rolle, mai ales că, în ultimii ani, acestea sunt tot mai populare în țara noastră.

“Sushi este un trend nou care trebuie dezvoltat, totodată mă pricep bine la gătit, am șase ani de experiență”, — argumentează alegerea antreprenorul.

Ideea a fost realizată în luna martie curent, când în cadrul unui centru comercial din Soroca a fost deschis primul punct de preparare a sushilor și rolelor japoneze. Dar asta abia e începutul, spune antreprenorul, decis să dezvolte cu colegii săi o rețea națională. Au creat un logo propriu, inspirat din cultura japoneză, pe care îl promovează intens. „În primul rând, lumea trebuie să te cunoască după nume, așa că trebuie să fii la vedere, apoi te cunoaște după gust și calitate și aici trebuie să fii la nivel înalt”, este convins Nicu.

Bucătărie de tip deschis și un meniu generos

În urma experienței pe care au acumulat-o cei trei, au creat un meniu în care propun clienților zeci de feluri de role și sushi. La prima vedere, acestea te cuceresc prin cromatică și combinații de produse, după care prin gustul lor. Gurmanzii au alegere mare și la capitolul preț. Bucătărie de tip deschis — este modul în care s-a decis să se activeze. Aceasta înseamnă că bucatele sunt gătite în fața clientului, care poate urmări întreg procesul. Comparativ cu localurile în care se servesc asemenea bucate, în bucătăria de tip deschis sushi masterul sau bucătarul și clientul sunt tete-a-tete, astfel de verigă cum este chelnerul lipsește, așa că toată responsabilitatea pentru gustul, aspectul și calitatea produsului față de client o poartă bucătarul/sushistul. Asta sporește încrederea clienților, este convins tânărul antreprenor.
„Vreau să implementez și să dezvolt această idee, deoarece este un domeniu nou pe aici. Pe viitor poate vom presta și servicii de catering la evenimente publice”, ne împărtășește Nicu planurile sale.

În căutarea tinerilor dornici să lucreze

Activitatea este în ture, astfel antreprenorul împarte munca cu alte două persoane, deocamdată este vorba de colegii săi. Dar este în căutarea a două persoane pe care să le instruiască și să le angajeze. Deși multă lume se plânge că nu are unde munci, nu este ușor să găsești persoane potrivite pe care să le angajezi, spune tânărul. Bucătarii selectează foarte exigent angajații, punând accent pe disciplină, atenție, dibăcie, comunicabilitate și dorință de a învăța rapid și calitativ pregătirea sushilor.
„Cu cât mai multe puncte în rețea vom deschide, cu atât mai multe locuri de muncă vom crea”, spune tânărul, care afirmă că oferă un salariu atractiv.

Concurența nu-l sperie

Cel puțin un restaurant din Soroca are în meniu aceleași preparate. Deși cunoaște asta, antreprenorul nu se arată deranjat. În opinia sa, decât să pierzi timpul pentru studierea sau urmărirea activității concurenților, mai bine investești acel timp în dezvoltarea proprie. De exemplu, în reducerea timpului de pregătire a unei porții de sushi până la 5 minute — ultimul scor atins de acesta. Pentru comparație, în restaurant comanda de sushi poate veni în cel puțin 20 de minute.
“În opinia mea, în orice activitate, inclusiv în afaceri, dacă ne comparăm cu cineva, vom ieși mereu pe locul doi, pentru că nu vedem propriile calități, ci doar pe cele ale concurentului. Mai bine să nu ne gândim la concurenți, dar să ne autoperfecționăm și cu fiecare client să devenim mai buni, iar clienții să rămână mulțumiți”, — aceasta este tactica antreprenorului.
Întrebat despre greutățile cu care se confruntă, acesta spune că nu le-a avut și că a fondat afacerea după buchea legii, respectând toate formalitățile și toate termenele.

Materia primă

Pentru a obține succes în activitatea sa, antreprenorul se conduce de câteva reguli: produse proaspete, calitate maximă, operativitate în realizarea comenzii. “Toate produsele le găsim în țară, direct la importatori. Evităm orice intermediar. Astfel ne asigurăm de calitatea produsului și avem parte de prețuri mai mici”. În așa condiții, la rândul lor pot propune sorocenilor deliciile japoneze la prețuri rezonabile.

În dialog cu clienții

De când a apărut pe piața din Soroca, afacerea s-a făcut vizibilă în oraș (pe panourile de afișaj periodic sunt lipite anunțuri despre promoții), dar și pe rețelele de socializare. Pagina de pe rețelele sociale nu duce lipsă de tot felul de reacții din partea clienților sau curioșilor. Antreprenorul comunică cu clienții pe rețele, reacționează la sugestiile și părerile acestora. “Este necesar ca să te cunoască lumea, iar mai apoi calitatea preparatelor lucrează pentru promovarea ta”, susține tânărul.

Iulia L., consumatoare

Consider că este o idee bună, m-am bucurat mult când am avut posibilitatea să procur sushi la Soroca, am și lăsat o recenzie pe rețelele de socializare. Urmăritoarele mele au apreciat și au venit și ele după sushi. Philadelphia și California sunt preferatele mele.

Natalia R., consumatoare

Uneori ne plictisim de bucatele tradiționale și ne dorim ceva neobișnuit, cum ar fi sushi. Mă bucur că la Soroca există așa delicii și gustoase și beneficie. Am grijă de siluetă, iar aceste bucate nu sunt calorice. Așa că, din când în când, îmi satisfac pofta cu delicii japoneze.

Etapa investițiilor

La 3 martie curent s-a dat startul afacerii. Despre profit este prematur de vorbit, mai ales că se pregătește deschiderea a încă două sushi magazine în centrul țării. Dar venit este, spune Nicu zâmbind și recunoaște că afacerea deocamdată cere investiții mari. Cu toate acestea, antreprenorul și colegii săi de business sunt optimiști, încrezători în ceea ce fac și siguri că profitul nu va întârzia.

Comentarii

Preluarea știrilor, reportajelor și interviurilor de pe site-ul Observatorul.md se face doar până la 300 caractere cu indicarea sursei (www.observatorul.md – link activ la știrea respectivă ).

Lasă un răspuns

*