Centrul de ghidare în carieră: între scopuri şi realizări

La 27 septembrie 2016, la Soroca a fost inaugurat Centrul de Ghidare în Carieră, acesta fiind unul dintre cele trei Centre-pilot de acest gen din ţară, altele două aflându-se la Chişinău şi Cahul. Aflat în incinta Agenției pentru Ocuparea Forței de Muncă, centrul are menirea să ajute tinerii să se orienteze în domeniul profesional încă din anii de şcoală. Altfel spus, ca tinerii să nu se pomenească şomeri cu diploma de studii, dar şi pentru a ajuta tinerii să-şi aleagă o profesie potrivită abilităţilor lor. Ambiţios la momentul de start, în prezent Centrul bate pasul pe loc. Despre obiectivele măreţe şi impedimentele care au stagnat desfăşurarea mai multor activităţi planificate am discutat cu Marina Mânăscurtă, şefa Oficiului pentru Ocuparea Forţei de Muncă din raionul Soroca, ea fiind şi conducătoarea Centrului în prezent.

– Care este scopul creării acestui Centru în Soroca?

– Obiectivul centrului rezidă în promovarea necesităţii de proiectare a carierei pentru tineri de la clasele a V-a a XII-a, pentru realizarea unei interacţiuni, conexiuni între sistemul educaţional şi necesităţile pieţei de muncă, deoarece la moment profesiile spre care tind tinerii nu sunt printre cele mai solicitate pe piaţa muncii.

Limbile străine, juridica, economia, relaţiile internaţionale sunt printre preferinţele tinerilor, pe când cele mai multe oferte pe piaţa muncii, conform barometrului profesiilor, sunt în domeniul IT, sunt solicitaţi bucătarii. Multe firme cu capital străin deschid întreprinderi pe teritoriul Republicii Moldova, precum Fujikura, Draxermaier ş.a., care au nevoie de muncitori calificaţi în asamblarea cablajelor auto, dar la noi în RM nu se studiază aşa meserie. Sunt foarte solicitaţi electricienii, operatorii de cazane (fochişti), cusătorii în diferite ramuri: la producerea hainelor şi încălţămintei. De asemenea se cer barmani, educatori, profesori, dar, cu părere de rău, aceste poziţii nu le putem suplini. Astfel a apărut idea de a crea trei centre-pilot, la Chişinău, Cahul şi Soroca.

– La modul practic, cum activează Centrul?

– La prima etapă s-au făcut modificări la nivel de curriculum şcolar, la nivel de ministere s-au stabilit parteneriate. S-a încercat cumva modificarea orelor de educaţie civică, unde s-au introdus diferite tematici de ghidare în carieră: Drumul spre carieră; Cum să-ţi întocmeşti un CV; Cum să-ţi alegi o profesie etc. Au fost instruiţi o parte din profesori de la cele două şcoli-pilot: LT “Constantin Stere” şi Şcoala Profesională din Soroca. Totodată, pedagogii au fost dotaţi cu tehnici şi material didactice noi.

Centrul vine cu suplinire, cu testarea abilităţilor acestor copii. Am început a lucra cu clasele a VII-IX-a, a XI-XII-a şi constatăm că prea târziu am început a lucra sau târziu au apărut Centrele de ghidare în carieră, fiindcă atunci când ajungi în clasa a IX-a deja ai preferinţe pentru o profesie, ai făcut o alegere. Când am testat elevii, am stabilit că nu li se potriveşte profesia aleasă de ei. Mulţi s-au dezamăgit spunând “Unde aţi fost când eram în clasa a VII-a?, poate mă gândeam şi alegeam alt profil la liceu…”. În schimb, alţi elevi testaţi au văzut că profesia aleasă li se potriveşte.

– Ce presupun testele pentru tineri?

– Acestea sunt efectuate prin intermediul platformei Cognitrom, procurată din România. Aceasta presupune că copilul, începând din clasa a V-a, poate veni şi răspunde de sine stătător la teste, iar la final îi apare rezultatul cu direcţia/profesia în care el îşi poate alege activitatea. În anul următor el poate repeta testul. Dacă între timp îşi mai schimbă opţiunile, face un test nou, pentru vedea ce rezultat are sau poate revizui testul precedent ca să-şi confirme sau infirme alegerea domeniului profesional.

– De la lansarea oficială din septembrie, ce alte activităţi au avut loc în cadrul Centrului?

– Am încercat să ne promovăm ca Centru. Nu pot să zic că ne-au reuşit foarte multe, pentru că, din start, când se planifica crearea Centrului, se planifica de asemenea că aici vor active două persoane: un specialist cu studii în psihologie şi un conducător de Centru. Cu părere de rău, la nivel de minister au rămas doar vorbe, funcţiile respective nu s-au suplinit. Centrul şi-a regăsit tangenţial activitatea prin prisma AOFM, iar măsurile preconizate pentru această perioadă nu au fost cele aşteptate.

Marina Mânăscurtă: “Centrul de Ghidare în Carieră este pilonul care poate sprijini tinerii în alegerea viitoarei profesii”

– Dar ce urma să se întâmple de fapt în această jumătate de an de când există Centrul?

– Urma să fie implementat planul de acţiuni elaborate pentru anul 2016-2017, să fie antrenaţi circa 500 de elevi în activităţi ca: stabilirea parteneriatelor între şcoli; tabere de vară; vizite ale grupurilor de elevi din sate la agenţii economici din raion pentru a studia procesele de lucru; întâlniri cu oameni de succes, care s-au afirmat în diverse domenii ş.a. Din lipsă de personal, am rămas doar la două etape: promovarea imaginii centrului în oraş şi câteva instituţii de învăţământ din sate şi testarea elevilor, circa 200 la număr.

– Beneficiarii Centrului sunt elevi, cum se desfăşoară conlucrarea cu instituţiile de învăţământ? Cu ce greutăţi vă confruntaţi, dacă sunt?

– Există o problemă că printr-un ordin al Ministerului Educaţiei niciun elev în timpul orelor nu are voie să părăsească instituţia de învăţământ şi asta este un impediment, or, când mergem la elevi pentru discuţii sau îi invităm la noi, avem o barieră.

– Cum vedeţi dvs. soluţia?

– Fie că ar trebui să mergem la elevi după ore, fie să-i luăm la Centru centralizat, cu acordul părinţilor, fapt care este foarte complicat sau să organizăm transport pentru deplasările la întreprinderi în zilele libere, când majoritatea instituţiilor şi întreprinderilor au uşile închise. Însă o mare parte de agenţi economici sunt gata să ne primească în prima parte a zilei.

Astfel, la Masa rotundă din 3 mai avem scopul de a stabili relaţii de parteneriat cu APL şi Direcţia de învăţământ, cum ar fi că am început de la coadă… Acum noi mergem la elevi doar cu informaţii despre centru, profesii solicitate şi altele. Tangenţial informaţiile se intercalează cu cele pe care le oferă profesorii de educaţie civică, dar noi venim cu suport suplimentar cum este testarea şi vizite la agenţii economici. Dar cele mai multe activităţi ţin de viitor.

– Credeţi că în urma evenimentului din 3 mai impedimentele vor fi înlăturate şi carul va merge mai uşor?

– Sper, pentru că au de câştigat toţi: profesorii de educaţie civică, care nu cunosc partea noastră de activitate şi cu care putem colabora, dar în primul rând au de câştigat elevii.

Comentarii

Preluarea știrilor, reportajelor și interviurilor de pe site-ul Observatorul.md se face doar până la 300 caractere cu indicarea sursei (www.observatorul.md – link activ la știrea respectivă ).

Lasă un răspuns

*